Svar: Dagsrytme - 4 mdr. pige

28. december 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Idas mor

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget der fungerer - og hos jer fungerer det rigtig godt med to længere lure i løbet af dagen. Jeres datter puttes, når hun viser sig træt og viser behov for det, og hun vågner af sig selv, når hun ikke har brug for at sove mere - og så puttes hun til natten og falder fint i i søvn her. Det lyder super fint og du skal ikke på nuværende tidspunkt ændre på noget:)

Hendes samlede søvnbehov vil være ca. 15 timer i døgnet. Det er derfor helt naturligt, at hvis hun om dagen samlet kan sove 6 eller 7 timer, så vil hendes nattesøvn ikke vare mere end 8-9 timer. Det lyder derfor rigtigt, at hun om aftenen falder i søvn omkring kl 21 og så vågner kl 05.30... Det er dog rigtig fint, at du forsøger at hjælpe hende til at sove lidt længere om morgenen, så hendes nattesøvn kommer til at fylde lidt mere og dagssøvnen ikke forlænges yderligere.

Der er ikke nogen grund til, at du arbejder på at tilbyde hende tre lure i løbet af dagen. Hun må gerne nøjes med to længere lure, og der er ikke grund til at forlænge dagssøvnen yderligere - så følg du den rytme, som hun lige nu trives med:)

Med hensyn til aktiviteter om formiddagen, hvor hun plejer at tage sin længste lur, må du ...

Annonce

... forsøge at se, hvordan hun reagerer på at blive vækket. Måske vil hun acceptere det og de dage så sove en længere middagslur i stedet.. måske bliver hun ked af det og har svært ved at overskue aktiviteten... Det kan også være, at du kan lade hende stå lidt tidligere op de dage, hvor der er svømning eller andet, hvis hun af sig selv viser tegn til at kunne stå lidt tidligere op - det kan gøre, at du så kan putte hende lidt tidligere til formiddagsluren, så hun trods alt når at få sovet lidt, før I så skal til babysvømning eller andet.

Hvis hun har rigtig svært ved at deltage, så kan du være nødt til at melde fra - søvnen må komme forud for aktiviteterne. Du har jo mulighed for at stimulere hende, tumle, lege og synge med hende i de timer, hvor hun er vågen:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Håber du kan bruge dette lidt videre og at I får det hele til at gå op i en højere enhed. Jeg tænker, at tiden også vil arbejde lidt for jer. I takt med at hun bliver ældre, så vil hun naturligt ændre søvnvaner. Hun vil få længere vågne perioder, være mere aktiv, bruge sig selv mere og mere motorisk og mentalt. Stille og roligt begynder hun også at få skemad, hvilket også vil påvirke dagsrytmen osv. og på den måde arbejder tiden og rytmen ændrer sig...

Rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder