Svar: Utilfreds, putning om dagen

7. december 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej Line

Tak for dit brev :)

Når din datter reagerer på skiftet fra din favn og ned i barnevognen, så er det fordi det naturligt føles utrygt. Når hun ligger i dine arme, så føler hun sig omsluttet af dig, hun kan mærke din favn, din varme, fornemme din vejrtrækning, dufte dig osv. og hos dig sover hun derfor allerbedst. Når du så flytter hende fra din favn, så virker sengen eller barnevognen kold og fremmed. Hun kan ligge og sparke med benene, flagre med armene og føler sig ikke omsluttet, som når hun er i dine arme. Og derfor vågner hun mere og mere op og reagerer på skiftet fra din favn og stedet, hvor du ønsker hun skal sove.

Derfor anbefaler jeg, at du forsøger at putte hende i en sovepose og først ammer hende, når hun ligger i den. Det vil netop hjælpe hende til at føle sig omsluttet, og det vil gøre at skiftet fra favn og ned i seng/barnevogn ikke bliver så voldsomt.

På samme måde kan det som sagt hjælpe, at du ammer hende af to omgange, fordi hun ofte vågner efter 30 minutter og her søger dig... Det vil sige, at hvis du ammer hende, skifter hende, ammer igen og først derefter putter hende, så kan du nogle gange være heldig, at hun så kan sove videre uden at vågne yderligere op. Opvågningen efter de 30 minutter kan på denne måde ofte undgås.

Hvis det ikke kan lade sig gøre, at amme hende af to omgange, så kan løsningen også være at du ammer hende, og når hun så efter 30 minutter atter søger dig, så tager ...

Annonce

... du hende op, ammer hende igen og derefter putter du hende så tilbage i seng. Problemet med denne metode er dog, at det jo kan blive lidt svært at amme hende, hvis I er ude at gå - derfor kan det være bedre, at du forsøger at amme af to omgange, imens I stadig er hjemme, så du ikke risikerer at skulle sætte dig på en bænk et tilfældigt sted...:)

Stå ved hende, lad dine hænder være på hendes krop, så hun kan mærke dig, og lul hende på den måde ind i søvnen. I barnevognen må du gerne trille hende, hvis det kan berolige hende og hjælpe hende til at falde i søvn. Det er helt okay, at du lader hende ligge i vognen, hvis hun småklynker og blot ligger lidt uroligt, men hun skal ikke ligge og græde i en halv time. Hvis hun græder, tydeligvis ikke kan overgive sig til søvnen og bare er ked af det, så må du tage hende op - og ja, det kan sagtens være nødvendigt her at amme hende igen. Og så må du prøve at putte hende, når hun så atter virker parat.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da hun altid har sovet i din favn, så vil det naturligt tage tid at vænne hende til, at det er okay at falde i søvn uden at være i dine arme.. det skal dog nok komme stille og roligt. Tiden vil også arbejde for jer - hendes søvn ændrer sammensætning, hun begynder at kunne være vågen i længere tid af gangen, hun begynder på skemad osv. alt sammen med til at gøre at rytmen, putningen af hende osv. ændres.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.