Brev:
Savn og brug af Facetime
27. januar 2016
Alder:
4 år
Savn og brug af Facetime
Hej Helen
Tak for dit svar om skoldkopper. De har dem præcis nu i børnehaven, så jeg håber, de kommer med hjem af sig selv!
Jeg skriver fordi, jeg gerne vil høre din mening om vores dreng og hans savn til sin far.
I vores familie, har vi en dreng der netop bliver 4 år om et par dage og en datter på snart 11 mdr. Min mand har et arbejde, hvor han rejser meget i hele verden. Han er typisk væk mellem 3 og 6 dage ad gangen.
I løbet af de seneste måneder, er vores dreng begyndt inderligt at savne sin far. Han græder og pjevser hurtigt når noget ikke er så sjovt eller hvis jeg "er dum". F.eks hvis han ikke lige gider børste tænder eller det er tid til at slukke for fjernsynet. Og så vil han have sin far.
Det er også sket en håndfuld gange, at søn er vågnet om natten af gråd, fordi han vil have sin far og savner ham.
Jeg trøster selvføglelig så godt jeg kan. Siger, jeg godt kan forstå og at jeg også savner.
Han taler også om far når noget er sjovt eller godt, f.eks: "jeg glæder mig til at vise far det her".
Vi har altid brugt meget Facetime og Skype til at holde kontakten når far er væk. Og det har været super godt i de yngre år.
Men jeg ved fra andre i samme branche, at de netop ikke taler med deres børn på disse medier, da børnene trives bedst uden kontakten.
Er der nogle psykologiske aspekter omkring brugen af Facetime/Skype til små børn i forbindelse med håndteringen af savn?
Hvad vil du anbefale??
Og har du nogle værktøjer til den bedste trøst???
Med venlig hilsen
Kristine