Svar: Amning og opvågning om natten
3. januar 2016
Alder:
3 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg tænker, at der sandsynligvis er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder, som du skriver, som om, at jeres lillesøster generelt sluger en del luft, når hun spiser - både når hun ammes og når hun tilbydes flaske. Du kan prøve at skifte mellem forskellige ammestillinger, gerne amme hende i tvillingestillingen eller i den tilbagelænede stilling, også kaldet "laid back", da det kan gøre at hendes luftindtag måske mindskes.
Det vil også være en god idé, at du eleverer hendes hovedgærde lidt, hvor hun sover. Hun er for lille til at sove med hovedpude, men du kan godt lægge en lille pude eller et sammerullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Du kan også stille liften lidt skråt, hvis hun sover i sin lift. Når hun ligger let eleveret, så har luften lettere ved at finde vej op.
I forbindelse med at hun skal bøvse, vil det være rigtig godt, at du holder hendes ryk rank. Jo mere lige ryggen er, jo bedre vil luften kunne finde vej op og ud. Prøv om du også kan løfte hendes arme - enten lade hende være på din skulder eller sidde med hende foran dig, hvor du holder hende under brystkassen.
Det er rigtig fint, at du også er opmærksom på, at hun nogle gange vil bøvse forsinket, så hun efter at have sovet i 20-40 minutter måske bliver urolig fordi hun skal af med en bøvs. Og det er derfor super, at du her løfter hende op, hjælper hende af med bøvsen og så putter hende igen.
Du skal sikre dig, at hendes mave fungerer. Hvis hun har tendens til forstoppelse vil det også kunne presse og gøre det svært for hende at komme af med luften. Nogle børn prutter også mere end de bøvser, og det vil være godt, at du cykler med hendes ben, bøjer og strækker benene osv. for på den måde at hjælpe afføringen ud - ligesom du også meget gerne må give hende lidt mavemassage, hvor du med to fingre masserer rundt om navlen i urets retning med lidt olie eller creme i små cirkelbevægelser.
Tror du hun kan have refluks - tilbageløb af mælkesyre, som står og generer hende...? Nogle børn lider af det man kalder "silent refluks" og gylper derfor ikke, som man normalt forventer at børn med refluks gør. Hvis hun har refluks kan hu nvirke meget brystsøgende, fordi det er rart at sutte og få mælken ned - men kort efter, at hun har spist, får hun ondt, fordi mælken så står og kører op og ned i spiserøret. Hvis hun har refluks, kan dette behandles med medicin, det kan I tale med lægen om.
Da I supplerer med en flaske sen aften, kan det være en overvejelse værd, hvilken erstatning I tilbyder hende. Du spørger om du skal stoppe med flasken - og det tror jeg ikke umiddelbart vil hjælpe jer, det lyder som om, at du har brug for at far kan give mælk sen aften og du selv kan gå tidligere i seng. Men I kan som sagt overveje, hvilken erstatning I bruger. Hvis hun har problemer med refluks findes der en specialerstatning som modvirker gylp. Hvis hun har problemer med forstoppelse, kan I også købe erstatninger, som er særligt gode for træge maver. I kan også købe f.eks. NAN Sensilac, der er specielt udviklet til børn med kolik eller koliksymptomer. Den er beriget med lactobacillus reuteri, der er en mælkesyrebakterie. I kan også prøve med Allomin Syrnet SensiPro 1, der også er beriget med Lactobacillus reuteri.
Semper laver også BioGaia, der er flydende mælkesyrebakterier. Man giver 5 dråber en gang dagligt. De 5 dråber indeholder mindst 100 millioner levende Lactobacillus reuteri Protectis. Nogle børn har glæde af at få mælkesyrebakterier i en periode, det er med til at stabilisere deres mave...
Derudover kan det være en ide at se lidt på hendes rytme. Du fortæller, at hun ofte puttes til natten kl ca. 19.30 og maveuroen starter ofte omkring kl 04 om natten... Hendes nattesøvn er lang i forhold til hendes alder - hun må naturligvis gerne sove en god lang nattesøvn, men måske bliver hun urolig senere på natten, fordi hun allerede der har sovet en del timer. De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen have en rytme, hvor de sover 3 lure dagligt, sammenlagt måske ca. 5-6 timer om dagen fordelt på 3 lure - og om natten sover de måske ca. 9-10 timer. Mange børn vil gå sent i seng - f.eks. først gå i seng kl 22 og så sove til kl 07/08... Det kan altså hos jer godt spille ind, at hun sover tidligt. Hvis hun gik senere i seng, ville uroen måske ikke nå at indtræffe, fordi I så i stedet ville vågne og stå op.
Det kan derfor være en overvejelse værd, om I kan hjælpe hende til at sove tre lure dagligt og måske være mere vågen om aftenen, gå senere i seng i en periode, for at se om det kan ændre lidt på den uro, I lige nu oplever om natten.
Du spørger om kiropraktor kan hjælpe - ikke på hendes maveuro. Men hvis hun har smerter fra nakkeled eller andet, kan det nogle gange godt hjælpe. Det bør dog tjekkes af jeres læge og lægen bør vurdere, hvorvidt der er behov for fysioterapeut, kiropraktor eller noget helt tredje...
Jeg håber, at du kan bruge nogle af disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske