Svar: Vi roder stadig rundt

6. januar 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Leas mor og far

Tak for jeres brev :) Jeg går ud fra, at I så småt er i gang med projekt "sove på eget værelse", nu hvor det er søndag og jeg svarer jer...:)

Den metode I beskriver, er den jeg kalder for "se til metoden":) og det er helt okay, at I gerne vil forsøge den.

Det er rigtig godt, at I fornemmer, at jeres datter nu godt kan rejse sig, flytte på sig osv. og motorisk er godt i gang. Det gør det naturligt lettere for hende at skifte stilling selv og dermed ikke behøve jeres hjælp hver gang... Hun har dog stadig rigtig meget brug for fysisk kontakt. Hun har brug for at se dig/jer, for at vide at hun ikke er forladt. Hun forstår endnu ikke, hvor I er, når I er i soveværelset og hun er på eget værelse eller at I er i køkkenet, når hun er i stuen. Hun kan derfor blive rigtigt ked af det, når I går fra hende - også selvom det er kortvarigt. Hun har heller ikke fornemmelse for tid og ved derfor ikke, om I er væk i 3 minutter eller i 3 timer - og det hensyn skal I naturligt tage.

Det er vigtigt, at hun hele tiden er tryg. Hun må ikke føle sig alene og forladt, men skal hele tiden forbinde det at sove med noget dejligt. Det skal være rart at komme i seng. Derfor skal I, når I putter hende prøve at vurdere hendes behov - måske har hun brug for at tumle lidt omkring, rejse sig, lægge sig, trille om på maven, tilbage til ryggen osv. og dermed flytte sig rundt i sengen - og det må hun gerne. Nogle børn har behov for at bruge sig selv lidt motorisk, før de kan overgive sig til søvnen - det kan være måden at få lidt overskudsenergi ud, før hun så er parat til at sove.

Hvis jeres datter virker til at have behov for dette, så behøver I ikke sidde hos hende, I behøver ikke være der, imens hun tumler rundt. Her må du/I godt gå kortvarigt fra hende og komme ind igen, hjælpe hende med at blive lagt ned, berolige, betrygge osv. og så vurdere om I skal gå igen eller blive der.

Hvis hun er ked af det og tydeligt har brug for at du/I er der, sidder hos hende, holder i hånden, synger en sang osv. så skal du gøre det. Det er bedre at bruge 10-15 minutter på at sidde der og hun så falder trygt i søvn, fremfor at I går fra hende og putningen så trækker ud i en time eller mere og det hele kun bliver mere og mere frustrerende for jer alle tre.

Hvis hun søger underholdning, når hun skal sove. Hvis hun vil lege, hopper rundt, er i hopla - selvom hun tydeligt er træt og du ved at puttetidspunktet er rigtigt, så kan du bruge det, jeg kalder for se til metoden. Det handler om at putte hende sødt, omsorgsfuldt, nærværende og gå kortvarigt - aldrig væk i mere end ca. 3 minutter af gangen, altid vende tilbage uanset om hun græder eller ikke gør. Det handler om hele tiden at vise hende at I der, selvom hun ikke kan se jer.

Metoden bruges ikke i ...

Annonce

... forbindelse med gråd - det er ikke for at hun skal blive ked af det, og det er ikke en "kontrolleret grådmetode", som "godnat og sov godt", hvor hun får lov til at græde x-antal minutter og hvor tiden hele tiden forlænges. Det er en metode, som bruges for at vise hende, at det ikke er legetid, men sovetid nu, og at I mener, at hun nu skal lægge sig ned og ikke hoppe rundt - Og samtidig vise hende, at I stadig er der, at I ikke er forsvundet.

Det vil ofte være nok at gå fra hende en til to gange, herefter forstår hun, at hun ikke skal lege og vil være parat til at lægge sig, hvor en af jer så kan sidde hos hende, holde en hånd på hende, så hun kan mærke, at du er der, og hun kan falde i søvn i sin seng.

Det er en god idé at hun falder i søvn i sengen, hvor I ønsker hun skal sove og ikke falder i søvn i jeres favn eller i jeres seng. Det er vigtigt for at hun kan finde ud af at komme videre i søvnen i egen seng, når hun vågner i løbet af natten.

Og når hun så vågner om natten, så skal I også her forsøge at finde ud af, hvorfor hun vågner og hvordan I skal reagere. Hvis hun vågner grædende og virker ulykkelig, så skal I naturligvis gå ind til hende med det samme, trøste, berolige, evt. tage hende op i jeres favn og når hun så er faldet til ro, så putter I hende igen og hjælper hende videre i søvnen. Igen vil det være godt, hvis I kan hjælpe hende videre i søvnen uden at gå ud af værelset og hjælpe hende til at sove i egen seng.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Men hvis hun ligger og småklynger i søvne, ikke er rigtig vågen og I har på fornemmelsen at det foregår imens hun sover, så må I godt trække tiden og afvente om ikke hun af sig selv kan komme videre i søvnen. Ofte handler det om, at hun befinder sig i et søvnstadie, hvor hun drømmer og derfor siger lyde - hun kan græde, klynke osv. men kan også nogle gange ligge og pludre og grine i søvne - og når hun så kommer videre i søvnen, kommer igennem drømmestadiet og sover dybere igen, så bliver der naturligt mere ro.. så nogle gange kan det være fornuftigt nok lige at trække tiden og se om hun ikke af sig selv kan finde videre i søvnen.

Nogle gange kan det også være godt, at I lige siger et par beroligende ord på afstand, så hendes underbevidsthed hører at alt er okay, og at hun roligt kan sove videre - og på den måde kan man nogle gange forebygge, at hun vågner helt op og får vækket sig selv unødigt.

Da hun motorisk er rigtig godt i gang, så kan I overveje, om hun skal have en større dyne nu. En juniordyne er tungen og lægger sig omkring hende på en anden måde, den kan være med til at give større fysisk ro og dermed også nogle gange en mere rolig søvn. Sundhedsstyrelsen anbefaler først juniordyne fra 1 års alderen, men det nærmer sig jo også:)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika