Svar: Stor motorisk udvikling og putningsbesvær til natten
30. december 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og spørgsmål, som jeg naturligvis meget gerne vil besvare:)
Jeres dreng sover rigtig fint. Han må gerne sove 3-4 timer om dagen og sove 10-11 timer om natten. Samlet vil hans søvnbehov være på godt 14 timer med den alder han har. Og ja - normalt skal man ikke vække børn, der sover. Men der er ikke regler uden undtagelse og hos jer, er det nødvendigt, hvis jeres dreng ikke skal bytte rundt på nat og dag. Det er godt for jer alle, hvis han kan have en rytme med 10 timers nattesøvn og 4 timers dagssøvn - det er bedre, end hvis han sover 6 timer om dagen og 8 timer om natten... Hvis han f.eks. sover fra kl 21 til 07, så får han de 10 timer, som han udregnet har behov for...
Dertil kommer at man også skal se på hvordan han trives og udvikler sig - og det går rigtig godt. Han har masser af energi, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, han er opsøgende, glad, spiser godt osv. Alt sammen tegn på, at han trives og dermed sover fint:)
Jeres dreng er i separationsfasen og det giver nogle udfordringer omkring søvnen. Det er helt naturligt, at børn i 8-10 måneders alderen alder protesterer over skulle sove. Han har en stor lyst til at opleve og vil hellere se, hvad der sker og følge med, end lægge sig til at sove. han vil også have rigtig svært ved at finde fysisk ro og koble fra. Den motoriske udvikling han er i gang med, giver ham en rastløshed i kroppen, det er svært at lægge sig ned og slappe af. Derfor tumler han omkring, drejer sig, rejser sig osv.
Separationsfasen gør, at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der, og at han ikke er forladt - samtidig med at han nogle gange også vil skubbe jer fra sig. Nogle gange vil du fornemme, at han vil op, har brug for at være i din favn og andre gange er det ikke din fysiske kontakt han har brug for, men i stedet din nærhed, det at du er der.
Det at han begynder at krybe, kravle, rejse sig ved tremmerne i sin seng, rejse sig ved møblerne osv. og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd gør, at han ikke længere sidder helt så meget på skødet - og det kan gøre, at han derfor også søger brystet lidt ekstra. For at kunne separere sig, for at kunne udvikle sin selvstændighed og adskille sig fra dig, så er han nødt til at føle sig ekstra knyttet til og et led i dette er ofte, at han vil søge dit bryst lidt ekstra og antallet af amninger derfor øges... Det er her vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at give ham den nærhed og tryghed han søger og samtidig sikre at han ikke øger sit indtag af mælk. Det vil ofte være passende med 3 amninger i døgnet og de kan f.eks. ligge før middagslur, aften og sen aften - han skal nu fornemme, at han godt kan få nærheden og trygheden, uden at du behøver give ham brystet hver gang...
Om aftenen kan det være særligt svært at sove. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. At skulle sove er altid forbundet med adskillelse fra forældrene og det er netop svært med den alder han har nu. Når han således mærker, at du putter ham og vil gå fra ham, så bliver han ked af det - det samme, når han mærker skiftet fra din favn og ned i egen seng...
Du kan prøve at indføre en putteklud sammen med brystet og lade den følge ham fra din favn og ned, hvor han skal sove - evt. sammen med en sut. Du kan kærtegne ham på en bestemt måde, holde hænderne på ham, lade ham mærke, at du er der. Du kan også lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham der - og først flytte ham i seng, når han sover godt - men som du skriver, er der en risiko for at han kan kravle ud over sengekanten netop fordi han nu er så mobil, som han er...
Din hænder på hans krop vil ofte have god effekt, det kan hjælpe ham til fysisk ro. At lægge ham på maven og stryge ham med dine hænder ned over ryggen og blenumsen, kan måske være der, der gør at han til sidst falder i søvn. Han ligger i sin seng, du er der, du kærtegner ham, men han er ikke i favn.
Hvis han græder meget, når han bliver puttet, så skal du forsøge at finde ud af, hvad gråden handler om og ud fra dette vurdere, hvordan du så skal hjælpe ham. Hvis han græder fordi han er overtræt efter en lang dag med masser af oplevelser, så er det rigtig fint at lade ham være i sengen og berolige ham med dine hænder, men holde fast i at det er sovetid nu. Men er han ulykkelig, rejser han sig, strækker armene op over hovedet og signalerer "tag mig op", så skal du naturligvis gøre dette. Du skal ikke gå fra et barn, der tydeligt signalerer at have brug for dig. Her er det rigtig fint at lade far gøre, som han gør - tage jeres dreng op, berolige ham i armene og putte ham i seng igen, når han virker parat.
Det kan nogle gange være en god løsning, at far tager over fra midnat - efter sidste amning - og mor så sover et andet sted. Hvis du ikke er der, så er amningen udelukket og måske vil det hjælpe jeres dreng til bedre at overgive sig til søvnen, hvis han ikke ligger tæt med dig og kan dufte din mælk. Far kan give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt og på den måde hjælpe ham til at sove og lære at sove, uden at han behøver brystet i munden.
Hvis I ved, at han har fået aftensmad, godnatgrød, bryst før putning og bryst igen sen aften, så er det ikke mangel på mælk eller mad, som gør at han vågner om natten - og det kan give jer lidt ro at vide dette...
Nogle børn vil have meget svært ved at acceptere, at de nogle gange bliver ammet og andre gange ikke gør - han kender jo ikke klokken og ved derfor ikke, hvorfor han nogle gange får lov... Det er dog vigtigt her, at han ikke ligger ulykkeligt og græder, når han viser behov for brystet - I forstår jo og ser jo, hvad han vil - og far reagerer naturligt på dette, trøster, beroliger, giver masser af nærhed osv. så jeres dreng ikke på noget tidspunkt føler sig alene.
Nogle børn har brug for deres mor - du kan tage en t-shirt på, så han ikke selv kan finde brystet og stadig være der for ham, sove tæt ved ham osv. Så han kan mærke, at du er der - at mor ikke forsvinder, det er brystet der forsvinder.. men som sagt vil nogle børn blive forvirrede af dette...
I skal derfor prøve at finde den løsning, som umiddelbart vil virke bedst for jer alle tre:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Og rigtig godt nytår til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske