Brev:
Godnathistorie
5. januar 2016
Alder:
15 mdr.
Godnathistorie
Hej Helen,
Jeg vil gerne indføre en godnathistorie til vores putte-ritual, idet vi inden længe skal igang med at udfase den flaske, vores søn får ved sengetid.
Vi har altid haft nemt ved at putte vores søn (7-9-13). Det foregår hver aften på samme måde: Kl. 19.30 slukker jeg lyset på hans værelse men lader døren stå på klem, så en smule lys falder ind. Jeg sætter mig med ham i en gyngestol på hans værelse. Her putter han sig ind til mig og får en flaske med 200 ml lun MME, mens han ligger i mine arme. Når han har drukket den, er hans øjne tunge. Jeg giver ham sutten og et kys på kinden, siger godnat og lægger ham i hans seng. Her ligger han som regel og kigger lidt (pludrer måske en smule med en vilkårlig bamse), men som regel falder han i søvn inden for 5-10 minutter. Det er nemt, og han virker meget tryg ved ritualet.
Jeg vil gerne tilføje en godnathistorie til putte-ritualet, fordi vi inden længe skal til at udfase hans sidste flaske, og jeg kan være bekymret for, om han falder til ro af sig selv, hvis jeg "bare" lægger ham i hans seng og siger godnat. Jeg holder desuden af at slutte dagen af med en rolig stund, bare ham og jeg - og jeg tror også, han nyder dette øjeblik. Ofte leger han meget fysisk lige indtil sengetid, så det er en god måde for ham at falde til ro på.
Igår prøvede jeg at sætte mig med ham på skødet i gyngestolen med en bog, da det blev puttetid, men han blev ked af det og forvirret, da det gik op for ham, at han ikke skulle have sin flaske lige med det samme.
Hvordan får jeg indført en godnathistorie i vores putte-ritual og samtidig skabt en stund, hvor han kan falde lidt til ro og forberede sig på, at nu er det sovetid?
Bedste hilsner,
Cille