Svar: Udfordringer med søvn, måltider og nedtrapning af amning
27. januar 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Frk. Mone
Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det lyder som om, at amningen har fungeret og stadig fungerer rigtig godt hos jer - og det lyder bestemt ikke som om, at jeres dreng mangler mælk. Men med den alder han har nu, vil det være rigtig godt, hvis du kunne begynde at skære antallet af amninger lidt ned og øge hans indtag af skemad.
Det vil være passende, hvis du lige nu ammer ham 6 gange i døgnet - tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Det betyder, at du skal forsøge at undgå at amme ham både før og efter formiddagsluren, men kun amme ham før. Ligesom han nu skal trappe ud af de to amninger om natten. Og når han så bliver 7 måneder lige om lidt, så bør du trappe ned til 4 amninger i døgnet, hvilket betyder at han her bør ammes tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. I 7 måneders alderen er det således amningen formiddag og amningen eftermiddag der forsvinder og i stedet tilbydes mellemmåltider.
Når han bliver 8-9 måneder og du begynder at arbejde, vil det være rigtig fint, hvis du kan amme ham 3 gange dagligt - før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at amningen tidlig morgen normalt forsvinder. I stedet for amning før middagslur, kan han her blive tilbudt mme af en kop i dagplejen. Du kan også vælge at amme ham om eftermiddagen, så I mødes på denne måde, det kan være rigtig rart for jer begge en overgang. I 10 måneders alderen forsvinder denne amning dog helt og to amninger vil være passende - de kan meget fint ligge aften og sen aften.
Mit forslag til en dagsplan lige nu ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Havregrød - bland gerne den grød han får lige nu sammen med lidt havregrød, så han stille og roligt vænnes til at spise den lidt grovere grød. Vand af kop.
Formiddag 8.30: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9 - denne amning forsvinder i 7 måneders alderen og han skal her lære at sove uden at få bryst først.
Frokost 11.30: Øllebrød (kan forsøges) eller grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker (kan vænne ham til rugbrødssmagen), agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur som nu ca 13.30
Eftermiddag 16-17: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop. Ammes også stadig gerne her, men denne amning forsvinder i 7 måneders alderen og i stedet gives flerkornsgrød med frugtmos som mellemmåltid.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og begynder herefter at skulle sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at jeres dreng får både skemad, vand og mælk nok om dagen. Det er vigtigt at holde antallet af amninger på et niveau og på tidspunkter, der levner plads nok til skemaden. Det vil være godt at finde en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og tilbydes brystet før han skal sove næste lur.
Når han vågner og søger brystet om natten, så skal du forsøge at afkorte amningerne mere og mere, så han lærer, at han ikke behøver brystet eller mælken. Det betyder, at når han søger brystet om natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk.
I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så vil det være en god idé, at du stadig har ham ved siden af dig. Du må meget gerne ligge ned og amme ham, så han stadig får masser af kærtegn, nærhed, fysisk kontakt. Du kan holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen.
Tanken er, at du stille og roligt skal kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn, og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig. Sengen må gerne være koblet til din seng. Du kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Stille og roligt lærer han at falde i søvn uden brystet i munden og kan falde i søvn med dine hænder - og mere og mere på afstand af dig. Du har ham stadig ved siden af dig, så han kan mærke dig og fornemme, at han ikke er alene, men brystet er ikke længere tilgængeligt.
Du fortæller, at han er kommet på eget værelse og det er naturligvis også helt okay. Hvis du gør det, at du ammer siddende og derefter putter ham tilbage i tremmesengen, så må du også gerne forsætte på denne måde. Også her skal du forsøge at afkorte amningerne mere og mere og vænne ham til at finde ro med dine hænder, så han kan mærke, at du er der. I begyndelsen har han måske brug for at komme op i din favn og blive ammet, men hen af vejen skulle han gerne kunne nøjes med at komme op i din favn og ikke behøve brystet og derefter skulle han så gerne kunne nøjes med at du beroliger ham imens han ligger i sin seng og uden at han behøver blive løftet op...
Det er korrekt, at han bør kunne sove ca. 5-6 timer uden mælk. Det vil sige, at hvis du ammer ham kl 23.30, så vil han kunne sove til klokken måske er 05, før han skal ammes igen. De tre amninger som ligger kl 03.30, 04.30 og 06 tænker jeg derfor, at du skal forsøge at slå sammen til en amning omkring kl 05 på sigt...
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske