Svar: Dagsplan og aftenroderi

3. december 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M´s mor

Tak for dit brev:)

Umiddelbart ser jeres dagsplan fin ud. Som jeg læser jeres brev, så står I op til samme tid hver dag, og det er vigtigt at dagen netop starter ens, fordi det har betydning for, hvordan resten af dagen forløber. Jo mere ens dagen begynder, jo mere fast vil formiddagslur og middagslur også ligge - og jo mere vil I også kunne regne med et puttetidspunkt om aftenen.

Og det lyder som om at lillesøster trives med sin rytme og faktisk godt kan sove til natten omkring kl 20 - men storebror får hende vækket og så er det, at det går galt... Det lyder derfor lidt som om, at det er storebrors dagsrytme, som I skal kikke lidt på og forsøge at få sat lidt i system, så han er parat til at sove lidt tidligere og ikke vækker hende, når hun først er faldet i søvn...

Derudover vil jeg anbefale dig, at du nu ammer hende tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når amningerne ligger her, så giver de bedre plads til mere rigtig mad i maven og samtidig hjælper de hende til at overgive sig til søvnen og sove lidt længere, når hun så sover... At hun skal ammes før middagslur og før hun puttes om aftenen betyder ikke, at hun skal falde i søvn med brystet i munden. Du må meget gerne arbejde på, at hun ammes og lige slipper brystet, før hun sover. Så hun registrerer, at brystet ikke er der og også lige når at følge med i, at hun puttes i sin seng.

Når det er sagt, så må du dog også meget gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende der. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng og komme til skade. Det kan hjælpe hende til at overgive sig til søvnen at ligge tæt med dig. Igen må du gerne arbejde på, at hun slipper brystet før hun sover helt, så I når dertil, hvor du ammer, hun slipper, smiler til dig og triller om på siden og sover. Du må gerne lade hende ligge og sen aften kan du så amme hende igen, når du selv går i seng - og herefter flytte hende til egen seng, hvor hun så kan sove om natten.

Når hun bliver 8-9 måneder vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet og de kan godt ligge f.eks. aften, sen aften og tidlig morgen - i en periode kan du også godt amme om eftermiddagen, fordi det kan være rigtig rart for jer at mødes på denne måde, når I har været adskilt om dagen. Men stille og roligt vil det være fint, at hun ikke får mælk i dagtimerne, fordi hun jo skal passes... alternativt kan hun få en flaske før middagslur, hvis hun vil tage imod en flaske... De kan også give hende flaske i vuggestuen:)

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Grød - og da hun lige nu ikke er meget til grød, så kan hun også få klatkager i stedet:) Vand af kop. Må også meget gerne få lidt frugt om morgenen, før I kører i vuggestuen

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør gives i små hapsere, gerne med frugtmos og frisk frugt som supplement, evt. lidt ost. Vand af kop. bliver sandsynligvis tilbudt et formiddagsmåltid i vuggestuen

Puttes til formiddagslur - uden at blive ammet først. Det vil ofte give mere appetit til frokosten..:)

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, brug gerne grøntsagsmos som pålæg. Suppler også gerne med små bidder af grøntsager, kød, fisk osv. Vand af kop.

Ammes, flaske eller mme af kop og puttes til middagslur ca. kl 12.30-13.

Eftermiddag 15-16: 1/2 bolle med smør i små hapsere, suppleres med frugtmos og frisk frugt. Må også meget gerne tilbydes lidt kogte grøntsager eller lignende i små stykker om eftermiddagen.

Når hun selv begynder pasning i vuggestuen, vil hun måske nyde at du lægger en amning her, som hun ofte også får nu - men på sigt, vil det være fint, at denne amning ...

Annonce

... forsvinder. Det giver lidt mere appetit om aftenen...

Storebror hentes og mellemmåltidet mellem 15-16 kan ligge før eller efter han hentes, som du synes det kan fungere bedst. Det kan også være, at hun har glæde af to små måltider, så hun f.eks. får lidt frugt og lidt vand af en kop, når hun vågner og så sætter I jer alle tre og spiser lidt brød, når I så kommer hjem...

Aften 17.30: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, bulgur osv. Der skal være mad, som smager af noget, mad i stykker og også gerne moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, bliver smurt med creme osv. hvad hun nu har behov for og gøres klar til natten

Kan fra 8 måneders alderen tilbydes lidt grød eller måske blot en banan - som en fast del af putteritualet. Får børstet tænder.

Ammes og puttes til natten 19.30-20...

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre i egen seng

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Som du kan se så er planen meget lige den I allerede har, og det kan fungere rigtig fint, når du begynder på arbejde. Hvis du allerede begynder på arbejde i januar, så kan man godt diskutere, hvorvidt det er nødvendigt at du flytter formiddagsamningen til en amning før middagsluren og fjerner eftermiddagsamningen. Hvis det fungerer som det er lige nu, så behøver du ikke nødvendigvis ændre på dette - men hvis du skønner, at det kan være amningerne, som påvirker jeres datters manglende lyst til skemad, så kunne det være et forsøg værd at rykke lidt på ammetidspunkterne:)

Men ellers så lyder det for mig som om, at det er storebrors putteritual og måske dagsrytme, som I skal ind at ændre på, fordi han får vækket lillesøster om aftenen...

Det er rigtig fint, at du forsøger at putte lillesøster med en klud. Det kan hjælpe hende til bedre at komme fra favn og ned i seng - du skal dog vide, at de fleste børn er mellem 12-18 måneder før de bevidst begynder at bruge kluden rigtigt. Så du kan godt introducere den nu, så den bliver en genkendelig del af det at blive puttet, men det er ikke sikkert, at hun allerede vil tage den til sig og bruge den bevidst:)

Det kan nogle gange hjælpe at putte hende i en sovepose eller måske skal hun have en større dyne... sundhedsstyrelsen anbefaler først juniordyne fra 1 års alderen, men hun er jo en fysisk stor pige og kan måske godt have glæde af en dyne, som svøber sig lidt mere omkring hende...

Du må også meget gerne holde hendes hænder og hjælpe hende til at finde fysisk ro, når hun skal sove, netop med din nærhed og tætte kontakt. Det lyder rigtig fint, at du forsøger at putte hende fra din favn, før hun sover helt og så forsøger at lulle hende i søvn i egen seng. Så længe hun ikke er ked af det og kan falde i søvn på denne måde, er det helt fint:)

Du må dog som sagt, også gerne vælge at lægge dig med hende i din seng, hvis det kan give lidt mere ro og hjælpe hende til bedre at overgive sig til søvnen...

Og måske har storebror også brug for lidt ekstra fysisk kontakt og nærhed, når han skal sove. Måske er det tiden, at han får en åben seng, hvor I evt. kan sætte jer hos ham, så han mærker jer tæt på, læse historie eller lignende, så han på den måde hjælpes til at overgive sig til søvnen. Han kan godt have brug for jer om aftenen. Det er ligesom hans tid - når lillesøster sover, så kan han have mor og far for sig selv og føler sig naturligt her prioriteret - og trækker måske derfor også tiden ud, fordi han nyder det... Derfor er det vigtigt, at I giver ham den nærhed og kontakt, som han søger - og så må vi håbe, at det så betyder, at han bedre vil kunne overgive sig til søvnen lidt før:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder