Søvn og sovevaner - 8 mdr.

30. december 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Søvn og sovevaner - 8 mdr.

Hej Helen

Min datter Ada er på mandag d. 4. januar 8 mdr og jeg tror måske, at jeg har givet hende en dårlig sovevane.

Hun får stadig en lille flaske mme (100 ml) når hun skal sove og falder i søvn i mine arme mens vi gynger i gyngestolen.

Prøver jeg at lægge hende i sengen inden hun sover, bryder helvede løs og hun græder panisk. Det eneste der så hjælper, er at tage hende op igen og sætte mig med hende i gyngestolen til hun sover, hvorefter jeg kan lægge hende fra mig.

Nogle gange sover hun fine lure på ca 1-1½ time om dagen, men ofte kun 45 minutter.

Når hun så vågner, er hun ofte ked af det. Hendes gråd lyder lidt panisk. Jeg gætter på, at det er fordi, at hun opdager hun ikke ligger hos mig, men alene i sengen.

Om natten vågner hun også ofte og er ked af det - ca 3-4 gange sådan rigtigt - og lidt flere sådan halvt klynkende, hvor det er nok med lidt nussen på maven eller ryggen.

Hvad kan jeg gøre for at få hende til at falde i søvn i sengen? Jeg vil jo ikke have hun skal være ked af det og føle sig utryg.

Kender du noget ...

Annonce

... til sovecoachen Jeanette Wegge-Larsen? Tænker en sovecoach kunne være løsningen, hvis ikke lidt simple råd fra dig kan gøre det?

Er det en god ide, at sætte BRIO bed rockers under sengen eller vil det bare give endnu en uvane?

Hun er også begyndt at vågne allerede ved 5-6 tiden og vil ikke sove videre. Hun sover ved 20-21 tiden om aftenen.

Og hvad med mælken - hvor meget skal hun have af den nu, hvor hun er 8 mdr og skal det være i forbindelse med søvn eller er det bedre på andre tidspunkter? Jeg laver ca 5-6 flasker om dagen, hvor der for det meste er 100 ml, men har hun ikke spist så godt, tilbyder jeg 135 ml. Halvdelen af gangene - nogle gange mere - tømmer hun dem på 100 ml. Skal jeg tilbyde mere?

Og lige et ekstra spm: hvor meget kan jeg forvente, at hun kan spise ad gangen ved fast føde? Hvis det fx et et glad mild grød med grøntsager fra HIPP - er 1 glas nok til et fuldt måltid?

På forhånd tak fra en mor og far, som er lidt trætte, fordi deres dejlige datter vækker dem mange gange om natten.

Venlig hilsen
Annette og baby Ada

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene