Brev:
Lege med og beskæftigelse af baby
8. december 2015
Alder:
5 mdr.
Lege med og beskæftigelse af baby
Kære Helen
Ja, jeg har en masse spørgsmå i disse dage, så nu skriver jeg altså igen:o)
Mange tak for dine svar på mine sidste breve. Jeg følger dit råd og bevarer vores fine rytme, hvor min dreng sover tre lure om dagen, og venter på at han selv viser at han er klar til at undvære dagens tredje lur, og i stedet arbejde lidt på, at han kan ligge i barnevogn/weekendseng/tremmeseng/dobbeltseng mv. når det ikke passer så godt ind at sidde med ham. Jeg prøvede faktisk forsøgsvis bare at lægge ham ved siden af mig i sofaen, og han sov faktisk fint videre.
Nå, men noget helt andet: der skrives så meget alle mulige steder om hvordan man skal "omgås" sin lille baby, og alle har en mening. Der skrives om at det er så vigtigt at vi lærer børn at underholde sig selv og ikke hele tiden skulle beskæftiges, og samtidig skrives der også en masse om hvordan det er vigtigt at vi er sammen med vores børn, laver ting med dem, leger med dem og ikke overlader dem til sig selv, for så bliver de utrygge.
Jeg er i tvivl om hvor grænsen går - hvornår er det OK at lade barnet ligge for sig selv og hvor længe? Og hvordan hænger det sammen med barnets alder?
Er det fx. OK at jeg ladere min dreng ligge på sit gulvpuslespil (sådan et af de der skumtæpper man kan lege på) mens jeg laver mad? Selvfølgelig kan jeg hele tiden høre ham og tjekker ham jævnligt og snakker lidt med ham mv. Eller skal man være "på" ham i alle hans vågne timer og kun forlade ham for at gå på toilettet?
Ofte har jeg ham også i køkkenet på et legetæppe når jeg laver noget praktisk. Men jeg kan også finde på fx at lade ham ligge og lege mens jeg så lige svinger støvsugeren hurtigt.
Naturligvis laver jeg størstedelen af det praktiske mens han sover, for han er jo ikke vågen i oceaner af tid, så hvis der skal være plads til både at skifte ble, lege, synge og spise, så er tiden jo knap. Men ind i mellem kan det jo være nødvendigt. Men jeg er bare i tvivl om det er OK? Min dreng er tilfreds med at ligge selv i perioder på op til 20-25 minutter.....
Hilsen