Svar: Vores 4 måneder gamle søn sover kun om dagen
7. januar 2016
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, når de sover. Børn falder naturligt i søvn, når de er trætte og har brug for at sove, og så vågner de igen, når de ikke har brug for at sove mere. Derfor skal børn have lov til at sove... men, der er jo ikke regler uden undtagelse og hos jer lyder det som om, at I er nødt til at vække jeres dreng, for at få skabt en bedre rytme. Jeg tror, at alle kan være enige om, at han som udgangspunkt skal sove mest om natten og være mest vågen om dagen:)
Med den alder han har, vil det ofte være passende med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på aftenen. Det vil være normalt for alderen, at han går meget sent i seng. De fleste børn vil i denne alder ikke sove, før klokken måske er 22 - og det er normalt og helt okay. Det ændrer sig igen, når han bliver ældre.
Jeres dreng følger dog ikke helt bogen - hvilket naturligvis også er helt okay (han har jo ikke læst den;)) og han lyder til at have glæde af to lidt længere lure, og det må han gerne sove. Så for ikke at ændre alt for meget på hans rytme, kan det være rigtig fint at tilbyde ham en formiddagslur og en middagslur, ligesom han sover nu - dog lidt kortere...
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 15 timer i døgnet. Og de fleste børn vil trives med at sove f.eks. 5 timer om dagen og 10 timer om natten. Nogle børn sover lidt mere om dagen og vil så sove en kortere nattesøvn, andre sover en lidt længere nattesøvn og sover så lidt mindre om dagen - men så har I noget at gå ud fra:)
Jeg tænker, ud fra det I fortæller, at I skal prøve at tilstræbe ca. 5-6 timers dagssøvn - f.eks. fordelt sådan, at han sover 3 timer om formiddagen og 2.5 timers middagslur + måske en lille powernap - alt efter behov. Dette ud fra, at I fortæller, at han ofte sover sin længste lur først på dagen.
Hvis han sover 3 timer, så kommer han godt igennem alle søvnens stadier - Derudover sikres det, at han får tilstrækkeligt med mælk i dagtimerne, så han ikke behøver søge dette ekstra om natten. Han må gerne sove 4-5 timer uden mælk, men det vil være rigtig godt for både ham og mor, hvis han kan tage dette søvnstræk først på natten og ikke mellem kl 9-14... Det er en forudsætning for ikke at behøve brystet så hyppigt om natten, at han fyldes tilstrækkeligt op hele dagen igennem - og derfor må I gerne vække ham, hvis han efter 3 timer ikke viser tegn på at ville vågne af sig selv.
Når I vækker ham, så skal I gøre det nænsomt og kærligt. Rumster lidt rundt om ham, tal sagte, sørg for at der kommer dagslys ind i rummet, - ligger han udenfor på altanen, så rul kalechen ned, så lyset får mulighed for at appellere til vågenhed. Tag ham stille og roligt op, sid lidt med ham, eller gå rundt med ham og væk ham på den måde blidt og roligt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, og dagen starter ca. kl 7 som nu
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur og sover her ca. 3 timer.
Frokost 12: Ammes, når han vågner efter så lang en lur. I leger, pludrer, tumler lidt med ham.
Skiftes, ammes og puttes så til middagslur, måske kl 14.30, når I fornemmer, at han igen virker parat. Sover her så måske 2-2.5 time.
Ammes, når han vågner, I leger, pludrer osv.
Eftermiddag: Nogle børn vil så her vise behov for en lille powernap, sover måske 30 minutter og går så senere i seng. Men det er ikke sikkert, at han behøver det og han kan så gå tidligere i seng.
Aften: Hvis han sover en powernap f.eks. mellem kl 18.30-19, så må I gerne vække ham fra den. Han vil så sandsynligvis være parat til at sove ca kl 21-22 - hvilket giver de ca. 9-10 timers nattesøvn, hvis vi regner med at han starter dagen kl ca. 07.
Hvis han springer powernappen over, vil han sandsynligvis kunne gå i seng allerede kl 19.30-20 - men det afhænger af, hvad tid han er stået op fra sin middagslur og hvor sent den kommer til at ligge. og det vil naturligt igen forlænge nattesøvnen, så måske vil han vågne tidligere om morgenen eller man kan håbe på, at han så af sig selv afkorte dagssøvnen yderligere... det må tiden vise.
Mange børn vil spise hyppigt ved brystet hele aftenen og gå sent i seng - ammes igen før putning til natten, uanset om det er klokken 20, 21 eller 22...:)
Og alt efter, hvad tid han er ammet og puttes til natten, vil han naturligt skulle have bryst sidst på aftenen eller først på natten - og ammes her efter behov.
I takt med at han begynder med skemad, vil dette naturligt også spille ind på hans rytme og det vil være rigtig godt, hvis I kan tilstræbe, at han tilbydes skemad, når han vågner af en lur og ammes før han puttes til næste lur. På den måde skabes plads i maven til både skemad og mælk - og igen fyldes han op hele dagen igennem, så han hen af vejen kan undvære brystet om natten:)
Det er også muligt, at I kan bibeholde hans nuværende rytme helt, putte ham til nogenlunde samme tidspunkter og blot vække ham fra hans middagslur. Så han om formiddagen får lov til at sove f.eks. 4 timer, men ikke sover mere end 1-2 timers middagslur, kommer op og er aktiv i nogle timer og så derefter puttes til natten i nogenlunde tid. Så I samlet sikrer jer, at hans søvnindtag bliver ca. 15 timer i døgnet.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :) Og glæder mig til at følge jeres lille familie videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske