Brev:
Lure om dagen og urolige nætter
18. januar 2016
Alder:
6 mdr.
Lure om dagen og urolige nætter
Kære Helen
Mange tak for din hjælp tidligere. Jeg er glad for dine gode råd!
Nu har jeg igen brug for et par råd til min dreng, der nu er 6 mdr og knap 3 uger.
For nogen tid siden skrev jeg for at høre hvornår det var tid at min søn kom ud af svøb og babynest. Du skrev, at det var ved at være tid, så jeg besluttede mig for at prøve. Men i første omgang gik det ikke. Han kunne slet ikke falde i søvn og jeg kunne ikke få ham til at falde til ro. Jul osv stod for døren, så jeg besluttede mig for at vente til vi var på den anden side af jul og nytår, hvor der jo skulle ske en masse og vi skulle på ferie osv.
For et par uger siden fandt jeg ham så helt viklet ind i svøbet, som han havde forsøgt at slippe ud af, mens han havde vendt sig om på maven, og han havde det over hovedet osv. Så jeg besluttede at nu skulle det være. På det tidspunkt var babynesten røget, og takket være svøbet opdagede han det vist ikke. Svøbet kom af, og siden har han sovet virkelig uroligt. Han basker sutten ud af munden og bliver ked af det hver gang.
Jeg er nogle nætter oppe og berolige han og give sut 12-14 gange. Jeg læser, at man skal prøve at berolige ham uden brug af sut, for at ubdgå at han lærer at han kun kan sove hvis sutten er der. Men hvordan gør man det? Min kreativitet er ikke så stor kl. nat:o)
Jeg forsøger at berolige ham ved at lægge hænderne på hans bryst, nusse ham på kinden og i panden, holde om ham mens han stadig ligger i sengen, og sige shhhhh osv. Men først i det sekund sutten proppes ind bliver han rolig og vender hovedet om og sover videre med det samme......indtil han så vågner en halv time senere........zzzzz
Jeg vågner helt op og har svært ved at sove igen hvis jeg bliver vækket om natten, så derfor betyder de her nætter næsten ingen søvn....
Hans dagslure har også ændret sig, og det er sikkert dels fordi han er blevet ældre.
Før stod han op 7.30-8.00, og sov så en formiddagslur 9.30/10.00-11.30/12.00. Eftermiddagslur ca. 13.30/14.00-15.30/16.00, og så en powernap 17.30/18.00-18.00/18.30. Og så var han klar til at blive puttet tip nat kl. 21/22 ca, og sov til kl. 5-6 for at få flaske og då igen til 7.30/8.00.
Nu står han op 8.30/9.00, sover 10.30/11.00-11.15/11.45 (max 45 minutter hver dag), derefter eftermiddagslur 14.30/15.00-15.30/16.00 - enkelte dage kan jeg få ham til at sove lidt videre, men ellers vågner han nærmest konsekvent op efter ca 1 time. Den tredje lur er han de fleste dage begyndt at springe over, men han går ikke vildt meget tidligere i seng - kl. 20.30/21.00 ca.
Vi gør ikke rigtig noget anderledes om dagen. Han får grød når han vågner om morgenen, så flaske inden formiddagslur. Når han vågner leger han og får frokost (rugbrødsmadder og kogte grøntsager), flaske inden eftermiddagslur. Når han vågner får han frugt eller lidt rugbrød med smøreost, til aftensmad mos med fingermad af forskellig slags og lidt af vores kød findelt, flaske inden sovetid og så endnu en flaske tidlig morgen.
Hvad kan jeg gøre anderledes?
På forhånd tak for hjælp!!