Svar: Dagsrytme - 4 mdr. pige
28. december 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Idas mor
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget der fungerer - og hos jer fungerer det rigtig godt med to længere lure i løbet af dagen. Jeres datter puttes, når hun viser sig træt og viser behov for det, og hun vågner af sig selv, når hun ikke har brug for at sove mere - og så puttes hun til natten og falder fint i i søvn her. Det lyder super fint og du skal ikke på nuværende tidspunkt ændre på noget:)
Hendes samlede søvnbehov vil være ca. 15 timer i døgnet. Det er derfor helt naturligt, at hvis hun om dagen samlet kan sove 6 eller 7 timer, så vil hendes nattesøvn ikke vare mere end 8-9 timer. Det lyder derfor rigtigt, at hun om aftenen falder i søvn omkring kl 21 og så vågner kl 05.30... Det er dog rigtig fint, at du forsøger at hjælpe hende til at sove lidt længere om morgenen, så hendes nattesøvn kommer til at fylde lidt mere og dagssøvnen ikke forlænges yderligere.
Der er ikke nogen grund til, at du arbejder på at tilbyde hende tre lure i løbet af dagen. Hun må gerne nøjes med to længere lure, og der er ikke grund til at forlænge dagssøvnen yderligere - så følg du den rytme, som hun lige nu trives med:)
Med hensyn til aktiviteter om formiddagen, hvor hun plejer at tage sin længste lur, må du forsøge at se, hvordan hun reagerer på at blive vækket. Måske vil hun acceptere det og de dage så sove en længere middagslur i stedet.. måske bliver hun ked af det og har svært ved at overskue aktiviteten... Det kan også være, at du kan lade hende stå lidt tidligere op de dage, hvor der er svømning eller andet, hvis hun af sig selv viser tegn til at kunne stå lidt tidligere op - det kan gøre, at du så kan putte hende lidt tidligere til formiddagsluren, så hun trods alt når at få sovet lidt, før I så skal til babysvømning eller andet.
Hvis hun har rigtig svært ved at deltage, så kan du være nødt til at melde fra - søvnen må komme forud for aktiviteterne. Du har jo mulighed for at stimulere hende, tumle, lege og synge med hende i de timer, hvor hun er vågen:)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at I får det hele til at gå op i en højere enhed. Jeg tænker, at tiden også vil arbejde lidt for jer. I takt med at hun bliver ældre, så vil hun naturligt ændre søvnvaner. Hun vil få længere vågne perioder, være mere aktiv, bruge sig selv mere og mere motorisk og mentalt. Stille og roligt begynder hun også at få skemad, hvilket også vil påvirke dagsrytmen osv. og på den måde arbejder tiden og rytmen ændrer sig...
Rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske