Svar: Lure om dagen og urolige nætter
18. januar 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng og jeres rytme:)
Det lyder som om, at du har ramt det rigtige tidspunkt at få jeres dreng ud af babynest og svøb. Det er rigtig fint, at du har fjernet babynest først og svøbet til sidst, det har gjort overgange lettere for ham.
Måske vil han have glæde af en sovepose. Det kan være en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. De fås i mange kvaliteter til mange forskellige priser. Hvis han ligger i en sovepose, så vil han føle sig omsluttet, og hans tendens til at sparke med benene, dreje rundt, flagre med armene osv. kan nedsættes, hvis han puttes i en sovepose. Du kan bruge den udenfor, det kan være praktisk i barnevognen og du må også gerne bruge den indendøre. Du skal blot sikre dig, at hans påklædning er passende alt efter hvor han sover, så han ikke får det hverken for koldt eller for varmt.
Det kan være en god idé, hvis du kan koble hans sut til en stofble. Hvis sutten har en suttering, så træk en stofble igennem ringen. Det hjælper ham til at holde sutten ved munden, når han ligger med hovedet drejet til siden, fordi stofbleen vil holde sutten lidt på plads. Samtidig så kan suttekluden, som sutten jo bliver til på denne måde, være med til at berolige ham fremover og hjælpe ham til at sove. Det må du gerne forsøge at indføre - selvom han stadig er for lille til at kunne bruge kluden bevidst, så kan den godt have effekt.
Det er korrekt, at du ikke bør putte sutten i munden på ham 10 gange eller mere hver nat. Prøv om du i stedet kan hjælpe ham med en beroligende hånd, stillingskift eller lignende. Så han hjælpes videre i søvnen uden afhængighed af sut i munden. Han skal være mindst 10 måneder, før han begynder at kunne finde sin sut selv om natten, så hvis han lærer, at du giver ham sutten i munden flere gange hver nat, så har du givet dig selv fast arbejde de næste måneder frem... prøv derfor om du kan minimere brugen af sut om natten. Han må gerne få den, men prøv om du kan holde det til 3-4 gange om natten lige nu...
Det lyder helt alderssvarende, at han nu begynder at kunne springe sin 3. lur over og det er også helt okay, at han stadig går lidt sent i seng. Hvis du vil ændre på dette, så er det en god idé at I starter dagen lidt før. Det vil sige, at du f.eks. serverer morgengrød senest kl 7.30 - og hvis han ikke vågner af sig selv til dette, så er du nødt til at vække ham. Han må i princippet gerne have en sen søvnfase, han må gerne stå sent op, og sove sine lure sent i løbet af dagen - det behøver du som udgangspunkt ikke ændre på, hvis alle trives bedst på denne måde. Hvis du selv er B menneske og nyder at I kan sove længe og gå sent i seng, så skal du ikke ændre noget. Men hvis det irriterer dig og du gerne vil starte dagen tidligere, så er du nødt til at vække ham om morgenen...
Når ha lige om lidt bliver 7 måneder, så vil det være passende at hans mælkeindtag skrues ned og hans indtag af mere rigtig mad sættes lidt op.
Mit forslag til en dagsplan kunne så se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først
Frokost 11.30-12: Grøntagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte blomkål- og broccolibuketter i hånden, vand af kop. Da han lyder til at kunne tygge små brødhapsere, må du også gerne give ham dette. Det er dog vigtigt fortsat også at tilbyde ham grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang formiddagslur, han tager
Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden og tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Begynder at springe powernappen over
Aften 18: Mere og mere familiemad, grøntsagsmos med kød eller fisk, risretter, kogte grøntsagsbåde, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet afhænger af, hvor lang middagsluren er og hvor sent den ligger
Sen aften 24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig
Det er en god idé at tilbyde ham flaske sen aften, og det bliver naturligt lettere, hvis hans rytme ændrer sig, så han starter dagen tidligere og dermed også går tidligere i seng. Når mælken ligger på ydertidspunkterne og som jf tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, så giver den bedst plads i maven til mere sufficient mad. Hvis mælken fylder for meget om dagen, vil det naturligt kunne påvirke hans indtag af rigtig mad og stille og roligt skal mælkeindtaget nu skrues ned og indtaget af mad sættes op:)
Samtidig kan der være noget fornuftig i, at jeres dreng lærer at sove uden at få flaske i munden først. Når han nu skal puttes uden flaske om formiddagen, så vænnes han til, at han godt kan sove uden dette behov og det kan faktisk også have indflydelse på hans behov for sutten. Altså at han lærer, at han ikke behøver noget i munden for at sove...:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske