Svar: Opvågninger i barnevogn efter 30-40 min

21. december 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Line og lille Sia

Tak for dit brev :)

Mange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet - du kender det også fra dig selv - lige der, hvor du er ved at falde i søvn, så føles det som om, at du falder, din krop giver et spjæt. Hvor du mærker det og kommer videre i søvnen så vil nogle børn vågne ekstra op. De spjæt de oplever får dem til at vågne op. Det er noget de vokser fra - så på den måde arbejder tiden lidt for jer:)

Det bedste du kan gøre lige nu er faktisk det du allerede gør, forsøge at være i nærheden og hjælpe Sia videre i søvnen, så hun ikke får vækket sig selv, men stille og roligt hjælpes til at sove videre og på den måde får en indre fornemmelse for, at hun faktisk godt kan sove videre og har behov for en længere lur. Det vil være rigtig godt, hvis du kan sikre at mindst en af lurene er en længere lur, så hun f.eks. hjælpes til at sove en længere middagslur midt på dagen. At hjælpe hende til denne rytme, at hjælpe hende indre ur til at føle dette behov kan hjælpe jer senere hen.

Nogle gange kan det også hjælpe at putte hende i en voksipise eller lignende. Fordi det at ligge i en pose, kan gøre at hun rent fysisk hjælpes til at holde sammen på sig selv - og ikke får vækket sig selv, når kroppen spjætter.

Du kan også prøve at lægge et bad ind før middagsluren, så du forlænger hendes vågen periode om formiddagen lidt og samtidig får kørt hende lidt ekstra træt både motorisk og mentalt. Du må gerne amme hende, give hende et bad, gøre hende klar til at blive puttet, amme igen og derefter så putte hende. Så hun her ammes af to omgange.

Det kan også være en idé, at du lægger dig med hende i dobbeltsengen, ammer hende liggende i din seng, bliver liggende hos hende og ammer hende igen, når hun efter 30-40 minutter viser sig søgende og viser ...

Annonce

... tegn på at ville vågne - så du på den måde bruge brystet til at lulle hende videre ind i søvnen. Derefter kan du lade hende sove videre i din seng, dog skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af sengen. Hun må ikke kunne komme til skade...

Det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen sover en kortere lur om formiddagen. Nogle børn sover ikke mere end 45 minutter her, men sover så en længere middagslur. Du skal her naturligvis være opmærksom på, om hun måske vågner af sin formiddagslur, fordi hun lige nu ikke har brug for at sove mere på dette tidspunkt - så vil det naturligt frustrere hende, hvis du igen og igen forsøger at "tvinge" hende til at sove mere. I stedet må du tage hende op, lege, pludre, tumle, tilbyde lidt skemad, vand af kop. Og så amme hende, før hun så skal puttes til middagslur.

Med hensyn til skemad, så vil det være rigtig godt, at du 2-3 gange dagligt nu forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes lidt smagsprøver og vand af kop til fast tid. De faste spisetidspunkter vil hjælpe hende til at fornemme sult og behov for mad, når det netop er spisetid:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig godt, at du sætter hende i den høje stol og du må gerne starte hvert måltid med lidt mad i hånden. Hun må gerne sidde og smage, gumle, snaske i lidt bløde frugtbåde, rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Og herefter følger du så efter med lidt smagsprøver på en ske. Det er helt naturligt, at hun til at begynde med spytter maden ud. Det skyldes hendes mundmotoriske udvikling og at hun er vant til at skulle bruge tungen til at malke med, når hun spiser - det betyder ikke, at hun ikke kan lide maden - hun skal blot lære teknikken med at spise af en ske:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin