Vores 4 måneder gamle søn sover kun om dagen

7. januar 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vores 4 måneder gamle søn sover kun om dagen

Kære Helen,

Vi er nybagte forældre til en 4 1/2 måned gammel dreng ved navn Frej. Frej har ikke været den store sover i sit liv, men er dog begyndt at få et mønster her over den seneste måned, som dog betyder at han tager nogle ordentlige stræk om dagen, gerne en 4-5 timer om formiddagen og 2-4 timer om eftermiddagen. Det betyder, at når vi prøver at lægge ham om aftenen, går det naturligivs ikke så godt.

Fortalt i lidt mere detaljer, således:

Frej kom med for lav fødselsvægt, hvilket har betydet, at jeg har skulle amme ham hver gang han bad om det, og at vores sundhedsplejersker har holdt os fast i netop dette, hvis han ikke var tilfreds med narresut. Han har siden taget flot på, men været en værre gylpemand.

I midten af december tog vi således på Hvidovre, henvist af vores læge, grundet mistanke om mavemundsforsnævring, men resultatet var blot en erkendelse af at han overspiser. Derfor gik der en uge med at vænne ham fra at spise hver time om dagen til ca. hver 2.-3. vågne timer - hvilket igen har resulteret i at han i stedet spiser hele natten, hver halvanden til to timer.

Nu er søvnmønsteret blevet således:
- Han vågner kl. 6.30/7.30 efter et par søvn
- Allerede efter halvanden time, er han så putteklar og kan lægges til sin formiddagslur, som så typisk tager de 4-5 timer. Han sover godt, uhjulpet i sin barnevogn på altanen.
- Når han så ...

Annonce

... vågner ud på eftermddagen, er han gerne vågen og bliver leget med i 1,5-3 timer inden han igen skal have lur, typisk omkring kl. 17. Denne varer så typisk 2-4 timer og kommer derfor ud i aftentimerne.
- Når han så vågner er han igen vågen 1-2 timer inden vi prøver at lægge ham i seng, og hvor han gerne både misser med øjnene og gaber. Men søvnen skal vi lede længe efter. Vi kan godt lægge ham i sin slyngevugge, hvor han efter godnatsang og lidt "bounce" sover ca 30 minutter mens han er svøbt. Og SÅ er han vågen og enten ked af det (nok mest pga tigerspring lige nu) eller vildt vågen og vil lege. Det kan stå på i flere timer med både samsovning og bounce i vuggen, amning og andre forsøg.

Så sover han typisk maks. 2 timer i træk og skal ammes efter hver gang. Mellem 3 og 4 er han vågen i op til 2 timer, typisk ca. halvanden hvor han leger og råber intenst. Jeg leger selvfølgelig ikke med, men jeg kan godt droppe at svøbe ham,det bliver han arrig over.

Jeg/vi er efterhånden meget trætte, og desperate efter at få vendt hans rytme, så han tager det lange stræk om natten. Min sp siger forresten jeg ikke må vække ham...

Min mand og jeg har læst lidt om dine tanker ifht. hvordan man vender babys døgnrytme, men kunne godt tænke os du tog konktet stilling til vores situation, så vi ved nøjagtig hvordan vi skal skrue på hans lure.

Med venlig hilsen
En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder