Svar: Spørgsmål om søvn - 7 måneder

16. december 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mette

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om, at I har fået skabt nogle rigtig fine rutiner omkring jeres datters søvn - og det fungerer bare super godt. Derfor er det rigtig godt, netop at bibeholde det I allerede gør - for man skal, som du skriver, ikke ændre noget der fungerer:)

Jeres datter er dog allerede i begyndende separationsfase. Du fortæller, at hun kryber frem, er meget tæt på at kravle og netop dette gør, at søvnen lige nu bliver ekstra urolig og svær for hende. Hvor hun fra at have siddet på skødet, har hun siddet på gulvet, så på et tæppe et par meter fra dig - og nu begynder hun så at bevæge sig mere og mere rundt, undersøge verden mere og mere på egen hånd, øver mere og mere at være på afstand, at separere sig fra dig...

Det betyder at hun har rigtig meget behov for at kunne se dig for at vide, at du er der, og at hun ikke er forladt. Især om aftenen vil behovet for ekstra nærhed vise sig. Her hvor roen skal falde over hende, hvor hun skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger hun ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig godt, hvis du lige nu prioriterer at være hos hende, vise hende at du ikke forsvinder fra hende, så hun stadig forbinder det at sove med noget trygt.

Den store motoriske uro, gør det også svært at finde fysisk ro. Hun har svært ved at slappe af i kroppen, får sig lagt i stillinger, som hun ikke selv kan komme væk fra. Hun triller om på maven, lægger sig op i kravlestilling og vugger, græder frustreret. Hun har brug for, at du her hjælper hende med at blive lagt ned igen, få dynen på, som hun har sparket af osv.

Det at hun bevæger sig mere og mere rundt motorisk gør også, at hun nu begynder at opfatte verden større, opfatter rummet hun er i på en anden måde, ser længere, får langt flere stimuli osv. Og det er med til at give øget mental uro. Hun har svært ved at slippe alle oplevelser, og når hun endelig sover, så vil hun sove ekstra uroligt, fordi alt hvad hun oplever skal bearbejdes i søvnen. Hun drømmer derfor ekstra meget i øjeblikket og kan derfor smågræde, klynke og nogle gange også grine i søvne.

Det bedste du kan gøre her er at berolige hende med dine hænder, lade hende ...

Annonce

... mærke at du er der, bruge beroligende ord osv. og nogle gange faktisk også lade hende være - se om hun, hvis du trækker tiden lidt, kan finde videre i søvnen på egen hånd. Det er godt, hvis du kan hjælpe hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt, så forsøg at undgå at hun skal have sut eller bryst/flaske i munden, hver gang hun vågner og så vidt muligt ikke behøver komme op i din favn, blive gået med eller lignende, for at komme videre i søvnen.

Hun har også en større motorisk uro og øver sig i at kravle, både når hun er vågen, og når hun sover. Derfor karter hun rundt om natten og får sig lagt i nogle stillinger, som hun ikke selv kan komme væk fra og har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade hende karte rundt, lige trække tiden lidt, lade hende trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få hende videre i søvnen.

Mange børn vil i 7 måneders alderen også have en periode, hvor de nyder at ligge og snakke, pludre, udvikle og øve deres stemme - og mange udnytter af en eller anden grund de sene nattetimer til dette. Det hører alderen til, at barnet kan have en periode, hvor det pludselig ligger og snakker om natten. Hun er ikke ked af det, men ligger og pludrer med sig selv og mørket...:) Det er helt okay, det går ofte over af sig selv. Bliver hun ked af det, så skal I naturligvis trøste, berolige og betrygge...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så det I oplever lige nu lyder derfor som et udviklingsspring, det hænger sammen med alderen og alt det, der sker med jeres datter både motorisk og mentalt. Og det lyder som om, at I gør det helt rigtige. Det er rigtig godt, at holde fast i en nogenlunde fast dagsrytme, det er rigtig fint at I forsøger at hjælpe hende videre i søvnen, der hvor hun ligger, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover - og de gange, hvor I fornemmer, at hun har behov for at blive taget op, skal I naturligvis gøre det og når hun så atter er parat, så puttes hun tilbage til egen seng igen:)

Håber I kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder