Svar: Godnathistorie

5. januar 2016

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Cille

Tak for dit brev :)

Jeg tror, du skal vente lidt med godnathistorie i form af en bog, for den fysiske bog forvirrer lige nu din dreng. Han kan ikke finde ud af, om I skal kikke i bog, læse eller om han skal sove, og så bliver han frustreret og ked af det.

I stedet vil jeg anbefale, at du begynder at synge en godnatsang for ham og lader den indgå som en fast del af ritualet. Når du putter ham i egen seng, kan du stadig være der, holde hænderne på ham, synge samme sang igen og igen og på den måde er ritualet, som det plejer at være. Der er genkendelighed og tryghed i sangen og dine kærtegn og nærhed.

Du kan også stille og roligt begynde at digte en lille historie f.eks. en historie, der handler om ham selv. "Der var engang en lille dreng der hed... Han boede sammen med sin mor og sin far. Han elskede mad, især... Når han stod op om morgenen spiste han havregrød mmm, det smager godt..." osv. Så han på den måde stadig får godnathistorie, men ikke bliver forstyrret af den fysiske bog og så han vænnes til at ligge og lytte til din stemme og det du fortæller.

Og hen af vejen kan du så begynde at introducere en fysisk bog som godnathistorie. Det skal være en bog, der ikke indeholder alt for meget tekst. når han ikke er ældre, skal det være en bog med små sætninger, som er lette at forstå, og hvor der samtidig er et billede, der viser det, du læser op.

Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der ...

Annonce

... hed Bamse. Den handlede om en brun bamse og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser med seler" - og så var der et billede af bamse med blå bukser". "Bamse har en lille seng han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.

Altså helt små korte sætninger, hvor du læser op, viser ham billeder, læser igen, viser billeder og på den måde inddrager ham lidt i det du læser. Og nogle gange skal du også bare sidde og læse, hvor han så lytter til din stemme, til ordene og lydende - ligesom når du synger godnatsang eller fortæller ham en lille historie om ham selv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Lad ham gerne få flaske eller mælk af kop samtidig med, at du læser op af bogen:)

Det kan også være en god idé, at du nu introducerer en putteklud eller en puttebamse. Lad kluden eller bamsen være en del af ritualet, så han har den hos dig allerede når han lige nu tilbydes flaske og sidder hos dig i gyngestolen og lad den så følge med fra din favn og over i sengen. Det på denne måde at have en slagt overgangsobjekt kan gøre det lettere at komme fra din favn og ned i sengen - ligesom den også meget gerne må følge ham fra hjemmet og ind i dagpleje/institution og lette overgangen mellem de to verdener:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.