Svar: Fortsat udfordringer med søvnen

12. december 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Idas mor

Tak for dit brev - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Jeres datter er nu 14 uger gammel og det betyder, at der sker rigtig meget med hendes søvn. Netop i denne alder ændrer børn søvnvaner, og det er helt naturligt, at hun går sent til ro for natten.

Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og imellem disse stadier er der også perioder, hvor vi drømmer. Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde, som vi har, men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn.

Men netop nu i 3-4 måneders alderen, så begynder jeres datters søvn er være inddelt i flere stadier, hvor hun sover lettere og sover dybere. Hos rigtig mange børn, vil man opleve, at barnet har svært ved at sove sammenhængende om dagen - barnet sover måske kun 30-45 minutter af gangen, vågner så op, virker stadig træt og skal have hjælp til at sove videre - netop fordi barnet her skifter søvnstadie og har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet.

Jeres datter lyder ikke til at have dette problem - hun sover faktisk nogle rigtig lange lure om dagen. Det er super fint. Hun må meget gerne sove to længere lure, hvis hun trives godt på denne måde og den rytme kan fungere for jer - men det vil være helt normalt, at hun så går meget sent i seng. Samlet set, vil hendes søvnbehov være ca 15 timer i døgnet, og da hun ofte sover 5-6 timer samlet i løbet af dagen, så vil hendes nattesøvn ikke være mere end 9-10 timer. Det betyder, at hvis hun f.eks. starter dagen kl 07.30, så vil hun ikke kunne sove før klokken er 22 om aftenen...

Jeres datter er mere bevidst nu, hun er meget opmærksom på verden og hvad der sker omkring hende. Det betyder, at hun om dagen godt kan lade sig forstyrre, når hun skal spise. Du oplever måske, at hun dier, så slipper hun, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper igen og pludrer med dig, tager fat og dier igen, slipper atter og kikker efter far, der kommer ind i stuen - hun er opmærksom på meget andet end at spise og kan få tendens til at slatspise lidt på denne måde. Derfor vil børn i denne alder ofte søge brystet (eller flasken) ekstra om aftenen og om natten. De har behov for at ...

Annonce

... få deres mælkebehov ekstra dækket her.

Da jeres datter samtidig sover meget lange lure om dagen, så er det vigtigt, at I sikrer hende mælk nok i dagtimerne. Ellers vil hun naturligt søge det ekstra aften og nat. Det er derfor rigtig godt, hvis du kan amme hende hyppigere om dagen, evt. amme hende fra begge bryster eller supplere med flaske, da det lyder som om, at det fungerer godt for jer:) Hendes indtag af mælk skal naturligt fordeles over hele døgnet og jo mere hun sover om dagen, jo mere mælk skal hun naturligt indtage, når hun er vågen, for at behovet bliver tilstrækkeligt dækket og for at sikre, at hun ikke behøver søge det ekstra om natten. Når det er sagt, så er det dog helt normalt, at børn i denne alder har brug for mælk midt nat.

Den udvikling hun går igennem lige nu, alt hvad hun oplever, alle de ekstra stimuli hun får, skal bearbejdes, når hun sover, og derfor vil hun naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Hun kan i søvne klynke, ligge og virre med hovedet, smågræde, ligesom hun også nogle gange kan grine, imens hun sover. Det er helt naturligt for alderen. Du skal her være opmærksom på, hvorvidt det er mælk hun har brug for eller om det blot er hjælp til stillingskift, lidt kærtegn eller en beroligende hånd, så hun lige kan mærke dig og fornemme, at hun ikke er alene. Er det et mælkebehov, så skal hun naturligvis have sin mælk, men kan hun beroliges med kærtegn, er det også rigtig fint.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det lyder derudover som om, at hun skal til at sove uden for liften. Hun lyder til at have det varmt og aldersmæssigt begynder hun også at have brug for at kunne skifte stilling, når hun sover. Derfor tænker jeg, at du nu skal begynde at putte hende i tremmesengen og i barnevognen, uden at bruge liften. I stedet kan hun blive puttet med en dyne eller du kan gå over til at bruge en sovepose, hvis du tænker, at hun vil have større glæde af dette.

Det er korrekt, at når du ammer, så ved du ikke præcist, hvor meget mælk hun får. Og da alderen giver tendens til at slatspise lidt, så er det vigtigt, at du er ekstra opmærksom på hendes indtag. At kunne spise 200 ml af en flaske, er ikke unormalt for alderen - det er et hovedmåltid. Andre gange vil hun måske spise mindre, fordi hun blot er tørstig.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far