Svar: Søvn - 9 måneder
8. januar 2016
Alder:
9 mdr.
Kære Gry
Tak for dit brev :)
Jeg tænker umiddelbart, at det er alder, separationsfasen og den store udvikling, som jeres dreng går igennem, der spiller ind på nattesøvnen hos jer. Han er motorisk rigtig godt i gang og sover derfor naturligt uroligt. Det er svært for ham at finde fysisk ro og han får let vækket sig selv eller får sig i søvne lagt i stillinger, som han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra.
Samtidig drømmer han også rigtig meget. Han oplever verden større nu, kravler mere rundt og kommer omkring i rummene på en anden måde. Han oplever også, at mor er startet på arbejde og far har overtaget barsel - det er super - men det er naturligt en ændring i hverdagen, som han lige skal vænne sig til og han kan sagtens drømme rigtig meget lige nu.
Og drømmeaktiviteten er ofte står tidlig morgen. Det er her drømmesøvnen ligger og derfor du også nogle gange selv kan huske dine drømme:) Så når han vågner kl 05, så tror jeg, at han vågner af en drøm... Det kan du ikke gøre så meget ved lige nu, det hører sammen med alderen og udviklingen og han er jo så lille, at han ikke kan sætte ord på sin drøm. Men det er forklaringen på, hvorfor han søger dig/far, søger ekstra tryghed, nærhed og jeres favn og nogle gange også søger brystet. Ikke fordi han er sulten, men snarere fordi det er det mest trygge han kender - og måske har han drømt, at du ikke er der, at du er væk, og så er det dejligt at mærke brystet og mor igen...
Det er helt okay, hvis du fornemmer, at han lige nu kan hjælpes videre i søvnen med brystet, så I alle får en lidt bedre nattesøvn - du må derfor godt prøve at amme ham kl 05, og du må gerne prøve at lægge ham til med det samme han gir sig, for at se om du kan tage det i opløbet og med brystet få ham videre i søvnen før han vågner for meget op... Det vil være passende med 3 amninger i døgnet nu og de kan lige nu godt ligge aften, sen aften og tidlig morgen og når han så bliver 10 måneder, så kan du trappe ud af amningen sen aften eller tidlig morgen... Om dagen kan han inden middagslur blive tilbudt lidt mme af en kop evt. sammen med en banan.
Det vil også være rigtig fint, hvis I om aftenen kan tilbyde ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, for på den måde at sikre, at han ikke vågner fordi han reelt er sulten.
Og så lyder det også rigtig fint, hvis han nogle aftener bliver puttet tidligere. Da han i øjeblikket står tidligt op, så vil hans lure i løbet af dagen naturligt også komme til at ligge lidt før og dermed kan puttetidspunktet om aftenen også rykke sig lidt frem. Hvis du fornemmer, at han lige nu derfor falder lettere i søvn og samlet set sover bedre, hvis han puttes kl 19-19.30 i stedet for 19.30-20, så skal du naturligvis putte ham der.
Og ja - så til en vis grad acceptere, at han lige nu har en tidlig søvnfase og står tidligere op:)
Der vil højst sandsynligt ske ændringer igen, når han til februar skal starte i vuggestue. Det kan ændre på hele hans rytme, hans appetit, hans søvn og I må derfor se, hvad tiden bringer. Lige nu er det som sagt fint at bibeholde de tre amninger, og så forsøge at undvære den ene hen af vejen:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen at vide, at det I oplever lyder normalt for alderen...:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske