Brev:
Mange opvågninger og mareridt
3. januar 2016
Alder:
4 mdr.
Mange opvågninger og mareridt
Kære Helen
Vi har en dejlig dreng på 4,5 måned (født ved kejsersnit), der har nogle voldsomme mareridtsagtige opvågninger, først på aftenen, når han puttes til natten. Det har stået på de sidste par måneder, og vi har forsøgt forskellige ritualer, og havde accepteret at sådan var det nu engang, og han nok skulle vokse fra det. Men de sidste uger er det blevet værre og længerevarende. Lurerne i dagstimerne følger han helt bogen (din ;-) Og jeg har ingen problemer med at lægge ham.
Dagsrutinen ser nogenlunde sådan ud.
Vågner mellem 5.30-6-00: skiftes, flaske, puttes igen ved en 7tiden.
Vågner mellem 8-8.30: ammes, skiftes, leger og hygger, flaske, puttes ved en 10tiden ude.
Vågner mellem 12-12.30: ammes, skiftes, leger, får lidt smagsprøver på grød, flaske, puttes ved en 14tiden til gåtur.
Vågner mellem 16-16.30: ammes, skiftes, "hjælper" med at lave aftensmad, ammes kl. 18.
Powernap 18-19, skiftes, flaske kl. 20, hvor han selv er begyndt at falde i søvn, og vi lige når at sige godnat til lys, bamse og musikuro.
Her starter hans urolige periode. Han kan vågner alt fra 10-30min med voldsom mareridtsagtig gråd. Vi forsøger at trøste ham i sengen, men det virker sjældent. Jeg ammer ham ved en 21tiden (hvis han vil), og flaske eller amning igen ved en 24tiden, og flaske kl 03.
Fra ca. 20-01 vågner han med 10-15 mellemrum, hvor han er svær at trøste. Han er meget urolig der, og ligger og "cykler" og drejer hovedet fra side til side. Vi har forsøgt at putte ham senere, men så udsættes perioden bare, og vi står og vugger til langt ud på natten.
Vi vil meget gerne have råd til, hvordan vi hjælper den lille mand mest skånsomt igennem de tidlige aften-nattetimer - måske et nyt putteritual, så vi "starter forfra" og han forbinder søvnen med noget positivt.
På forhånd tak!