Brev:
Søvn og sovevaner - 8 mdr.
30. december 2015
Alder:
8 mdr.
Søvn og sovevaner - 8 mdr.
Hej Helen
Min datter Ada er på mandag d. 4. januar 8 mdr og jeg tror måske, at jeg har givet hende en dårlig sovevane.
Hun får stadig en lille flaske mme (100 ml) når hun skal sove og falder i søvn i mine arme mens vi gynger i gyngestolen.
Prøver jeg at lægge hende i sengen inden hun sover, bryder helvede løs og hun græder panisk. Det eneste der så hjælper, er at tage hende op igen og sætte mig med hende i gyngestolen til hun sover, hvorefter jeg kan lægge hende fra mig.
Nogle gange sover hun fine lure på ca 1-1½ time om dagen, men ofte kun 45 minutter.
Når hun så vågner, er hun ofte ked af det. Hendes gråd lyder lidt panisk. Jeg gætter på, at det er fordi, at hun opdager hun ikke ligger hos mig, men alene i sengen.
Om natten vågner hun også ofte og er ked af det - ca 3-4 gange sådan rigtigt - og lidt flere sådan halvt klynkende, hvor det er nok med lidt nussen på maven eller ryggen.
Hvad kan jeg gøre for at få hende til at falde i søvn i sengen? Jeg vil jo ikke have hun skal være ked af det og føle sig utryg.
Kender du noget til sovecoachen Jeanette Wegge-Larsen? Tænker en sovecoach kunne være løsningen, hvis ikke lidt simple råd fra dig kan gøre det?
Er det en god ide, at sætte BRIO bed rockers under sengen eller vil det bare give endnu en uvane?
Hun er også begyndt at vågne allerede ved 5-6 tiden og vil ikke sove videre. Hun sover ved 20-21 tiden om aftenen.
Og hvad med mælken - hvor meget skal hun have af den nu, hvor hun er 8 mdr og skal det være i forbindelse med søvn eller er det bedre på andre tidspunkter? Jeg laver ca 5-6 flasker om dagen, hvor der for det meste er 100 ml, men har hun ikke spist så godt, tilbyder jeg 135 ml. Halvdelen af gangene - nogle gange mere - tømmer hun dem på 100 ml. Skal jeg tilbyde mere?
Og lige et ekstra spm: hvor meget kan jeg forvente, at hun kan spise ad gangen ved fast føde? Hvis det fx et et glad mild grød med grøntsager fra HIPP - er 1 glas nok til et fuldt måltid?
På forhånd tak fra en mor og far, som er lidt trætte, fordi deres dejlige datter vækker dem mange gange om natten.
Venlig hilsen
Annette og baby Ada