Brev:
Putning og far
28. januar 2016
Alder:
10 mdr.
Putning og far
Hej Helen
Vi har - efter råd fra dig - fået lært vores søn på knap 10 mdr at falde i søvn selv. Det går således rigtig fint både om aftenen og til dagslurene.
I weekenderne, når far er hjemme, kan han snildt putte ham i barnevognen og trille ham i søvn ude på vores altan.
Om aftenen deltager far mest muligt i putteritualet; han kommer i bad, får nattøj på, får grød og børstet tænder. Derefter tager jeg ham med ind på hans værelse, hvor han får en tår mælk (ammes) inden han bliver lagt ned i sin seng. Jeg synger lidt og han lægger sig til at sove i løbet af 10-20 min.
Han vågner ofte et par gange i løbet af aftenen/natten, da han døjer med forhøjet tryk i ørerne. Vi har mange gange prøvet at lade far gå ind for at trøste, men så bliver han endnu mere ked af det og vågner helt op. Når jeg kommer ind, rækker han tydeligt efter mig og stopper med det samme med at græde. Derfor er det egentlig mest mig, der går ind nu - for så kan han hurtigt hjælpes videre i søvnen, frem for at vågne helt op.
Derfor har vi ikke lige haft mod på at begynde at lade far putte ham om aftenen; altså være den, der sidder ved sengen og synger/aer ham, da han tydeligt er mor-syg og har separationsangst. Vi har overvejet at vente til om en måneds tid, hvor far går på barselsorlov, da vi tænker han naturligt nemmere vil blive godkendt som "putteren" om aftenen.
Vores spørgsmål til dig er:
Lyder vores slagplan fornuftig? Eller skal vi bare igang nu med at få far mere på banen?
Hvad vil du råde til fremtidigt; at mor og far skiftevis putter hver anden aften, eller hvad er bedst?
Med venlig hilsen
M&M