Søvn - 9 måneder

8. januar 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvn - 9 måneder

Kære Helen.

Vi har fortsat udfordringer med nattesøvnen og jeg har derfor (igen) brug for lidt gode råd.

Fra han var helt lille har han altid haft problemer med søvnen mellem 5 og 6 og i det hele taget mange opvågninger om natten. Det har han stadig. Lige nu har vi taget siden af tremmesengen, som står langs vores seng og i løbet af natten har vi held med bare at nusse ham på ryggen og putte ham og han sover hurtigt videre.

Men han har virkelig svært ved at få nok nattesøvn og der er altid problemer mellem 5 og 6, hvor han vågner og hvis vi får ham til at sove videre, så vågner han ofte igen efter 10 minutter. Han er på det tidspunkt meget ked af det og står op i sengen og græder og vil helst bare have sin mor. Hans far sover ved siden af ham fordi det faktisk fungerer bedst om natten, at der ikke lige er amning i nærheden. Vi besluttede at stoppe med at amme ham om natten for cirka 3 uger siden. Han bliver ammet aften inden putning, sen aften inden jeg går i seng (mellem 21.30 og 22) og så igen ved 6-tiden.

Vi har forsøgt alt ift. hans urolige søvn ved 5-tiden. Lade ham ligge i sengen, nusse beroligende, tage ham op, amme, ligge ned og amme osv. Han har tydeligvis brug for mere søvn og nogle dage lykkes det at få ham til at sove videre (ofte i mine arme hvis jeg ammer ham og så sover han typisk 30-60 minutter ekstra). Men mange dage lykkes det ikke. Hvis han er vågen allerede fra ved 5-tiden, så er han så træt efter en time og tager så en ekstra lur på 30-60 minutter ved 6-tiden.

I en periode vågnede han fast 5.07. Lige nu er tidspunktet rykket til cirka 5.30.

Han sover fint om dagen. To lure og ofte er den længste lur om formiddagen (sikkert pga nattesøvnen). Han puttes ved 9-15-9.30 tiden til formiddagslur og så igen om eftermiddagen ved 14-15 tiden alt efter hvor længe han sover om formiddagen.

Han sover cirka 13-14 timer i døgnet. 14 ...

Annonce

... timer på de gode dage. Om natten sover han 10-11 timer (11 timer kun på de gode dage, hvor det lykkes at få ham til at sove videre om morgenen). Hans formiddagslur varer typisk 1,5-2,5 time og om eftermiddagen sover han så 45 min - 2 timer afhængigt af længden af formiddagsluren, så i alt får han dækket sit søvnbehov i løbet af døgnet.

Jeg kan mærke på ham, at han har brug for cirka 11 timers nattesøvn og når han en gang i mellem får det, så vågner han og er så glad uden gråd.

Han er meget nysgerrig og motorisk aktiv og langt fremme med sin udvikling ift. sin alder.

Jeg håber du har nogle forslag til, hvordan vi kan sørge for, at han får lidt mere nattesøvn. Måske vi bare skal acceptere, at hans dag starter 5.30?

Vi har både forsøgt at han kommer tidligere og senere i seng og det er som om, at det ikke ændrer på noget. Han får blot mere nattesøvn de dage, hvor han sover tidligt. Han sover typisk 19.30. Nogle dage har han allerede sovet klokken 19 og det lader til at han faktisk sover bedre de dage han kommer tidligt i seng. Han har svært ved at give slip og falde i søvn om aftenen og vil gerne lege mv. så det afhænger lidt af hvad tid han vågner fra eftermiddagslur, hvad tid han sover om aftenen. Han vågner typisk mellem 15.30 og 16.00.

Vi har nu forsøgt både at lade være med at amme ham ved 5 tiden og at amme ham for at få ham til at sove videre og jeg kan ikke vurdere, hvad der virker bedst. Han vil meget gerne op til mig og ammes på det tidspunkt, men jeg tror ikke det handler om sult, men om tryghed.

Vi overvejer også at prøve at tage ham op og amme ham før han vågner og se om det kan få ham til at sove videre.

Han blev 9 måneder for en uge siden og burde jo begynde at sove lidt mere om natten, men det er så svært for ham at få den ekstra times nattesøvn (og det samme for os som forældre).

Han starter i vuggestue 1/2.

De bedste hilsner
Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2