Brev:
Fra tre til to lure
4. december 2015
Alder:
5 mdr.
Fra tre til to lure
Kære Helen
Du har før hjulpet mig så godt, så nu prøver jeg igen:-)
Min dreng er nu blevet 5 mdr. og trives rigtig fint. Han er godt i gang med skemad, spiser det meste af det han bliver tilbudt og smager en masse af vores mad ved at vi holder det og han sutter på det. Han triller og kommer fødderne i munden, pludrer og er glad det meste af tiden, så det er ikke store problemer vi har heldigvis.
Jeg har brug for lidt råd i forbindelse med at gå fra tre lure om dagen til to.
Min drengs dagsrytme er nogenlunde således for tiden:
7.30: vågner. Vi leger og snakker lidt i sengen og står op 8.00-8.15. Ren ble.
9.00: Flaske, drikker ca 200 ml.
9.30: Lægges i barnevognen til lur og sover de fleste dage af sig selv. Skal evt vugges lidt og have sutteb et par gange
11.30: vågner fra lur, ren ble, ligge lidt på maven (det er lettest når han ikke lige har spist, da han eller gylper voldsomt:-))
12.00: Grød, spiser ca 3/4 dl. + 50 ml flaske og lidt vand af kop. Herefter leger vi sammen, tumler, synger, tager ud at handle el. lign., og ofte ligger han også lidt selv mens jeg laver noget praktisk.
13.30: Flaske, drikker ca. 180 ml.
14.00: Lægges i barnevognen til lur. Her skal jeg ofte bruge lidt mere energi på at rende frem og tilbage, men han falder ofte i søvn af sig selv.
16.00: vågner fra lur, ren ble og ligge på maven
16.30: Flaske, drikker ca 150 ml. Af og til får han sammen med denne flaske lidt frugtmos - ca hvad der svarer til en spiseskefuld - eller lov til at sutte på et stykke frisk frugt.
Herefter hygger vi lidt, leger og han ligger på legetæppet i køkkenet mens jeg laver mad.
17.30: Vi spiser og han får grøntsagsmos, ca. 3/4 dl med vand til.
18.00: Dagens tredje lur, som foregår hos mig (oftest - min kæreste en sjælden gang i mellem). Her sover han 30-45 minutter.
Herefter er han frisk og vi tumler lidt. Senere evt bad, høre stille musik, lege lidt og putte i sofaen med mor og far indtil han er træt omkring 20.30.
20.30: Nattøj og ren ble.
20.45: Flaske, drikker ca. 150-200 ml.
21.15-21.30: Sover. Ofte skal jeg lige frem og tilbage et par gange, men han falder fint i søvn for det meste.
00.00: Han får en flaske når jeg går i seng og drikker ca. 150 ml.
5.00: Ammes.
Indtil nu har jeg ikke haft de store problemer med dagens tredje lur, men den ligger jo lidt dumt i forhold til spisning hvis man er ude. Det er ikke noget vi sådan tit er, men nu går vi jo jul og nytår i møde, og der kommer flere dage, hvor det vil være vældig upraktisk at jeg er bundet af at sidde med en sovende baby midt i julemiddagen mv. Jeg tænkte, at luren måske af sig selv blev overflødig inden den tid, men det er jo ikke til at vide.
Så derfor vil jeg høre dig om du tænker at jeg skal prøve at træne at han sover luren for sig selv, fx i barnevognen i bryggerset - og i så fald, hvordan griber jeg det an? Han bliver ofte meget ked af det når han bliver træt der omkring kl. 18.
Eller skal jeg evt prøve at træne at undvære den tredje lur ved fx at korte lidt i formiddagsluren så han måske tager en længere eftermiddagslur? Og hvordan gør jeg i så fald det bedst?
Hilsen