Svar: Søvn om natten

7. december 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder for mig som om, at I skal prøve at lade jeres datter sove en længere formiddagslur. Det gør faktisk ikke noget, hvis hun tager sin længste lur der - det vil dog betyde, at hun så sover en senere middagslur og at middagsluren naturligt så også skal være kortere. Men nogle gange fungerer det bedst sådan og jeg synes det er et forsøg værd at prøve dette hos jer.

Du skal regne med, at hun har brug for ca. 14.5 times søvn i døgnet og det er rigtig fint med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur (eller lur sidst på eftermiddagen, hvis luren om formiddagen er lang). Mange børn trives med at sove en del om dagen og sove en kortere nattesøvn, andre børn sover længere om natten og sover så kortere lure om dagen. Det lyder som om, at jeres datter faktisk godt kan sove gode lange dagslure og hvis det fungerer bedst sådan, så må hun naturligvis gerne det. Der vil så naturligt betyde at hendes nattesøvn vil være kortere.

Det vil sige, at hvis hun f.eks. sover 4.5 time samlet i løbet af dagen, så vil hendes nattesøvn ikke være mere end ca. 10 timer. Står hun op kl 07, vil hun således ofte ikke skulle sove før kl 21... hvorvidt hun kan vente med at blive puttet så sent, afhænger af, hvor sent hendes middagslur ligger. Hvis hun sover en god lang formiddagslur, så vil den måske netop ligge sent og hun vil gå senere i seng. Hvis I putter hende for tidligt, så nattesøvnen bliver ekstra lang, så vil hun naturligt have svært ved at sove sammenhængende og vil sove meget let og ...

Annonce

... dermed ofte også meget uroligt - simpelthen fordi nattesøvnen bliver for lang i forhold til dagssøvnen og hendes samlede behov.

I skal også være opmærksomme på hendes indtag af skemad og rigtig mad. Det er vigtigt, at hun ikke spiser så store portioner, at hun ikke drikker mælk nok eller afviser sin flaske. Det kan være bedre, at hun spiser 1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og efterfølgende tager imod sin flaske, end at hun spiser 2 dl. grød eller mos og så ikke drikker flasken. Det er vigtigt, at hun får mælk/væske nok for også at sove godt. Derfor skal I forsøge at finde balancen mellem at sikre hende både skemad og mad i stykker - og samtidig sikre plads nok i maven til mælken.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De fleste børn har i 7 måneders alderen brug for 4 flasker og jeg anbefaler at de ligger: tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Hvis jeres datter ikke drikker helt nok i løbet af dagen, så er det naturligt, at hun vil søge flasken ekstra midt nat kl 02, for at få sit behov tilstrækkeligt dækket. Det er dog uhensigtsmæssigt for jer alle tre, for I har alle behov for sammenhængende nattesøvn. Derfor er det vigtigt, at I forsøger at sikre hende væske/mælk nok hele dagen igennem og om aftenen...

Når alt dette er sagt, så spiller alder og udvikling naturligt også ind på hendes søvn. Men jeg tænker som sagt, at det hos jer godt kan være et forsøg værd at se, om hun vil trives bedre med en længere formiddagslur og en senere middagslur - og efterfølgende senere putning til natten...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"