Savn og brug af Facetime

27. januar 2016

Kategori:
Alder:
4 år

Savn og brug af Facetime

Hej Helen

Tak for dit svar om skoldkopper. De har dem præcis nu i børnehaven, så jeg håber, de kommer med hjem af sig selv!

Jeg skriver fordi, jeg gerne vil høre din mening om vores dreng og hans savn til sin far.
I vores familie, har vi en dreng der netop bliver 4 år om et par dage og en datter på snart 11 mdr. Min mand har et arbejde, hvor han rejser meget i hele verden. Han er typisk væk mellem 3 og 6 dage ad gangen.

I løbet af de seneste måneder, er vores dreng begyndt inderligt at savne sin far. Han græder og pjevser hurtigt når noget ikke er så sjovt eller hvis jeg "er dum". F.eks hvis han ikke lige gider børste tænder eller det er tid til at slukke for fjernsynet. Og så vil han have sin far.
Det er også sket en håndfuld gange, at søn ...

Annonce

... er vågnet om natten af gråd, fordi han vil have sin far og savner ham.

Jeg trøster selvføglelig så godt jeg kan. Siger, jeg godt kan forstå og at jeg også savner.

Han taler også om far når noget er sjovt eller godt, f.eks: "jeg glæder mig til at vise far det her".

Vi har altid brugt meget Facetime og Skype til at holde kontakten når far er væk. Og det har været super godt i de yngre år.
Men jeg ved fra andre i samme branche, at de netop ikke taler med deres børn på disse medier, da børnene trives bedst uden kontakten.

Er der nogle psykologiske aspekter omkring brugen af Facetime/Skype til små børn i forbindelse med håndteringen af savn?
Hvad vil du anbefale??
Og har du nogle værktøjer til den bedste trøst???

Med venlig hilsen
Kristine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder