Svar: 9 mdr. med meget dårlig søvnrytme
2. december 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Gitte
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille Matti, og alt hvad I har forsøgt. Og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Der er, som jeg ser det, flere ting, som spiller ind hos jer. For det første er Matti i separationsfasen. Det betyder blandt andet, at han søger ekstra fysisk kontakt, rigtig gerne vil være hos og nær jer - og også rigtig gerne vil følge med i, hvad der sker omkring ham. Børn i denne alder, har ofte svært ved at overgive sig til søvnen. De har svært ved at koble fra, og vil ofte protestere mod søvnen, også selvom de tydeligt er trætte og har brug for at sove. Det er som om, at tiden ikke må soves væk, de vil hellere oplever.
Og når de så sover, så sover de ofte dårligt. I denne alder drømmer han rigtig meget og kan derfor smågræde, klynke osv. om natten fordi han drømmer. Men han har også en stor motorisk uro. Det er svært for ham at ligge stille, han vil lægge sig i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra og kan være påvirket af en stor indre uro, en rastløshed, som gør det ekstra svært at slappe af og lade roen komme over sig - både før og under søvnen.
Han har altså en alder lige nu, hvor det er naturligt svært for ham at falde i søvn og hvor han også vil sove meget uroligt, fordi der sker så meget med ham både motorisk og mentalt.
Derudover fortæller I, at han aldrig rigtig har sovet godt - og det spiller naturligt også ind. Han har på den måde ikke nogen god soveerfaring med sig. I fortæller også, at han har nogle spændinger i nakke og skuldre, ligesom han har problemer med maven, hvilket alt sammen naturligt også gør, at søvnen bliver lidt mere urolig og svær.
I fortæller også, at det ofte kniber lidt med dagsrytmen - og det er faktisk her, jeg tænker at I skal sætte ind. Det er vigtigt, at jeres dreng nu kommer op til fast tid hver morgen. Også selvom I tænker, at han jo først er faldet i søvn kl 22-23 og derfor har brug for søvnen.. Det betyder, at hvis han ikke vågner af sig selv, så skal I vække ham. Naturligvis på en sød og rolig måde. Han skal puttes til to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Det vil være hensigtsmæssigt, at han ikke står for sent op, for at hans lure ikke kommer til at ligge for sent - jo senere lurene ligger, jo senere vil han også gå i seng.
Hans spisetider skal på samme måde ligge helt fast, og det er vigtigt, at han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem. Han skal også stadig ammes og det vil være fint med 3 amninger i døgnet lige nu. Jeg vil anbefale, at du ammer før middagslur, aften og sen aften. Efter dagens sidste amning, skal han lære at sove uden brystet til næste morgen tidlig.
Det vil være rigtig godt, at I indfører en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual. Den skal ligge adskilt fra aftensmaden og lige inden han skal sove.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - måske ca. 9.30 og sover her måske kun 45 minutter (det vil være normalt for alderen).
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørtbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Og suppleres også med grøntsagsmos (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30 - det afhænger af hvor lang formiddagsluren er. Sover her måske 1.5-2 timer
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres efterfølgende godt med håndklædet, smøres med creme, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet f.eks. ca 19.30-19.45. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Da han er meget tryghedssøgende og lyder til at have stort behov for især mors nærhed, så må du meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham der. Det er okay, at han falder i søvn i din seng, hvis det lige nu kan gøre, at han så kan overgive sig til søvnen og falder trygt i søvn. Men, det vil være rigtig godt, hvis du kan sikre, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Det skal meget gerne være sådan, at ham ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Sen aften kan du så amme ham igen og derefter flytte ham til egen seng - du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade.
Hvis I har mulighed for det, kan det være en god idé, at du fjerner tremmerne fra den ene side af tremmesengen og kobler hans seng til dobbeltsengen. Det giver mulighed for, at I stadig kan putte ham i egen seng, men ligge lige ved siden af ham og berolige ham med hænder og nærhed. Om natten kan han mærke, at I er der, finde roen med jeres fysiske kontakt, uden at I behøver stå op med ham, vugge ham, give ham bryst eller andet.
Hvis han om natten søger brystet og ikke kan finde trøst og ro uden, så må du lægge ham til. Det vil her være rigtig godt, at du forsøger at afkorte amningen mere og mere, trække brystet til dig og samtidig sætte kærtegn, putteklud og lignende ind, så han trøstes, men også lærer, at han ikke behøver brystet, men kan "nøjes" med dine hænder, din stemme, sin klud osv.
Da det lige nu lyder som om, at det faktisk lykkes for dig at amme ham og derefter putte ham over i tremmesengen, så er det også fint at bibeholde dette - men igen, gerne koble sengen sammen med din, så du ikke behøver amme ham flere gange om natten.
Hvis det om dagen kan hjælpe ham at bruge barnevognen, så må du gerne gøre det til en fast rutine, at putte ham i barnevognen, når han skal sove til middag. Det er okay, at du lige nu triller en tur, for at holde ham sovende. Det vigtigste lige nu er, at han hjælpes til at sove en længere lur midt på dagen, så hans indre ur påvirkes til at fornemme dette behov.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske