Svar: 10 måneder og dårlig nattesøvn
19. december 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og velkommen til:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og umiddelbart tænker jeg, at der er flere ting, som kan spille ind hos jer:)
For det første fortæller ud, at din datter falder til ro og sover, når du tager hende op og rejser dig fra sengen. Hun lægger hovedet på sin skulder og falder i søvn - men lige så snart du lægger hende ned, så bliver hun ked af det og det starter forfra. Du skal sikre dig, at hun ikke har ondt i ørerne. Det er sådan, at hvis hun har væske i mellemøret, så vil trykket i øret falde, når hun løftes op og smerten forsvinder - så hun kan sove. Når du så lægger hende ned, så stiger trykket og hun får igen ondt og dermed svært ved at sove, netop fordi hun ligger ned... Det kan derfor være en god ide at få tjekket hendes ører...
Du skal også være opmærksom på sutten. Du fortæller, at hun ofte har brug for sutten, når hun vågner, men at det ikke altid er nok til at få hende videre i søvnen igen... Nogle børn får det, jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Vanebetinget afbrudt søvn opstår, når vi forældre (ofte i bedste mening) kommer til at give vores børn en vane, som gør barnet afhængig af os om natten. Og det er ofte sutten. Det er her vigtigt at skelne imellem, hvad der giver vanebetinget afbrudt søvn og hvad der ikke gør ...
Små børn vil naturligt have mange opvågninger i løbet af en nat. De fleste vågner op et sted mellem 10-20 gange hver nat - det gør vi voksne også - og her registrerer vi at alt er, som da vi faldt i søvn. Hvis det er tilfældet, så sover vi roligt videre. Når børn har disse opvågninger, så skal vi hjælpe dem videre i søvnen, og det er her helt fint at hjælpe barnet med at blive lagt om på den anden side, putte dynen om barnet osv.
Når vi hjælper vores barn med stillingsskift, så er det helt fint, for det lille barn er ikke i stand til selv at lægge sig i en rar stilling... men vi skal passe på ikke at give sutten i munden hver gang.
Når jeres datter sover, så vil hun naturligt tabe sin sut. Når hun sover dybt, så slapper hun af i sine muskler - også i kæbemusklen og så taber hun sutte. Hvis du per automatik kommer den i munden på hende, hver gang hun har sine små opvågninger, så er det, at det på sigt kan give jer problemer. Hun lærer nemlig, at sutten skal være i munden for at sove, og derfor begynder hun at vågne, fordi hun registrerer at sutten mangler og fordi hun forventer, at du kommer den i munden på hende...
Det er vigtigt, at du her forsøger at undgå sutten hele natten igennem, og samtidig vil det være rigtig godt, at du forsøger at lære hende at finde sin sut selv. Du skal her starte om dagen, lægge sutten på bordet foran hende eller give hende sutten i hånden - og lade hende selv vende den rigtigt og komme den i munden. Og når hun kan det om dagen, så kan du overføre dette til aften og nat, så hun der hjælpes til selv at finde sin sut. Du kan fylde ekstra sutter i sengen, evt. koble en sut på en klud, så den bliver lettere for hende at finde.
Det er vigtigt her at nævne - at netop det at søge sutten også kan være med til at lindre smerterne i øret, hvis hun altså har ondt i ørerne...
Derudover så er jeres datter også i separationsfasen. I forbindelse med at hun begynder at krybe, kravle, rejse sig ved tingene, så øver hun sig motorisk i at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd og øger sin fysiske afstand til jer. For at kunne separere sig, så er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til - og derfor vil hun lige nu klynge sig lidt ekstra til jer. Hun kan græde, når du f.eks. går på toilettet og lader hende være alene i stuen eller hvis andre i familien kikker for meget på hende eller snakker til hende - hun vil helst være på dit skød eller sidde på din arm og studere andre fra sin sikre base (dig).
Hun græder derfor også, når du får fra hende om aftenen og det er vigtigt for hende at hun kan mærke dig, og dermed vigtigt for hende, at hun kan holde dig i hånden. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du går hen, når hun ikke kan se dig. Hun bliver oprigtigt ked af det. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, om du er væk i 3 minutter eller i 3 timer - hun mærker bare, at du forsvinder og det gør hende ked af det og utryg. Når du går tilbage til hende, så lyser hun op i et smil "åh.. der var min mor, så var hun alligevel ikke forsvundet!" - oprigtigt glad og lettet:)
Du skriver, at hun godt kan falde i søvn i sin seng om aftenen, hvis du sidder og holder i hånden og det synes jeg, at du lige nu skal prioritere. Hvis det nogle gange kan hjælpe hende, at du lægger dig med hende i dobbeltsengen, så hun kan mærke dig helt tæt på, så er det også helt okay.
Det er helt normalt og super fint, hvis hun kan sove 2-3 timer i løbet af dagen. Det er helt alderssvarende, at hun lige nu ikke sover mere. Det er vigtigt, at du forsøger at følge så fast en dagsplan som muligt. Jo mere fast rytme I har, jo bedre vil det være for hendes søvn - både om dagen og om natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover her måske kun 45-60 minutter
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg, suppleres også gerne med grøntsagsmos (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop mme og puttes til middagslur ca 13.30 og sover her måske 1.5 time...
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtgrød med lidt mme som topping, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig gerne moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød - havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Vand eller mme af kop. Får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker, og at det giver lidt idé om, hvad der sker hos jer, og hvordan du kan komme videre...:)
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske