Fra tre til to lure

4. december 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Fra tre til to lure

Kære Helen

Du har før hjulpet mig så godt, så nu prøver jeg igen:-)

Min dreng er nu blevet 5 mdr. og trives rigtig fint. Han er godt i gang med skemad, spiser det meste af det han bliver tilbudt og smager en masse af vores mad ved at vi holder det og han sutter på det. Han triller og kommer fødderne i munden, pludrer og er glad det meste af tiden, så det er ikke store problemer vi har heldigvis.

Jeg har brug for lidt råd i forbindelse med at gå fra tre lure om dagen til to.

Min drengs dagsrytme er nogenlunde således for tiden:

7.30: vågner. Vi leger og snakker lidt i sengen og står op 8.00-8.15. Ren ble.
9.00: Flaske, drikker ca 200 ml.
9.30: Lægges i barnevognen til lur og sover de fleste dage af sig selv. Skal evt vugges lidt og have sutteb et par gange
11.30: vågner fra lur, ren ble, ligge lidt på maven (det er lettest når han ikke lige har spist, da han eller gylper voldsomt:-))
12.00: Grød, spiser ca 3/4 dl. + 50 ml flaske og lidt vand af kop. Herefter leger vi sammen, tumler, synger, tager ud at handle el. lign., og ofte ligger han også lidt selv mens jeg laver noget praktisk.
13.30: Flaske, drikker ca. 180 ml.
14.00: Lægges i barnevognen til lur. Her skal jeg ofte bruge lidt mere energi på at rende frem og tilbage, men han falder ofte i søvn af sig selv.
16.00: vågner fra lur, ren ble og ligge på maven
16.30: Flaske, drikker ca 150 ml. Af og til får han sammen med denne flaske lidt frugtmos - ca hvad der svarer til en spiseskefuld - eller lov til at sutte på et stykke frisk frugt.
Herefter hygger vi lidt, ...

Annonce

... leger og han ligger på legetæppet i køkkenet mens jeg laver mad.
17.30: Vi spiser og han får grøntsagsmos, ca. 3/4 dl med vand til.
18.00: Dagens tredje lur, som foregår hos mig (oftest - min kæreste en sjælden gang i mellem). Her sover han 30-45 minutter.
Herefter er han frisk og vi tumler lidt. Senere evt bad, høre stille musik, lege lidt og putte i sofaen med mor og far indtil han er træt omkring 20.30.
20.30: Nattøj og ren ble.
20.45: Flaske, drikker ca. 150-200 ml.
21.15-21.30: Sover. Ofte skal jeg lige frem og tilbage et par gange, men han falder fint i søvn for det meste.
00.00: Han får en flaske når jeg går i seng og drikker ca. 150 ml.
5.00: Ammes.

Indtil nu har jeg ikke haft de store problemer med dagens tredje lur, men den ligger jo lidt dumt i forhold til spisning hvis man er ude. Det er ikke noget vi sådan tit er, men nu går vi jo jul og nytår i møde, og der kommer flere dage, hvor det vil være vældig upraktisk at jeg er bundet af at sidde med en sovende baby midt i julemiddagen mv. Jeg tænkte, at luren måske af sig selv blev overflødig inden den tid, men det er jo ikke til at vide.

Så derfor vil jeg høre dig om du tænker at jeg skal prøve at træne at han sover luren for sig selv, fx i barnevognen i bryggerset - og i så fald, hvordan griber jeg det an? Han bliver ofte meget ked af det når han bliver træt der omkring kl. 18.
Eller skal jeg evt prøve at træne at undvære den tredje lur ved fx at korte lidt i formiddagsluren så han måske tager en længere eftermiddagslur? Og hvordan gør jeg i så fald det bedst?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder