Svar: Opvågninger i barnevogn II

27. december 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Line og lille Sia

Tak for dit brev, jeg vil meget gerne uddybe og svare på dine spørgsmål :)

Det er helt okay, hvis Sia har en rytme, hvor hun sover dagens længste lur om formiddagen. Hun må gerne sove 2-2.5 time der, det er super godt! Det vil dog naturligvis betyde, at hendes middagslur så kommer til at ligge senere og at den også bliver en kortere lur - måske vil hun kun sove 45 minutter til middag:)

For at ændre lidt på hendes puttetidspunkt om aftenen og se om I kan få ændret lidt på rytmen, så kunne det være en idé, at I tilbyder hende en 3. lur omkring kl 17, hvor hun så måske kun skal sove ca en time... herefter kan hun komme op, spise aftensmad, I kan lege, hygge, pludre osv. og hun kan så gå lidt senere i seng...

Det vil være naturligt, at hvis nattesøvnen varer fra ca 17 til 06 - altså 13 timer, så vil hun om dagen ikke kunne sove ret lange lure. Samlet vil hendes søvnbehov være 14.5-15 timers søvn i døgnet og jo længere nattesøvnen er, jo kortere vil dagssøvnen naturligt være. At hun ikke kan sove mere end 45 minutter af gangen kan derfor naturligt længe sammen med dette. Det kan derfor være en mulighed at afkorte hendes nattesøvn lidt ved at gøre putningen kl 17 til en 3. lur...

Mit forslag til en dagsplan ser derfor nu således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød med frugtmos, frisk blødt frugt i hånden, vand af kop

Ammes og puttes til formiddagslur kl 9 som nu

Frokost 12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Hvis hun skal bades - kan badet ligge her...

Ammes og puttes til middagslur ca kl 14 - sover her måske kun 45 minutter og det er helt okay:)

Mellemmåltid - frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til dagens 3. lur kl 17 og sover her mellem 30-60 minutter

Aften 18-18.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

I leger, hygger osv. om aftenen.

Ammes og puttes til natten måske kl 20.30-21.00 - afhænger af hvor lang dagens 3. lur er og hvor sent den ligger...

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt og sover herefter videre til næste morgen tidlig

Med hensyn til bad, så må du gerne prøve at lægge et bad ind før middagsluren - hun må gerne få et dagligt bad, du kan også prøve hver anden dag, som det nu kan passe ind i jeres planer. Frotter hende godt i håndklædet efterfølgende, smør hende med creme og hvad hun nu har behov for:)

Du kan som sagt ikke forvente, at hun sover mere om dagen end hun gør lige nu - når hendes nattesøvn er så lang som den er, så for at få ændret på dette, anbefaler jeg som sagt, at du forsøger med en 3. lur. At putte hende kl 13, tænker jeg er for tidligt og kl 15 for sent - derfor mit forslag om at putte hende ca kl 14...

Med ...

Annonce

... hensyn til mad i hånden, så skal hun naturligvis være under opsyn, når du giver hende dette og når rugbrødsbjælker og lignende er blevet opblødt med spyt og godt gnasket igennem, så bør du udskifte dem. Hun bør ikke bide større stykker af, som hun kan få galt i halsen.

Du må gerne give hende forskellige typer grød - risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød, havregrød, øllebrød. Især øllebrød og havregrød er godt her fra 6 måneders alderen, men varier gerne.

Brug også gerne lidt forskellige frugtmos og bærmos som topping. Grøden smager forskelligt og ser forskellig ud alt efter om der er sveskemos, jordbærmos, abrikosmos eller pæremos på.

Varier også gerne mellem forskellige grøntsager. Nu hvor hun er 6 måneder, står alle muligheder åbne: kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Det er en god idé, hvis du kan bruge de grøntsager I andre skal have til aften og kog en mos til hende af dem.

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Det betyder at hvis du laver en kartoffel-sellerisuppe, hvor selleri udgør en stor del af suppen, så må hun gerne få det, men så skal der går ca 14 dage inden hun tilbydes selleri igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kød og fisk skal hun også i gang med nu - jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". Vær sikker på at få fat i den nyeste udgave fra 2015 - der står ny revideret udgave på forsiden...

Nogle gange kan det være en god idé at bibeholde samme grød om morgenen, hvis du til frokost eller aften giver ny grøntsagsmos - så hele dagen ikke er fyldt med nye retter, men så der også er noget genkendeligt :) Og naturligvis omvendt - bibeholde en kendt mos til frokost eller aften, hvis du eksperimenterer med nye grødsmage:)

Det er rigtig fint at bruge din trip trap højstol. Det vil være godt, hvis du har den pude, der er beregnet til stolen, så er stolen ikke så glat, og hun sidder lidt bedre - puden skal ikke bruges til direkte at støtte hendes siddestilling, men sikrer, at hun ikke glider rundt på stolen:)

Det er helt naturligt, at hun falder lidt til siden eller falder forover. Det skyldes ofte, at hun bliver træt i ryggen. Når hun starter med at sidde der, skal du kunne se, at hun holder sin ryg lige/rank, men stille og roligt falder hun sammen, og så er det tid til at komme lidt ned på gulvet igen. Giv hende lidt mad i hånden, når hun sidder der, så hun har fokus på at spise, mere end på at hun er i stolen. Sid ved bordet sammen med hende, så det er dejligt at sidde ved bordet:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!

Rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor