Svar: Mangler nattesøvn - 7 mdr.
26. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev og velkommen til, og dejligt at høre, at du har læst min bog om børn & søvn og børn & mad, tak:)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at jeres dreng ikke vågner, søger flasken og jeres favn, fordi han har ondt. Det kan være ondt for tænder, ondt i ørerne, ondt i maven osv. Det er godt, at I har fået lægen til at tjekke ham igennem:)
Det er også rigtig godt, at I forsøger at følge en fast plan for dagen jf. planen for 7 måneder. I skal dog være opmærksomme på, at hans indtag af mad måske skal sættes en lille smule op, - det er naturligvis en forudsætning for ikke at søge mælken om natten, at han har fået både mælk og mad nok hele dagen. Prøv derfor om I kan øge hans indtag i løbet af dagen lidt.
Det er helt okay at du ikke længere ammer og det er rigtig fint, at det er lykkes jer at få ham til at drikke mme af en tudkop med blød tud. Det lyder også som om, at han faktisk er ret god til at drikke af den og godt kan drikke op til 200 ml af gangen. Han får altså drukket og får sit behov fint dækket på denne måde, det er super! Men - det at drikke af en tudkop vil naturligt ikke have samme søvndyssende effekt, som det at drikke af en flaske og drikke af et bryst. Derfor falder han måske ikke helt så meget hen, når han får mælken og har derfor ekstra meget brug for jeres favn, brug for at blive vugget og lullet mere i søvn, end hvis han faldt i søvn med flaske eller bryst mere eller mindre i munden...
Det er dog i princippet fint, at han kan sove uden afhængighed af sut, flaske eller bryst i munden - men jeg tænker, at det måske er nærheden, den tætte kontakt, som han nogle gange søger om natten. Når han vågner, så er det ofte mælkeindtaget, men derudover faktisk også det at komme op, at I går rundt med ham, synger for ham osv. som hjælper ham videre i søvnen - og jeg tænker derfor, at det er denne fysiske kontakt, som I skal forsøge at ændre lidt på.
Han må stadig meget gerne kunne mærke jer, det er helt okay, at han har brug for en beroligende hånd, brug for at mærke, at I er der. Men det vil være rigtig godt, hvis han stillle og roligt kan lære at blive beroliget, hvor han ligger og han ikke behøver komme op og blive vugget og gået rundt med.
I fortæller, at han om dagen sover rigtig godt i sin voksipose. Den gør naturligt, at han føler sig omsluttet, men det er posen og ikke jeres favn. I må gerne bruge voksiposen om natten, her skal I naturligvis give ham tøj på, som passer til temperaturen i soveværelset, så han ikke får det for varmt. Men det kan være et forsøg værd.
I må også gerne give ham mælken, imens han ligger i sin voksipose, så han ikke oplever et skift mellem at få mælk og blive puttet fra jeres favn. Han kan blive skiftet, puttet i voksipose, få mælken i jeres favn og derefter blive flyttet over i sin seng, eller han kan blive skiftet, puttet i voksipose, lagt i sin seng og få mælken der. Hvis I vælger sidstnævnte løsning, vil det være godt, at I eleverer hovedgærdet, så han ikke ligger helt fladt.
Og så kan det også være en god idé at koble hans seng til jeres seng, hvis I har mulighed for det. Altså fjerne tremmerne fra den ene side af hans seng og sætte sengen sammen med jeres. I skal naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Denne løsning har den fordel, at I kan blive liggende i jeres seng om natten, lægge en beroligende hånd over på ham, lade ham mærke at I er der og lulle ham ind i søvnen igen, uden at I behøver tage ham op i jeres favn og uden at I skal gå rundt med ham. Og han lærer samtidig at forbinde sin seng med stedet, hvor han sover og vænnes netop til, at han ikke behøver komme op for at kunne sove videre.
Nogle gange kan det være nødvendigt at man stille og roligt øger den fysiske afstand mellem jer. Hvis han har rigtig meget brug for jeres favn og det ikke er tilstrækkeligt med voksiposen til at give ham følelsen af omsluttethed, så skal han måske i en periode have lov til at sove lige ved siden af mor eller far i sengen. Han starter med at ligge helt tæt med jer, lærer at ligge ned at sove, og starter med at lære, at han ikke behøver komme op og være i bevægelse. Stille og roligt kan I så arbejde på at øge den fysiske afstand mellem jer, så han på sigt kan ligge i egen seng og I ved siden af, men hvor I stadig kan lægge en beroligende hånd over på ham, når han har brug for det. På sigt, vil han naturligvis også kunne kravle ud af sin seng og putte sig ind til jer, hvis det er dette behov han har.
Jeg tænker altså, at det er vigtigt, at I forsøger at holde igen med mælk om natten, øger hans indtag af mad lidt om dagen og så forsøger at fjerne behovet for favn om natten, hjælpe ham til at falde i søvn liggende, stadig med beroligende hænder og nærhed, men stille og roligt prøve at øge den fysiske afstand mellem jer lidt.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske