Håber på hjælp til søvn

19. januar 2016

Kategori:
Alder:
2 år

Håber på hjælp til søvn

Hej Helen.

Vi er udfordret i forhold til søvn med vores pige på to år og har altid været det. Jeg er bekymret for fremtiden ifh til søvn, da vi snart får en lille ny. Jeg håber du kan hjælpe os lidt på vej.

Historik:
Hun blev født to uger for tidligt. Hun sov primært på arm eller helt tæt de første 3-4måneder. Da hun var 4 måneder kunne hun sove 35 min i barnevogn, måske en time hvis vi kørte hende. Det udviklede sig langsomt til en middagslur på 45min i barnevogn og ellers søvn hos mig.

Hun blev ammet til hun var 1 år. Delvist fra hun var ca 4-5 måneder. Stoppede med nat amning, da hun var ca 10 måneder, da hun ville ammes ca hver halve time.

Hun er øre barn. Det tog tid at få de rette dræn, hun var ca 1 år og 8 måneder da det skete. Hun udviklede sig radikalt sprogligt herefter. Vi tænker, at hun grundet øre problemer aldrig rigtig har lært at sove selv, og har derfor haft behov for os.

Hun har primært sovet hos os i midten frem til hun var 1½år. Vi forsøgte, at putte hende i en tremmeseng uden side, men hun ville sove helt tæt. Herefter har vi øvet at sove på eget værelse, med en madras ved siden af, hvor en af os sover.

Vi har søgt sparring ved fysioterapeut, massør og afventer møde med ergoterapeut der evt vil lave en sensitiv test. Vi har forsøgt forskellige rutiner, med massage, bad, ro på, aktiviteter mv. Prøvet kugledyn og kædedyne, uden held. Vi har været bevidste om ikke at skifte for meget mellem nye strategier for hurtigt.

Aktuelt:
Putning går godt, det tager ofte 15-20 min. Vi taler dagen igennem, synger go nat sang og sidder ved hende til hun sover. Vi øver at hun falder i søvn alene uden hjælp, og det går bedre og bedre, ofte har hun hånden på mig men niver ikke mere. ...

Annonce

... Men det har dsv ikke afsmittende effekt på natten, som vi havde håbet. Her har hun i den grad brug for os til at komme videre i søvn.

Hun puttes kl ca 19-20. Hun vågner kl ca 23 og puttes igen. Vågner kl ca 01 puttes her en 3-4 gange, sover kort puttes sover kort puttes osv. Hvis vi ikke er gode til at få hende videre i søvn her er hun vågen i 2 timer. Vågner igen og puttes kl 3, igen kl 4, evt kl 5 og igen kl 6 hvor vi står op. Da det tager tid at putte hende igen, ødelægger dette vores søvn totalt.

Vi har forsøgt at skabe mere genkendelighed ved, at jeg altid putter og far altid sover ved hende. Men det er ikke muligt at gennemføre 100%, da det er for hårdt med alle de nætter. Samtidig ved vi at inden længe er det kun far der kan tage nætterne.

De nætter jeg har hende sover hun i min seng, da jeg ikke kan holde til det andet grundet besværet graviditet. Nogle nætter er langt bedre, hvor hun sover igennem, sover for sig selv og ikke tæt og kun får sut. Andre niver hun i søvne natten igennem og skal sove helt helt helt tæt og er meget uroligt.

I vuggestuen sover hun kun 30 min eller hviler sig til middag. I weekenden sover hun 2 timer sammen med mig og sover godt. Hun har brug for mere søvn og er træt og ked af det, når hun ikke får sin søvn.

Hvordan hjælper vi hende til mere søvn i vuggestuen? Jeg har efterspurgt at det kun er faste pædagoger der putter, hvilket hjælper lidt. Jeg ved ikke om mere struktur er muligt og om det vil hjælpe.

Hvordan hjælpe vi hende med en bedre nattesøvn? Jeg overvejer pt at flytte hendes seng ind og praktisere samsovning. Jeg tænker bare, at hun nok vil vågne, når den lille kommer.

Håber du kan hjælpe os lidt på vej.

Med venlig hilsen
mor, til snart to :o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.