Dagsplan og aftenroderi

3. december 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Dagsplan og aftenroderi

Hej Helen

Et spørgsmål vedr. amning og at falde i søvn selv.

Lilleøster M er nu 7 mdr. Vejer 10 kg og måler godt ca. 73 cm. Hun er med andre ord en lille rund pige :-).
Vores dagsplan ser pt. Sådan ud.

6.30 til 7: vi står op og vækker storebror kl. 7 og vi kommer i tøjet

7.30-8.00: morgenmad, her spiser M ikke ret meget.

8.30- 9.00: ammes inden storebror skal i vuggestuen. Nogle gange når vi lidt formiddagsmad efterfølgende, men oftest bliver det ikke til noget pga. Køreturen til vuggestuen og afleveringen.

9.30 - 10.00: sover formiddagslur ca. 45 min. - 1 time (nogle gange mindre hvis vi fx. Skal til babysvømning, men min. 30 minutter).

11 -11.30: frokost forsøger med fx. Øllebrød eller flerkornsbrød, men pt. vil hun helst have bondebrød med pålæg og en kold rest grønsager fra aftensmaden.

12 -13: middagslur, jeg forsøger at trække den til kl. 13, men det er ikke altid det lykkes. Sover 1,5 til 2,5 time.

15: eftermiddagsmad, frugtmos eller frugt i hånden, hvorefter vi henter storebror.

16: ammes, enkelte gange tager hun en lille lur på 20 min.

17.30: aftensmad, her er hun ofte træt og sulten, jeg har overvejet at hun får mad kl. 17, men syntes det er bedst at vi alle spiser sammen.

19.30-20: gøres klar til natten, men vågner ofte efter 20 min. Fordi vi og storebror larmer.

21 - 21.30: Sover endeligt

01: ammes

04-05: ammes ( kommer over i sengen til mig - kan det blive en dårlig vane?)

M skal begynde i vuggestue først i januar, så hvis du kan hjælpe med en dagsplan for hende til den tid, vil det være dejligt at have noget at arbejde hen imod. Jeg vil fortsat amme hende også selvom jeg arbejder fx. Før og efter vuggestuen. Ift mit tidligere brev vedr. Mad så er jeg selv usikker på om den manglende appetits om morgen er pga. Den sidste amning, som nogle gange bliver kl. 5.30, da far her står op og derfor får vækket hende, for at få hende til at sove videre da er jeg nødt til at amme hende.

Vores store dreng på 2,5 år, er som jeg tidligere har skrevet ikke god til selv at falde i søvn, han bliver utrøstelig hvis vi går også selvom det er stryge tøj metoden jeg bruger. Derfor vil jeg gerne lære lillesøster selv at falde ...

Annonce

... i søvn. Det gik nogenlunde inden hun fik tænder, da ville hun nemlig tage sutten og så falde i søvn med den. Men efter de 2 første tænder nu er kommet, vil hun kun bide i sutten og trække den ud af munden. Jeg forsøger derfor pt. Med en nusseklud som erstatning, men den er ikke super spændende syntes hun.

Jeg ammer hende, når hun så har spist og er bøvset af, ligger jeg hende over i hendes seng, men så begynder arme og ben at køre helt vildt og hun snakker højt, det uagtet at hun lige 2 min. Forinden var ved at falde i søvn hos mig. Jeg bliver hos hende, aer, har en hånd på brystkassen og siger shhs for at berolige, uden at tage hende op, for hun er ikke ked af det. Er det forkert eller hvordan skal jeg gøre for at lære hende selv at falde i søvn?

Motorisk er hun ikke begyndt at krybe eller kravle endnu, hun drejer lidt rundt om sig selv, og vender fra ryg til mave til den ene side. Hun er ikke så langt motorisk, men måske det er pga. Hendes størrelse.

Som du kan se på dagsplanen er vores aftener noget rod, M er klar til at sove senest kl. 20, men storebror sover ikke før 21.30 (som skrevet tidligere til dig). Det som oftest sker, er at han i begejstring over fx. Et puslespil som lykkes snakker højt, eller at han taber noget på gulvet, så hun vågner og ikke så er hun til at få til at sove igen. Desuden skal han have børstet tænder, skiftet ble og tøj i et badeværelse, som er lige ved siden af vores soveværelse, hvor M også sover, og nogen gange vil han ikke et eller andet og så vågner M fordi han skælder ud.

Jeg syntes det er synd/uretfærdigt, hvis han hele tiden skal høre at han skal være stille og ikke må noget pga. Hende om aftenen. Vi håber meget at han i løbet af det næste halve år, vil være klar til at sove noget før, så hun ikke får den dumme vane med gå først at sove kl. 21.30 ( 22 på dårlige dage) og så vi kan komme tidligere i seng aht. Vores arbejder, har du nogle ideer til hvordan vores aftener kan blive bedre.

Beklager at det blev en hel roman jeg fik skrevet, men jeg syntes pt. At det er lidt op ad bakke med det søvn og jeg er bekymret for, hvordan det skal blive da jeg lige om lidt, skal igang med at arbejde.

Med venlig hilsen
M's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder