Svar: Mange opvågninger og mareridt
3. januar 2016
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng - og velkommen til:)
Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin ud og lyder alderssvarende. Dog sover jeres dreng en del timer i løbet af dagen og samtidig er hans nattesøvn lang. Jeg tænker derfor, at hans uro, gråd osv. om aftenen skyldes, at han puttes lidt for tidligt... du skriver dog, at I har forsøgt at putte ham senere og at dette ikke har haft nogen effekt...
Jeg vil gerne dele lidt tanker med jer og tænker, at der umiddelbart er to muligheder:
1) I kan bibeholde dagsplanen men prøve at indføre en ekstra powernap om aftenen, hvor han måske sover 30-45 minutter og derefter kommer op igen. Det vil sige, at han måske sover mellem kl 20-21, hvor han naturligt selv falder i søvn, men derefter skal I ikke kæmpe med ham, men tage ham op, gå ind i stuen, prøve at sidde lidt med ham, pludre lidt - ikke skabe stor aktivitet, men heller ikke prøve at lulle ham i søvn, bare være sammen - lade ham die hos dig efter behov osv. og så kan I putte ham til natten, når I selv går i seng. Det kan være bedre, at I bruger en til to timer om aftenen på denne måde og han så sover bedre, når han så endelig puttes til natten og I alle derfor få lidt mere sammenhængende søvn.
2) I kan prøve at ændre lidt på dagens rytme og se om det er muligt at putte ham lidt senere hele dagen igennem, for at se om I på den måde kan få et senere puttetidspunkt frem, uden at han når at blive overtræt...
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 15 timer. Jeres dreng sover ofte fra 2-2.5 time mellem 7-8.30, sover 2-2.5 time igen mellem 10-12/12.30, sover igen et par timer mellem 14-16/16.30, sover en time mellem 18-19 og puttes så til natten kl 20. Samlet sover han således 6-8 timer om dagen og sover fra 20 til 06-07 om natten... Der er ikke noget i vejen for at have et godt sovehjerte, det må han gerne have, men han lyder til at sove en del og jeg tænker, at I derfor skal prøve at afkorte hans nattesøvn og prøve at skabe lidt aktiv tid eller vågenperiode om aftenen...
Det er ikke fordi I skal lave hans putteritual om eller "starte forfra". Det handler mere om, at han lige nu skal have lov til at sove lidt mindre - også selvom klokken er 22 og I synes at han bør sove på dette tidspunkt... Hans rytme vil ændre sig igen, når han bliver ældre og tiden arbejder derfor også for jer:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske