Brev:
Vores 4 måneder gamle søn sover kun om dagen
7. januar 2016
Alder:
4 mdr.
Vores 4 måneder gamle søn sover kun om dagen
Kære Helen,
Vi er nybagte forældre til en 4 1/2 måned gammel dreng ved navn Frej. Frej har ikke været den store sover i sit liv, men er dog begyndt at få et mønster her over den seneste måned, som dog betyder at han tager nogle ordentlige stræk om dagen, gerne en 4-5 timer om formiddagen og 2-4 timer om eftermiddagen. Det betyder, at når vi prøver at lægge ham om aftenen, går det naturligivs ikke så godt.
Fortalt i lidt mere detaljer, således:
Frej kom med for lav fødselsvægt, hvilket har betydet, at jeg har skulle amme ham hver gang han bad om det, og at vores sundhedsplejersker har holdt os fast i netop dette, hvis han ikke var tilfreds med narresut. Han har siden taget flot på, men været en værre gylpemand.
I midten af december tog vi således på Hvidovre, henvist af vores læge, grundet mistanke om mavemundsforsnævring, men resultatet var blot en erkendelse af at han overspiser. Derfor gik der en uge med at vænne ham fra at spise hver time om dagen til ca. hver 2.-3. vågne timer - hvilket igen har resulteret i at han i stedet spiser hele natten, hver halvanden til to timer.
Nu er søvnmønsteret blevet således:
- Han vågner kl. 6.30/7.30 efter et par søvn
- Allerede efter halvanden time, er han så putteklar og kan lægges til sin formiddagslur, som så typisk tager de 4-5 timer. Han sover godt, uhjulpet i sin barnevogn på altanen.
- Når han så vågner ud på eftermddagen, er han gerne vågen og bliver leget med i 1,5-3 timer inden han igen skal have lur, typisk omkring kl. 17. Denne varer så typisk 2-4 timer og kommer derfor ud i aftentimerne.
- Når han så vågner er han igen vågen 1-2 timer inden vi prøver at lægge ham i seng, og hvor han gerne både misser med øjnene og gaber. Men søvnen skal vi lede længe efter. Vi kan godt lægge ham i sin slyngevugge, hvor han efter godnatsang og lidt "bounce" sover ca 30 minutter mens han er svøbt. Og SÅ er han vågen og enten ked af det (nok mest pga tigerspring lige nu) eller vildt vågen og vil lege. Det kan stå på i flere timer med både samsovning og bounce i vuggen, amning og andre forsøg.
Så sover han typisk maks. 2 timer i træk og skal ammes efter hver gang. Mellem 3 og 4 er han vågen i op til 2 timer, typisk ca. halvanden hvor han leger og råber intenst. Jeg leger selvfølgelig ikke med, men jeg kan godt droppe at svøbe ham,det bliver han arrig over.
Jeg/vi er efterhånden meget trætte, og desperate efter at få vendt hans rytme, så han tager det lange stræk om natten. Min sp siger forresten jeg ikke må vække ham...
Min mand og jeg har læst lidt om dine tanker ifht. hvordan man vender babys døgnrytme, men kunne godt tænke os du tog konktet stilling til vores situation, så vi ved nøjagtig hvordan vi skal skrue på hans lure.
Med venlig hilsen
En træt mor