Mangler nattesøvn - 7 mdr.

26. januar 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Mangler nattesøvn - 7 mdr.

Kære Helen.

Vi har en dejlig dreng på 7, snart 8 måneder. Født 7 Juni 2015.

Han har været utrolig nem og har haft et rigtig fint søvnmønster indtil han blev ca. 6 måneder.

Jeg ammede ham fuldt indtil han var ca. 4,5 måned. Herefter begyndte han at få lidt skemad og siden har jeg fulgt dine kostplaner måned for måned i bogen om børn og mad. Han spiser fint af en ske og er dygtig til at drikke af et glas. Så han får rigelig med mad og væske i løbet af dagen.

Han brugte sut de første ca. 2 måneder af sit liv, siden har han hverken villet tage sut eller flaske. Vi har prøvet rigtig mange slags sutter og flasker, uden held. Han vil gerne lege med sutten, men han sutter og bider lige så meget i ringen som i sutten, så det er blot et stykke legetøj for ham.

Indtil han var ca. 6 måneder ammede jeg 2-3 gange om natten. Efter hver amning kunne jeg lægge ham i sin egen seng og han sov roligt videre indtil næste amning. Det fungerede rigtig fint. Han var nem at putte om aftenen. Jeg ammede ham og vi lagde ham i seng, hvor han lå og pludrede i 10-15 min. og så faldt han i søvn.

Da han var omkring 6 måneder begyndte han at blive svær at putte. Han blev rigtig ked af det når vi lagde ham i sengen og vi skulle gå med ham, for at han kunne falde i søvn. Han begyndte desuden at vågne hyppigere om natten og generelt sove mere uroligt. Den eneste måde vi kunne få ham til at sove videre på, var ved at jeg ammede ham. Denne tendens eskalerede over en måneds tid, så han til sidst kun ville ligge hos mig og sutte natten lang. Vi havde stadig ingen succes med at give ham en sut i stedet.

Jeg har læst din bog om børn og søvn og forsøgte at give ham lidt bryst og så give ham sutten som erstatning, men det lykkedes slet ikke. Han vil ikke have den sut. Han har også en bamse/nusseklud men den er heller ikke tilstrækkelig.
I håbet om at bryde dette mønster, besluttede vi efter ca. 1,5 måneds kamp, at jeg skulle stoppe med ...

Annonce

... at amme. Han fik lært at drikke modermælkserstatning af en tudkop med blød tud.

Men problemet er desværre fortsat.

Han får aftensmad kl. 17:30, ca. kl. 19:00 bliver han tilbudt mælk og bliver puttet i seng. Vi skal stadig gå med ham indtil han falder i søvn og så kan vi lægge ham. Hvis vi lægger ham i sengen græder han.

Efter han er faldet i søvn vågner han hver anden time og græder, den eneste måde vi kan få ham til at sove videre på, er ved at tilbyde ham mælk, Nogle gange drikker han en hel kop (200 ml, andre gange tager han kun et par mundfulde). Når han har fået mælk kan han lægges i seng igen, men sover meget uroligt videre. Han klynker mange gange uden at være vågen, hvor man enten skal lægge en hånd på dynen, pakke dynen ned om ham eller tage ham op og gå med ham og synge en sang. Det får vi ca. 2 timer til at gå med indtil han vågner rigtigt igen og skal have mælk for at sove videre. Sådan fortsætter det frem til kl. 5:00 hvor han vågner glad og frisk og klar til at stå op. På dette tidspunkt, kan vi ikke på nogen måde få ham til at sove videre.

Vores soveværelsestemperatur er ca. 18 grader. Men eftersom vi sover 2 voksne og et barn, bliver der varmere i løbet af natten. Vores boligsituation lige nu gør, at det ikke er muligt at flytte ham ud af soveværelset.

I løbet af dagen sover han to gode lure ude i barnevognen, 2-3,5 timer formiddag og 2 timer over middag. Han sover i voksipose og sover ude i alt slags vejr. Når han sover ude hører jeg ham aldrig. Han sover meget tungt og roligt.

I løbet af dagen er han rigtig glad og aktiv.

Han er undersøgt ved lægen, og der er ikke noget på ørerne eller andet der gør at han ikke burde sove. Han har normal afføring dagligt og urinerer normalt.

I forhold til mad, følger jeg din kostplan til et barn på 7 måneder, så han burde ikke have brug for så meget mælk om natten.

Hvordan får vi vores barn til at sove om natten?

Kærlig hilsen
Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.