Græder når han skal sove - 18 mdr.

21. december 2015

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Græder når han skal sove - 18 mdr.

Kære Helen,

Så har jeg igen brug for et råd vedr. søvn.

Siden mit sidste brev, som efterhånden er meget lang tid siden, har vores nætter svinget utrolig meget.

Vores putteritual er: Når vi har spist aftensmad bader han sammen med far, så hygger han lidt rundt inden han får grød og mælk i køkkenet. Så børster vi tænder (som han er meget ked af) inden han bliver ammet inde i stuen (en lille hyggestund), hvorefter vi går ind i soveværelset, hvor vi synger godnat sang, putter, kysser og krammer inden han selv kravler ned i sin seng, der står klods op af vores. (Vi har forsøgt med godnat historie, men det interesserer ham slet ikke).

Så starter showet, hvor han tumler, står og leger i sengen. Han har en bamse (Jellibelly) og et nussetæppe, som bliver nusset og kastet rundt skiftevis.

Jeg ligger i sengen ved siden af ham med front mod ham og lader som om at jeg er træt med tung vejrtrækning og gabelyde samtidig med at jeg siger til ham gentagende gange at jeg gerne vil have at han ligger sig ned. Det gør han sådan ca. hver 10. gang, men rejser sig lynhurtigt op igen.

Hvis jeg ligger ham i sengen, bliver han helt hysterisk indtil han får rejst sig igen. Sådan fortsætter vi en times tid.
Engang i mellem falder han i søvn selv, andre gange hjælper jeg ham med at nusse eller giver ham en let trykmassage også er de mange andre gange, hvor det tager 2 - 2,5 time, hvor han simpelthen ikke kan give slip og bliver fuldstændig hysterisk og bare skriger og skriger virkelig hjerteskærende. Når det sker, holder jeg begge mine hænder på hans bryst og mave både for at berolige ham, men latså også for at han ikke hele tiden skal rejse sig, mens jeg med jævne mellemrum gentager, Shhh mor er lige her og jeg passer på dig.

Når han bliver helt hys og enten kaster op eller hyperventilerer tager jeg ham op og vugger ham lidt og når han så er faldet til ro igen, så siger jeg til ham, at jeg gerne vil have at han ligger i sin seng og at der er dejligt at ligge. Han når knap at ramme madrassen før han skriger hysterisk igen.

Han står op ca. 07.00 i hverdage og 08.00 i weekender, da jeg ikke ...

Annonce

... nænner at vække ham. (han vågner som regel stadig grædende).

Han sover i vuggestuen fra ca. 12-14.00 og bliver så puttet kl. 19.00 om aftenen, hvor han er tydeligt træt, han ruller med øjnene, når han bliver ammet. I weekenderne sover han typisk fra 11.30 - 14.00/14.30 og bliver puttet mellem 19.00-19.30

Det skal lige siges at vi først for 3 uger siden er begyndt projekt, at falde i søvn i egen seng. Ellers er han faldet i søvn i vores seng ved siden af mig, primært ved at blive ammet i søvn.

Han har taget det så fint, ikke længere at skulle ammes i søvn, men bliver stadig fuldstændig hysterisk og ulykkelig hvis han ikke får brystet, når han vågner 5-8 gange om aftenen/natten.
Det er blevet rigtig hårdt for min krop, så vi har besluttet at fra d. 25.12.15 er det slut med amning, hvilket jeg gruer meget for, da han de gange jeg har forsøgt at springe en amning over om natten græder i op til flere timer, hvor jeg vugger og trøster ham.

Så mine spørgsmål er:

1. Bliver han puttet for tidligt? min rædsel er lidt at han bliver overtræt, fordi han som regel allerede pylre kl. 19.00.

2. Tager han skade af at græde så voldsomt så længe? Her tænker jeg om han føler sig svigtet ved at jeg ikke tager ham op med det sammen, når han græder, men blot sidder ved og taler til ham. Også er der jo alt det med stresshormoner osv. kan det påvirke ham senere i livet?

3. Hvordan griber vi amme stoppet bedst an? Er det bare at sige, slut, der er ikke mere mælk eller er det bedre at udfase stille og roligt?
Det ville selvfølgelig være naturligt at far kom på banen, men han er kun blevet puttet af sin far en enkelt gang med held, hvor jeg var ude. Ellers bliver han virkelig ulykkelig så snart de er i nærheden af soveværelset.

Om dagen er han den sødeste, sjoveste og dejligste lille mand. Der sker utrolig meget udviklingsmæssigt lige for tiden, så jeg tænker at det også kan have en finger med i spillet, men bliver jo helt i tvivl om vi gør det rigtige, når han bliver så ulykkelig.

Jeg håber ikke det blev for langt og rodet.

Rigtig glædelig jul til dig og dine kære

Hilsen

En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren