Brev:
Dagsplan og aftenroderi
3. december 2015
Alder:
7 mdr.
Dagsplan og aftenroderi
Hej Helen
Et spørgsmål vedr. amning og at falde i søvn selv.
Lilleøster M er nu 7 mdr. Vejer 10 kg og måler godt ca. 73 cm. Hun er med andre ord en lille rund pige :-).
Vores dagsplan ser pt. Sådan ud.
6.30 til 7: vi står op og vækker storebror kl. 7 og vi kommer i tøjet
7.30-8.00: morgenmad, her spiser M ikke ret meget.
8.30- 9.00: ammes inden storebror skal i vuggestuen. Nogle gange når vi lidt formiddagsmad efterfølgende, men oftest bliver det ikke til noget pga. Køreturen til vuggestuen og afleveringen.
9.30 - 10.00: sover formiddagslur ca. 45 min. - 1 time (nogle gange mindre hvis vi fx. Skal til babysvømning, men min. 30 minutter).
11 -11.30: frokost forsøger med fx. Øllebrød eller flerkornsbrød, men pt. vil hun helst have bondebrød med pålæg og en kold rest grønsager fra aftensmaden.
12 -13: middagslur, jeg forsøger at trække den til kl. 13, men det er ikke altid det lykkes. Sover 1,5 til 2,5 time.
15: eftermiddagsmad, frugtmos eller frugt i hånden, hvorefter vi henter storebror.
16: ammes, enkelte gange tager hun en lille lur på 20 min.
17.30: aftensmad, her er hun ofte træt og sulten, jeg har overvejet at hun får mad kl. 17, men syntes det er bedst at vi alle spiser sammen.
19.30-20: gøres klar til natten, men vågner ofte efter 20 min. Fordi vi og storebror larmer.
21 - 21.30: Sover endeligt
01: ammes
04-05: ammes ( kommer over i sengen til mig - kan det blive en dårlig vane?)
M skal begynde i vuggestue først i januar, så hvis du kan hjælpe med en dagsplan for hende til den tid, vil det være dejligt at have noget at arbejde hen imod. Jeg vil fortsat amme hende også selvom jeg arbejder fx. Før og efter vuggestuen. Ift mit tidligere brev vedr. Mad så er jeg selv usikker på om den manglende appetits om morgen er pga. Den sidste amning, som nogle gange bliver kl. 5.30, da far her står op og derfor får vækket hende, for at få hende til at sove videre da er jeg nødt til at amme hende.
Vores store dreng på 2,5 år, er som jeg tidligere har skrevet ikke god til selv at falde i søvn, han bliver utrøstelig hvis vi går også selvom det er stryge tøj metoden jeg bruger. Derfor vil jeg gerne lære lillesøster selv at falde i søvn. Det gik nogenlunde inden hun fik tænder, da ville hun nemlig tage sutten og så falde i søvn med den. Men efter de 2 første tænder nu er kommet, vil hun kun bide i sutten og trække den ud af munden. Jeg forsøger derfor pt. Med en nusseklud som erstatning, men den er ikke super spændende syntes hun.
Jeg ammer hende, når hun så har spist og er bøvset af, ligger jeg hende over i hendes seng, men så begynder arme og ben at køre helt vildt og hun snakker højt, det uagtet at hun lige 2 min. Forinden var ved at falde i søvn hos mig. Jeg bliver hos hende, aer, har en hånd på brystkassen og siger shhs for at berolige, uden at tage hende op, for hun er ikke ked af det. Er det forkert eller hvordan skal jeg gøre for at lære hende selv at falde i søvn?
Motorisk er hun ikke begyndt at krybe eller kravle endnu, hun drejer lidt rundt om sig selv, og vender fra ryg til mave til den ene side. Hun er ikke så langt motorisk, men måske det er pga. Hendes størrelse.
Som du kan se på dagsplanen er vores aftener noget rod, M er klar til at sove senest kl. 20, men storebror sover ikke før 21.30 (som skrevet tidligere til dig). Det som oftest sker, er at han i begejstring over fx. Et puslespil som lykkes snakker højt, eller at han taber noget på gulvet, så hun vågner og ikke så er hun til at få til at sove igen. Desuden skal han have børstet tænder, skiftet ble og tøj i et badeværelse, som er lige ved siden af vores soveværelse, hvor M også sover, og nogen gange vil han ikke et eller andet og så vågner M fordi han skælder ud.
Jeg syntes det er synd/uretfærdigt, hvis han hele tiden skal høre at han skal være stille og ikke må noget pga. Hende om aftenen. Vi håber meget at han i løbet af det næste halve år, vil være klar til at sove noget før, så hun ikke får den dumme vane med gå først at sove kl. 21.30 ( 22 på dårlige dage) og så vi kan komme tidligere i seng aht. Vores arbejder, har du nogle ideer til hvordan vores aftener kan blive bedre.
Beklager at det blev en hel roman jeg fik skrevet, men jeg syntes pt. At det er lidt op ad bakke med det søvn og jeg er bekymret for, hvordan det skal blive da jeg lige om lidt, skal igang med at arbejde.
Med venlig hilsen
M's mor