Svar: Utilfreds, putning om dagen
7. december 2015
Alder:
5 mdr.
Hej Line
Tak for dit brev :)
Når din datter reagerer på skiftet fra din favn og ned i barnevognen, så er det fordi det naturligt føles utrygt. Når hun ligger i dine arme, så føler hun sig omsluttet af dig, hun kan mærke din favn, din varme, fornemme din vejrtrækning, dufte dig osv. og hos dig sover hun derfor allerbedst. Når du så flytter hende fra din favn, så virker sengen eller barnevognen kold og fremmed. Hun kan ligge og sparke med benene, flagre med armene og føler sig ikke omsluttet, som når hun er i dine arme. Og derfor vågner hun mere og mere op og reagerer på skiftet fra din favn og stedet, hvor du ønsker hun skal sove.
Derfor anbefaler jeg, at du forsøger at putte hende i en sovepose og først ammer hende, når hun ligger i den. Det vil netop hjælpe hende til at føle sig omsluttet, og det vil gøre at skiftet fra favn og ned i seng/barnevogn ikke bliver så voldsomt.
På samme måde kan det som sagt hjælpe, at du ammer hende af to omgange, fordi hun ofte vågner efter 30 minutter og her søger dig... Det vil sige, at hvis du ammer hende, skifter hende, ammer igen og først derefter putter hende, så kan du nogle gange være heldig, at hun så kan sove videre uden at vågne yderligere op. Opvågningen efter de 30 minutter kan på denne måde ofte undgås.
Hvis det ikke kan lade sig gøre, at amme hende af to omgange, så kan løsningen også være at du ammer hende, og når hun så efter 30 minutter atter søger dig, så tager du hende op, ammer hende igen og derefter putter du hende så tilbage i seng. Problemet med denne metode er dog, at det jo kan blive lidt svært at amme hende, hvis I er ude at gå - derfor kan det være bedre, at du forsøger at amme af to omgange, imens I stadig er hjemme, så du ikke risikerer at skulle sætte dig på en bænk et tilfældigt sted...:)
Stå ved hende, lad dine hænder være på hendes krop, så hun kan mærke dig, og lul hende på den måde ind i søvnen. I barnevognen må du gerne trille hende, hvis det kan berolige hende og hjælpe hende til at falde i søvn. Det er helt okay, at du lader hende ligge i vognen, hvis hun småklynker og blot ligger lidt uroligt, men hun skal ikke ligge og græde i en halv time. Hvis hun græder, tydeligvis ikke kan overgive sig til søvnen og bare er ked af det, så må du tage hende op - og ja, det kan sagtens være nødvendigt her at amme hende igen. Og så må du prøve at putte hende, når hun så atter virker parat.
Da hun altid har sovet i din favn, så vil det naturligt tage tid at vænne hende til, at det er okay at falde i søvn uden at være i dine arme.. det skal dog nok komme stille og roligt. Tiden vil også arbejde for jer - hendes søvn ændrer sammensætning, hun begynder at kunne være vågen i længere tid af gangen, hun begynder på skemad osv. alt sammen med til at gøre at rytmen, putningen af hende osv. ændres.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske