Brev:
Udfordringer med søvn, måltider og nedtrapning af amning
27. januar 2016
Alder:
6 mdr.
Udfordringer med søvn, måltider og nedtrapning af amning
Hej Helen,
Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg håber at du kan hjælpe med lidt gode råd omkring måltider, søvn og nedtrapning af amning for vores vedkommende.
Vores søn er 6 mdr. og 3 uger. Han er født til termin og vejer omkring 8,5 kg og er 72 cm lang. Han udvikler sig alderssvarende og trives rigtig fint. Han er en rigtig lille vildbasse og han elsker at tumle rundt.
Søvnen har altid været lidt af en udfordring for os. Men efter at vi har fået en Voksipose til ham, går det langt bedre med at få ham til at sove lure i løbet af dagen. Natten er stadig lidt af en udfordring.
Vores rutine i løbet af dagen ser nogenlunde sådan her ud:
6:00-6:30: Ammes og står op
7:30-8:00: 0,5 dl spelt- eller musligrød evt. med lidt frugtmos som topping + vand af kop. Forsøger stadig med øllebrød og havregrød i ny og næ, men han vil endnu ikke have det.
8:30-9:00: Ammes og puttes til formiddagslur i barnevognen udenfor. Her sover han oftest mellem 1-2 timer.
Når han vågner fra formiddagsluren ammes han igen.
11:30-12:00: 1 dl grød eller grønsagsmos (er begyndt så småt med lidt kød eller fisk) + vand af kop. Derudover får han en agurkring at bide i.
Ca. 13:30: Ammes og puttes til eftermiddagslur. Igen udenfor i barnevognen. Her sover han oftest mellem 2-3 timer.
Når han vågner fra denne lur ammer jeg ham.
18:00: 1 dl grød eller grønsagsmos til aftensmad + vand af kop.
Ca. 18:45: Kommer i karbad og bliver puslet til natten.
19:30: Ammes fra begge bryster og puttes til natten. Han sover oftest ca. kl. 20.
Ca. 23:30: Vågner første gang. Ammes og puttes igen.
Ca. 3:30: Vågner anden gang. Ammes og puttes igen.
Ca. 4:30: Vågner tredje gang. Ammes og puttes igen. Herefter sover han indtil kl. 6:00-6:30, hvor vi står op da jeg ikke kan få ham til at falde i søvn igen.
Jeg tænker om han får nok mad og mælk i løbet af dagen?
Hans søvn er blevet bedre efter at han er begyndt at få lidt mere fast føde, samt er kommet på eget værelse. Inden da var han vågen hver 1,5 time. Men hvad jeg kan læse mig frem til, så burde han på nuværende tidspunkt godt kunne sove 5-6 timer. Jeg er lidt usikker på, om det er i orden at jeg ammer ham hver gang han vågner.. Eller om vi er begyndt at starte en dårlig vane?
Jeg har forsøgt at lade hver med at amme ham første gang han vågner. Nogen gang går det fint med at få ham til at falde hen igen uden. Men ofte kan jeg slet ikke få ro på ham, og det resultere i at han græder en time og faktisk falder i søvn pga. udmattelse og det gør han selvom jeg sidder med ham og forsøger at trøste. Har forsøgt at erstatte amningen med vand, men det nægter han at drikke. Det samme sker egentlig også ved de næste opvågninger, hvis han ikke ammes. Vi har også prøvet hvor det er min mand der går ind og forsøger at få ham til at sove videre, men det har vi heller ikke haft særlig god succes med.
Bare lige for at give et kort overblik over hvad vi har forsøgt for at få ham til at sove lidt længere ad gangen. Da han var 4 mdr. prøvede vi at give ham en flaske MME + amme inden jeg puttede ham til natten. Men jeg stoppede med MME efter en uge, da han fik ondt i maven. Da han var 5 mdr. startede jeg med at give ham lidt grød/grønsagsmos til middag og aften, samt lidt sveskemos til at holde maven i gang med.
Med hensyn til nedtrapning af amning. Jeg starter på arbejde når han er 8 mdr. og han starter i dagpleje, dvs. i marts. Jeg tænker at jeg stadig gerne vil amme ham om morgenen inden jeg tager på arbejde og om eftermiddagen/aftenen. Men hvordan og hvornår skal jeg trappe ned?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Frk. Mone