Mange opvågninger og mareridt

3. januar 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Mange opvågninger og mareridt

Kære Helen

Vi har en dejlig dreng på 4,5 måned (født ved kejsersnit), der har nogle voldsomme mareridtsagtige opvågninger, først på aftenen, når han puttes til natten. Det har stået på de sidste par måneder, og vi har forsøgt forskellige ritualer, og havde accepteret at sådan var det nu engang, og han nok skulle vokse fra det. Men de sidste uger er det blevet værre og længerevarende. Lurerne i dagstimerne følger han helt bogen (din ;-) Og jeg har ingen problemer med at lægge ham.

Dagsrutinen ser nogenlunde sådan ud.

Vågner mellem 5.30-6-00: skiftes, flaske, puttes igen ved en 7tiden.

Vågner mellem 8-8.30: ammes, skiftes, leger og hygger, flaske, puttes ved en 10tiden ude.

Vågner mellem 12-12.30: ammes, skiftes, leger, får lidt smagsprøver på grød, flaske, puttes ved en 14tiden til gåtur.

Vågner mellem 16-16.30: ammes, skiftes, "hjælper" med at lave aftensmad, ammes kl. ...

Annonce

... 18.

Powernap 18-19, skiftes, flaske kl. 20, hvor han selv er begyndt at falde i søvn, og vi lige når at sige godnat til lys, bamse og musikuro.
Her starter hans urolige periode. Han kan vågner alt fra 10-30min med voldsom mareridtsagtig gråd. Vi forsøger at trøste ham i sengen, men det virker sjældent. Jeg ammer ham ved en 21tiden (hvis han vil), og flaske eller amning igen ved en 24tiden, og flaske kl 03.

Fra ca. 20-01 vågner han med 10-15 mellemrum, hvor han er svær at trøste. Han er meget urolig der, og ligger og "cykler" og drejer hovedet fra side til side. Vi har forsøgt at putte ham senere, men så udsættes perioden bare, og vi står og vugger til langt ud på natten.

Vi vil meget gerne have råd til, hvordan vi hjælper den lille mand mest skånsomt igennem de tidlige aften-nattetimer - måske et nyt putteritual, så vi "starter forfra" og han forbinder søvnen med noget positivt.

På forhånd tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor