Brev:
Søvnløse tvillinger
17. december 2015
Alder:
10 mdr.
Søvnløse tvillinger
Hej og tusind tak for nogen utrolig brugbare, trøstende og detaljerede svar omkring tvillingerne!
Jeg har brug for at få skåret lidt ud i pap, hvad jeg gør når de ikke gør som der står skrevet;o)
I fht at lære at falde i søvn selv, så er vi startet på den laaange proces, med barnevognen, og vi skiftes til det indenfor om natten. Men hvor lang tid må det fx tage at putte ham i barnevognen hvor vi vipper-holder stille osv? Jeg har lige været heldig, og det tog kun 15 minutter! men i går vågnede han ligesom mere og mere op, for hver gang jeg stoppede barnevognen.
I fht dagsplan: tvillingerne følger en nogenlunde fast rytme, men ofte går det i kluder, fordi de har hård mave, ikke ville spise, har en bøvs på tvers, er syge eller lignende. Dog minder det lidt om det forslag du sendte mig, bortset fra at de vågner og sover meget tidligre dagen i gennem.
Dagen starter som regel mellem 4,45 og 5.30! Vi har forsøgt at skubbe lurene 15 minutter af gangen ad flere omgange, men de bliver ved med at vågne på dette tidspunkt, og måske er det fordi familien begynder at røre på sig her.
De bliver ammet, og tilbudt lidt grød (det vil de næsten aldrig have), og er trætte igen efter 11/2 time. Så får de en tidlig morgen lur, ca fra 6.30-8.00.
kl 8.00 får de deres morgenmad (grød og frugtmos til)
kl 10 får de noget frugt og frugtmos og puttes
kl 12 vågner de, og får middagsmad
kl 14.00 får de lidt mad igen og bliver ammet og puttet
så vågner de ca kl 14.30-15.00
de får "aftensmad" allerede kl 16 og sidder med når resten af familien spiser kl 17.
kl 18 får gøres de putteklar og får godnatgrød (grøden har vi indført nu) og puttes ca 18.30 (storebror puttes kl 19 da det passer rigtig godt for ham, men det er upraktisk i forhold til at alle tre nærmest skal puttes samtidig. dog vægter vi højt at storebror får følge den rytme der passer ham bedst så han er oplagt om dagen)
Sådan ser det ideelt ud, men hvad gør jeg når en vågner efter en halv time og ikke vil sove videre. Eller ikke vil/kan falde i søvn? eller noget andet der forstyrrer... Holder jeg fast i klokkeslættene for at hjælpe dem ind i rytmen, eller putter jeg når de er træt?
Hvad hjælper dem best?
Tit bliver de meget kede af det, pylrede og nærhedssøgende i vågentimerne, og det er som om at de heller ikke kan have at jeg tager en af dem op. Jeg prøver at sætte mig på gulvet med dem, så jeg kan holde begge to i mine arme og trøste, men de bliver bestemt ikke tilfredse med det. ofte hjælper det først når jeg tager en af dem op og holder om, men så står den anden og græder, og det duer jo heller ikke! Måske er det en del af seperationsangsten og den fase du fortæller de er i?? (Håber jeg, da det er hårdt at have to kede børn nærmest al den tid de er vågne).
Det er så slemt at jeg nogen ganger sætter dem til at lege på værelset og holder mig lidt væk, for så snart de ser mig, begynder konkurrencen om opmærksomhed og pylren. Jeg savner rigtig meget at kunne sidde og lege med dem, og forsøger at tage dem med på en tumlemadras vi har og lege med dem - slå koldbøtter, lave svingeture og nogen fysiske lege og sanglege de plejer at synes er sjove. Men også her gælder det meget hurtig om at ville op til mig og nærmest ind i maven igen!
Jeg har masser af kærlighed og kærtegn til dem begge, men jeg bliver jo nødt til at give dem det samtidig, jeg kan jo ikke lave to af mig selv. Jeg forsøger også at vikle dem samtidig, så jeg kan gå rundt med dem og give dem ro, men også her vil de helst være ene... What to do???
Ellers er de jo også meget glade for hinanden, og viser tydelig glæde når de ser hinanden og vil gerne kravle rundt sammen, lege ved siden af hinanden, give hinanden mad når vi spiser og kramme og "kysse" hinanden når vi tumler.
Kærlig hilsen mor med to arme men bare en krop :o))