Svar: Søvn og sovevaner - 8 mdr.

30. december 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Annette og lille Ada

Tak for dit brev og fine beskrivelse af lille Ada og hvad du tænker:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og jeg tænker, at der hos jer er flere ting, der spiller ind.

For det første, så er jeres datter sandsynligvis så småt i gang med separationsfasen. Det betyder, at hun har brug for at mærke, at I er der og når hun ikke kan se dig, bliver hun ked af det og føler sig utryg. I separationsfasen nærmer børnene sig forældrene, for at blive betrygget i at kunne klare sig videre ud i verden og derfor har de særligt i denne periode behov for at vide at de ikke er alene. Det betyder, at du i denne alder godt kan opleve hende lidt mere klyngende, hun har ekstra behov for at være i din favn, brug for at mærke dig tæt på.

I takt med at hun begynder at krybe, kravle, hiver sig op ved tingene osv. så vil hun også have en stor motorisk uro. Hun øver sig om dagen, når hun er vågen - men hun øver sig også motorisk, når hun sover. Hun har rigtig svært ved at slappe af i kroppen, svært ved at overgive sig til søvnen, og når hun endelig sover, så sover hun også dårligt, fordi hun får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra.

Det at hun begynder at kunne bevæge sig mere omkring og det at hun begynder at separere sig lidt fra mor og far er med til at verden begynder at åbne sig og synes større. Det giver flere oplevelser i løbet af dagen og alle disse oplevelser skal bearbejdes i drømme. Derfor sover børn i denne alder ofte meget uroligt, fordi de drømmer mere. Hun kan både græde, klynke, være helt ulykkelig og også nogle gange snakke og pludre højt om natten - alt sammen imens hun sover.

Uroen er der - både om dagen og om aftenen og natten. Rigtig mange børn har i denne alder svært ved at overgive sig til søvnen om dagen og sover ikke så længe af gangen. Det vil dog være en rigtig god idé, at du arbejder på en fast rytme, hvor din datter tilbydes en formiddagslur og en middagslur. Hvis hun om formiddagen vågner efter 45 minutter og ikke kan sove mere, så er det okay - så tag hende op, leg med hende, giv hende noget at spise osv. og put hende så til en længere middagslur. Du må gerne arbejde på, at middagsluren er dagens længste lur.

Det lyder hos jer også som om, at jeres datter får for lidt mad og for mange flasker med mælk. Med den alder hun har nu, vil det være passende med 3 flasker i døgnet. Kan hun drikke mere end 100 ml, så må du gerne give hende dette... Kan hun f.eks. drikke 150 ml 3 gange dagligt vil det være rigtig fint... Derudover skal hun tilbydes mange måltider hele dagen igennem. Hun behøver ikke spise store mængder - hvis hun kan spise 1 dl. grød eller mos eller spise et helt glas grøntsagsmos fra glas, så lyder det super. Ved siden af dette skal hun have mad i stykker, mad med mere bid.

Det er vigtigt, at I nu forsøger at følge en helt fast rytme. Det vil sige, at hun skal op til samme tid hver morgen, hun skal tilbydes mad til faste tider, hun skal puttes på fastetidspunkter osv. Jo mere ens rytme, jo bedre med den alder hun har. Det vil være med til at sikre hendes behov for mad og mælk og give hende fornemmelsen af mæthed og sult, samtidig med at det også påvirker hendes fornemmelse for at skulle være aktiv eller behov for at skulle sove.

De tre flasker mme, som hun tilbydes nu, anbefaler jeg ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun nu skal puttes til formiddagslur uden at få flaske først - i stedet skal hun tilbydes mellemmåltid og vand af kop. Det betyder også, at hun om natten nu skal lære at sove uden at få mælk. Hun får stadig flaske aften og sen aften - og hun må i denne alder også meget gerne blive tilbudt en godnatgrød. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun tilbydes både mad og væske nok hele dagen igennem.

Hvis hun ikke kan drikke mere end 100 ml af gangen, så må du gerne tilbyde hende 4 flasker i døgnet - jeg vil anbefale at disse fire flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Hun skal fortsat ikke tilbydes flaske formiddag og eftermiddag og midt nat...

Mit forslag til en dagsplan, som indeholder 3-4 flasker ser således ud:

Tidlig morgen 05: Evt. flaske og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos med ske, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden flaske, sover måske kun 45-60 minutter og det er helt okay

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Suppleres med små bløde rugbrødshapsere, vand af kop. Må også meget gerne få lidt ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende at gumle på selv, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur kl 13-13.30 - sover her måske 1.5 time - og igen er det helt okay. Du må gerne gøre det til en vane, at du triller hende i barnevognen, når hun skal sove til middag, hvis du på den måde kan ...

Annonce

... hjælpe hende til at sove en længere lur midt på dagen.

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, frisk blød frugt i hånden, frugtmos med ske, vand af kop.

Aften 18: Familiemad - udgangspunktet er mad, som I andre spiser. Det kan være risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager.. Der skal være moset mad og mad i stykker, osm hun selv kan sidde og gumle på, vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet ca. kl 19.45. Får børstet tænder (hvis hun har fået tænder)

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 24: Flaske og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor du så må vurdere om hun fortsat har behov for den fjerde flaske eller om den stille og roligt kan trappes ud, så hun kun får 3 flasker..

Behovet for 3 eller 4 flasker afhænger af, hvor meget mælk hun drikker i hver flaske - det vil være rigtig godt, hvis I kan nå op på 400 ml i døgnet. Så bliver hendes behov for jern naturligt dækket. Du bør derudover også bruge mme i den grød og mos, som du laver udelukkende til hende.

Hun må meget gerne få flaske før hun skal sove middagslur og før hun puttes om aftenen og natten. Det er som udgangspunkt en god idé, at hun tilbydes mælk, som en fast del af putteritualet. Og hun må godt næsten falde i søvn med sin flaske. Da hun lyder til at reagere meget på det skift der er fra din favn og ned i sengen, vil jeg foreslå dig, at du netop udnytter flasken. Du kan give hende flasken imens hun ligger i sin seng eller i barnevognen - altså der, hvor du ønsker hun skal sove. Elever hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt og giv hende så flasken der - prøv om du kan nå dertil, hvor hun spiser, slipper flaske, smiler til dig og triller om på siden og sover. Det vil være super fint, at hun selv slipper flasken.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun er afhængig af sin flaske eller afhængig af din favn for at sove, så kan det være en måde at vænne hende fra på. Samtidig kan du vugge hende, trille hende i barnevognen og på den måde lulle hende ind i søvnen, uden at hun behøver være i dine arme. Du må dog også meget gerne lægge dig med hende og give hende flasken i dobbeltsengen, lade hende falde i søvn ved siden af dig, så hun netop kan mærke dig og fornemme, at du ikke er forsvundet. Da hun er i separationsfasen er dette behov som sagt særligt udtalt lige nu og de næste måneder frem:)

Hvis det er gyngestolen, som virker bedst lige nu, er det også okay. Om det er et problem, at hun falder i søvn i din favn, afhænger af, om hun søger din favn igen og igen om natten eller om hun godt kan komme videre i søvnen ved at du netop lægger en beroligende hånd på hende, så hun kan mærke at du stadig er der. I mange familier vil det f.eks. fungere rigtig godt at fjerne den ene side af tremmesengen og sætte sengen sammen med dobbeltsengen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan hun lære at sove i egen seng, du kan blive i din seng, behøver ikke stå op og gå rundt med hende eller tage hende op i din favn - du kan berolige hende med dine hænder og nærhed, samtidig med at du også selv kan sove videre...

At du oplever, at hun kan vågne og virke panisk over, at du ikke er der hænger naturligt sammen med hendes alder og her kan det netop være en idé, hvis du kobler jeres senge sammen:)

Jeg kender desværre ikke Jeanette Wegge-Larsen og ved ikke, om hun kan hjælpe jer.

Brio Bedrockers hjælper nogen, hvis barnet er afhængig af bevægelse og vugning for at sove. Det kan hun i princippet godt være, da hun ofte falder i søvn i din favn i vuggende gyngestol - MEN det vil være bedre, hvis du nu kan lære hende at sove uden at være i favn og uden at være i bevægelse... At gøre hendes seng vuggende hjælper jer ikke på sigt. I stedet kan du prøve at berolige og vugge hende med dine hænder, der hvor hun ligger, så hun mærker, at du er der og ikke er alene. Ligesom du kan hjælpe hende med stillingskift osv.

Hvis hun er ked af det og virker utryg så skal du naturligvis tage hende op og berolige hende, men prøv så at lægge hende tilbage i seng igen, når hun atter er rolig og hjælp hende videre der..

At hun er begyndt at vågne tidlig morgen kl 05 kan skyldes dagsrytmen og alderen. Hun må jf. dagsplanen meget gerne blive tilbudt en flaske der - det kan være en måde at få hende til at sove lidt videre på og meget gerne sammen med en godnatgrød, der kan mætte hende ekstra til natten. Det er bedre, at du tilbyder hende f.eks. 100 ml tidlig morgen og så giver hende mere i flaskerne før middagslur, aften og sen aften. Den tidlige morgenflaske er den, du kan trappe ud af, i takt med at hendes indtag af rigtig mad øges og hun i 8-9 måneders alderen som sagt ofte vil trives godt med 3 flasker...

Du skal forvente, at hendes appetit varierer. Nogle gange vil hun måske kunne spise et helt glas grøntsagsmos, andre gange kun et halvt glas - det er helt okay:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!

Og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin