Svar: Mange opvågninger og mareridt

3. januar 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng - og velkommen til:)

Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin ud og lyder alderssvarende. Dog sover jeres dreng en del timer i løbet af dagen og samtidig er hans nattesøvn lang. Jeg tænker derfor, at hans uro, gråd osv. om aftenen skyldes, at han puttes lidt for tidligt... du skriver dog, at I har forsøgt at putte ham senere og at dette ikke har haft nogen effekt...

Jeg vil gerne dele lidt tanker med jer og tænker, at der umiddelbart er to muligheder:

1) I kan bibeholde dagsplanen men prøve at indføre en ekstra powernap om aftenen, hvor han måske sover 30-45 minutter og derefter kommer op igen. Det vil sige, at han måske sover mellem kl 20-21, hvor han naturligt selv falder i søvn, men derefter skal I ikke kæmpe med ham, men tage ham op, gå ind i stuen, prøve at sidde lidt med ham, pludre lidt - ikke skabe stor aktivitet, men heller ikke prøve at lulle ham i søvn, bare være sammen - lade ham die hos dig efter behov osv. og så kan I putte ham til natten, når I selv går i seng. Det kan være bedre, at I bruger en til to timer om aftenen på denne måde og han så sover bedre, når han så endelig puttes til natten og I alle derfor få lidt mere ...

Annonce

... sammenhængende søvn.

2) I kan prøve at ændre lidt på dagens rytme og se om det er muligt at putte ham lidt senere hele dagen igennem, for at se om I på den måde kan få et senere puttetidspunkt frem, uden at han når at blive overtræt...

Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 15 timer. Jeres dreng sover ofte fra 2-2.5 time mellem 7-8.30, sover 2-2.5 time igen mellem 10-12/12.30, sover igen et par timer mellem 14-16/16.30, sover en time mellem 18-19 og puttes så til natten kl 20. Samlet sover han således 6-8 timer om dagen og sover fra 20 til 06-07 om natten... Der er ikke noget i vejen for at have et godt sovehjerte, det må han gerne have, men han lyder til at sove en del og jeg tænker, at I derfor skal prøve at afkorte hans nattesøvn og prøve at skabe lidt aktiv tid eller vågenperiode om aftenen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er ikke fordi I skal lave hans putteritual om eller "starte forfra". Det handler mere om, at han lige nu skal have lov til at sove lidt mindre - også selvom klokken er 22 og I synes at han bør sove på dette tidspunkt... Hans rytme vil ændre sig igen, når han bliver ældre og tiden arbejder derfor også for jer:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!