Dreng på 5 måneder og uro om natten

26. januar 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Dreng på 5 måneder og uro om natten

Hej Helen

Først og fremmest vil jeg gerne sige tak for en rigtig fin hjemmeside med mange gode råd!

Jeg har dog ikke rigtig kunne finde en løsning på præcis mit problem, sikkert fordi jeg ikke har kigget længe nok :-)

Jeg har en lille dreng på 5 måneder og 1 uge hvor vi, hans far og jeg, kæmper en stor kamp hver eneste aften/nat med søvn.

Et dagsprogram som det oftest ser ud, men varierer dog, alt efter hvor længe han sover:

0600: Han vågner, hvor han også bliver taget op, har prøvet at få ham til at sove igen der, men han er frisk og det lykkedes ikke. Han bliver puslet og får tøj på, og vi går ned i stuen hvor han/vi leger lidt. Evt amning.

0730/0800: Ammer ham, og han får en lur i voksiposen i barnevognen udenfor i ca. 1,5 time. Nogen gange sover han inden han er kommet ud, og andre gange skal han vugges lidt.

Omkring kl. 9. Kommer han op, han ligger og leger imens jeg laver grød. Han spiser grød med lidt frugt topping og får vand til, og han nyder det. Vi leger, synger og tager evt i mødregruppe eller andet, hvis der er noget på programmet.

Omkring kl. 11 – lur i barnevognen.

Kl. 12.30 vågner fra lur, evt amning. Aktiviteter som ovenfor.

Kl. 14.30 evt amning, lur i barnevognen.

16/17 op fra lur (alt efter hvornår han kommer op, får han en, meget kort, lur igen inden aftensmaden)

Kl. 18 aftensmad – grøntsagsmos, en spiseskefuld frugt mos, en flaske med 60 ml MME og movicol pga forstoppelse.

Efter aftensmaden skifter vi til nattøj. Vi laver stille aktiviteter, ligger på gulvet og leger stille.

Når han viser tegn på træthed (oftest omkring kl. 19) går vi op på hans værelse, hvor der er en sofa.

Vi giver ham massage og synger den samme godnat sang, nogen gange bliver han træt efter 10 sekunder, og andre gange efter 5-10 minutter. Vi slukker lyset (en lille vågelampe er tændt), jeg ammer ham til han sover.

Jeg er dog de senest dage begyndt at give ham flaske som supplerende, da min produktion ikke kan følge med, måske pga manglende søvn, eller bare fordi han kræver mere. Han skal nok skrige op, hvis han er sulten og der ikke er nok.

Vi ligger ham over i sengen, og han kigger lige hvor han er. Vi svøber ham i en tynd dyne. Han falder oftest i søvn, og der er ro. Nogle gange vågner han op, hvor vi tager ham med ned igen, da han bliver frisk af en powernap, og da det ellers tager 2 timer at få ham til at sove igen.

Det har taget laaaang tid, og ...

Annonce

... meget arbejde at komme til at få så god en aften rutine.

Før kunne han ikke sove andre steder end i vores seng sammen med os. Han er kommet på eget værelse for 12 dage siden. Han lå ved os i sengen, men til sidste ville have brystet i munden hele natten.

Vi snakkede med vores sundhedsplejerske, og hun sagde at han brugte mig som sut, vi arbejdede længe på at få ham i sin egen seng, og vi skulle holde en hånd på maven af ham for at han kunne sove.
Men det var som om vi alle forstyrrede hinanden om natten. Han af vores snorken, og vi af hans lyde.

Vi besluttede derfor at rykke ham ud. De første dage på eget værelse gik fantastisk, nu troede vi endelig at det var lykkedes os. En af nætterne vågnede han kun én gang hvor jeg ammede ham og han sov videre. Men lykken varede ikke ved.

Eksempelvis: - I går nat vågnede han hver halve time hele natten. Hans hænder roder rundt og han hiver sutten ud. Jeg giver ham sutten igen, og svøber hans hænder.
Nogle gange hjælper det, og andre gange skal jeg have ham op. Han falder i søvn så snart jeg tager ham op.

Jeg tilbyder brystet ca. hver 3 time, men efter han har fået flaske, falder han nærmest i søvn bare han får brystet i munden.
Hvis han spiser et længere og større måltid, hjælper det desværre heller ikke på søvnen.

I nat prøvede vi med et strammere svøb, det gjorde det faktisk bare værre, han vågnede mellem hver gang mellem der var gået 15-30 minutter, og armene fik han ud alligevel.
Til sidst tog jeg ham med ind i sengen, for jeg tænkte at han manglede tryghed. Han blev ammet, og sov ca 30 minutter, så lå han og snakkede og jeg kunne ikke få ham til at sove igen. Så vi stod op kl 4.

Vi aner ikke hvad vi skal gøre. Det har altid været et problem med hans arme, og voksiposen har været et kæmpe hit, MEN, den kan vi ikke bruge om natten.
Han er meget varm, så jeg har syet en juniordyne af en vat dyne, så vi kan svøbe med den, men han kommer ud af svøbet.
Jeg har lavet en rispose som ligger på maven af ham, så han føler at vi har en hånd på ham.

Han var til 5 måneders stik/kontrol for ca. 1 uge siden og han har ikke noget med ørerne og virker umiddelbart sund og rask.

Vi har dog været til kiropraktor da det ”knækkede” fra det ene knæ når han blev puslet. Kiropraktoren satte det på plads og undersøgte ham. Kiropraktikeren satte også noget på plads ved hans nakke da han kunne mærke det ”knækkede når han drejede hovedet.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor