Søvnløse tvillinger

17. december 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvnløse tvillinger

Hej og tusind tak for nogen utrolig brugbare, trøstende og detaljerede svar omkring tvillingerne!

Jeg har brug for at få skåret lidt ud i pap, hvad jeg gør når de ikke gør som der står skrevet;o)

I fht at lære at falde i søvn selv, så er vi startet på den laaange proces, med barnevognen, og vi skiftes til det indenfor om natten. Men hvor lang tid må det fx tage at putte ham i barnevognen hvor vi vipper-holder stille osv? Jeg har lige været heldig, og det tog kun 15 minutter! men i går vågnede han ligesom mere og mere op, for hver gang jeg stoppede barnevognen.

I fht dagsplan: tvillingerne følger en nogenlunde fast rytme, men ofte går det i kluder, fordi de har hård mave, ikke ville spise, har en bøvs på tvers, er syge eller lignende. Dog minder det lidt om det forslag du sendte mig, bortset fra at de vågner og sover meget tidligre dagen i gennem.

Dagen starter som regel mellem 4,45 og 5.30! Vi har forsøgt at skubbe lurene 15 minutter af gangen ad flere omgange, men de bliver ved med at vågne på dette tidspunkt, og måske er det fordi familien begynder at røre på sig her.

De bliver ammet, og tilbudt lidt grød (det vil de næsten aldrig have), og er trætte igen efter 11/2 time. Så får de en tidlig morgen lur, ca fra 6.30-8.00.
kl 8.00 får de deres morgenmad (grød og frugtmos til)
kl 10 får de noget frugt og frugtmos og puttes
kl 12 vågner de, og får middagsmad
kl 14.00 får de lidt mad igen og bliver ammet og puttet
så vågner de ca kl 14.30-15.00
de får "aftensmad" allerede kl 16 og sidder med når resten af familien spiser kl 17.
kl 18 får gøres de putteklar og får godnatgrød (grøden har vi indført nu) og puttes ca 18.30 (storebror puttes kl 19 da det passer rigtig godt for ham, men det er upraktisk i forhold til at alle tre nærmest skal puttes samtidig. dog vægter vi højt at storebror får følge den rytme der passer ham bedst så han er oplagt om ...

Annonce

... dagen)

Sådan ser det ideelt ud, men hvad gør jeg når en vågner efter en halv time og ikke vil sove videre. Eller ikke vil/kan falde i søvn? eller noget andet der forstyrrer... Holder jeg fast i klokkeslættene for at hjælpe dem ind i rytmen, eller putter jeg når de er træt?

Hvad hjælper dem best?

Tit bliver de meget kede af det, pylrede og nærhedssøgende i vågentimerne, og det er som om at de heller ikke kan have at jeg tager en af dem op. Jeg prøver at sætte mig på gulvet med dem, så jeg kan holde begge to i mine arme og trøste, men de bliver bestemt ikke tilfredse med det. ofte hjælper det først når jeg tager en af dem op og holder om, men så står den anden og græder, og det duer jo heller ikke! Måske er det en del af seperationsangsten og den fase du fortæller de er i?? (Håber jeg, da det er hårdt at have to kede børn nærmest al den tid de er vågne).

Det er så slemt at jeg nogen ganger sætter dem til at lege på værelset og holder mig lidt væk, for så snart de ser mig, begynder konkurrencen om opmærksomhed og pylren. Jeg savner rigtig meget at kunne sidde og lege med dem, og forsøger at tage dem med på en tumlemadras vi har og lege med dem - slå koldbøtter, lave svingeture og nogen fysiske lege og sanglege de plejer at synes er sjove. Men også her gælder det meget hurtig om at ville op til mig og nærmest ind i maven igen!

Jeg har masser af kærlighed og kærtegn til dem begge, men jeg bliver jo nødt til at give dem det samtidig, jeg kan jo ikke lave to af mig selv. Jeg forsøger også at vikle dem samtidig, så jeg kan gå rundt med dem og give dem ro, men også her vil de helst være ene... What to do???

Ellers er de jo også meget glade for hinanden, og viser tydelig glæde når de ser hinanden og vil gerne kravle rundt sammen, lege ved siden af hinanden, give hinanden mad når vi spiser og kramme og "kysse" hinanden når vi tumler.

Kærlig hilsen mor med to arme men bare en krop :o))

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.