Lege med og beskæftigelse af baby

8. december 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Lege med og beskæftigelse af baby

Kære Helen

Ja, jeg har en masse spørgsmå i disse dage, så nu skriver jeg altså igen:o)

Mange tak for dine svar på mine sidste breve. Jeg følger dit råd og bevarer vores fine rytme, hvor min dreng sover tre lure om dagen, og venter på at han selv viser at han er klar til at undvære dagens tredje lur, og i stedet arbejde lidt på, at han kan ligge i barnevogn/weekendseng/tremmeseng/dobbeltseng mv. når det ikke passer så godt ind at sidde med ham. Jeg prøvede faktisk forsøgsvis bare at lægge ham ved siden af mig i sofaen, og han sov faktisk fint videre.

Nå, men noget helt andet: der skrives så meget alle mulige steder om hvordan man skal "omgås" sin lille baby, og alle har en mening. Der skrives om at det er så vigtigt at vi lærer børn at underholde sig selv og ikke hele tiden skulle beskæftiges, og samtidig skrives der også en masse om hvordan det er vigtigt at vi er sammen med vores børn, laver ting med dem, leger med dem og ikke overlader dem til sig selv, for så bliver de utrygge.

Jeg er i tvivl ...

Annonce

... om hvor grænsen går - hvornår er det OK at lade barnet ligge for sig selv og hvor længe? Og hvordan hænger det sammen med barnets alder?

Er det fx. OK at jeg ladere min dreng ligge på sit gulvpuslespil (sådan et af de der skumtæpper man kan lege på) mens jeg laver mad? Selvfølgelig kan jeg hele tiden høre ham og tjekker ham jævnligt og snakker lidt med ham mv. Eller skal man være "på" ham i alle hans vågne timer og kun forlade ham for at gå på toilettet?

Ofte har jeg ham også i køkkenet på et legetæppe når jeg laver noget praktisk. Men jeg kan også finde på fx at lade ham ligge og lege mens jeg så lige svinger støvsugeren hurtigt.

Naturligvis laver jeg størstedelen af det praktiske mens han sover, for han er jo ikke vågen i oceaner af tid, så hvis der skal være plads til både at skifte ble, lege, synge og spise, så er tiden jo knap. Men ind i mellem kan det jo være nødvendigt. Men jeg er bare i tvivl om det er OK? Min dreng er tilfreds med at ligge selv i perioder på op til 20-25 minutter.....

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor