Vi roder stadig rundt

6. januar 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Vi roder stadig rundt

Kære Helen

Der er nu gået mere end to måneder siden jeg skrev mit seneste brev til dig, og desværre er vores situation ikke blevet bedre :-/

Vi har forsøgt os med alle dine gode råd, men intet har virket. Lea er nu 11 måneder og en uge. Hun kan godt selv vende sig i sengen nu, og kan også sætte sig op. Hun er begyndt at rejse sig ved ting og elsker at gå rundt med os i hænderne. Hun virker som en bevidst, stædig og snedig lille pige :-)

Min datters rytme er stort set stadig den samme. Dog stoppede jeg med at amme sidst i oktober og hun får nu flaske i stedet. Det har været helt uproblematisk at overgå til flasken.

Dagsrytme:
6.30: står op
7.00: havregrød med vand
8.30-9.30: lur
9.30: formiddagsmad med mælk (vi er begyndt med lidt komælk)
11.30: frokost med vand
herefter lur på ca 2-3 timer
15.00: eftermiddagsmad med vand/komælk
16.15: flaske mme
18.00: aftensmad
19.00: i bad, nattøj osv
19.30: flaske mme og så i seng
fakder i søvn på ca 15 min uden noget særlig bøvl. Ofte falder hun i søvn mens vi sidder ved siden af hendes seng, men hun kan også godt falde i søvn uden at vi er i runmet.

Lea startede i dagpleje første november, hvor jeg også startede på arbejde. Det går også rigtig fint hos dagplejemoderen, og hun er glad og tilfreds og udvikler sig som hun skal. Alt er i den skønneste orden - lige bort set fra nætterne. Nætternes forløb er præcis somjeg beskrev for to måneders siden...

Det er min vurdering, at hun ikke er klar til at gå ned på en lur endnu. De to daglige lurer virker til at være det rigtige nu.

Vi besluttede midt i november at flytte Lea ind i soveværelset, hvor hun ellers tidligere har sovet på eget værelse. Vi ...

Annonce

... valgte dette, ikke fordi det gav hende en roligere søvn, men fordi vi ikke længere kunne holde til at løbe frem og tilbage mellem de to værelser. Nu sover vi alle tre ved siden af hinanden, dog sover Lea ALTID i hendes egen seng.

Vi er ved st være godt trætte nu, og vil gerne prøve noget for at få det her mønster ændret.

Vi har aftalt at flytte hende ind i eget værelse i weekenden med det formål at lære hende at sove mere selvstændigt, og får at undgå, at hun vækker os og vi hende. Vi overvejer nemlig, om vi har gjort hende afhængige af os i løbet af natten forstået som, at hun ved, at vi er der ved det mindste kvæk. Ofte ligger hun bare og venter på at vi vender hende eller giver dyne på selvom hun egentlig godt kan selv. Hun finder selv sutten, så den giver hende stort set aldrig.

Det vi har tænkt os at gøre er at lade hende være alene i tre minutter når hun begynder at give lyd fra sig (kan være snak, lidt gråd eller lidt råben) før vi går ind til hende. Jeg har læst et sted, at tre minutter er et fint interval? Det er bestemt ikke meningen, at hun skal græde sig i søvn, og vi kan selvfølgelig høre, om det er desperat gråd eller om det er brokke-lyde, og vi vil selvfølgelig reagere på det vi høre, og ikke kun se på uret...

Jeg ved godt, at det er kontroversielt, men vi har virkelig brug for et redskab for at komme videre. Fire måneder uden mere end fire timers nattesøvn begynder at sætte spor for vores familieliv og helbred.

Umiddelbart vil jeg bare gerne have din feedback på kommende weekends projekt og selvfølgelig spørge dig, om du har andre gode råd eller en anden strategi vi kan følge.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Leas mor og far.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder