9 mdr. med meget dårlig søvnrytme

2. december 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

9 mdr. med meget dårlig søvnrytme

Kære Helen.

Jeg skal prøve at være kortfattet og præcis, selvom det nok bliver mere end svært.

Vi har to dejlige drenge: Marcus på snart 4 år og Matti på 9 mdr. (050315).

Jeg skriver fordi vi har problemer med at få Matti til at sove, primært om aftnen. Han fester til kl. er 22-23 før han endelig finder hvile. Jeg ammer ham i søvn ca 19.15/19.30 – eller som det passer med hvornår han er stået op, hvis han har taget en sen eftermiddagslur. Det kan godt lykkes at få ham til at falde i søvn under amningen, liggende i mine arme. Eller evt. at far går og vugger ham efterfølgende (ofte skal vi igennem en del gråd), men han vågner igen efter kort tid. I værste fald efter 10 min. Og bedste efter 45-60 min. Og så er han vågen og ikke til at få til at sove.

Vi har ALDRIG en aften med ro til at få talt sammen eller frie hænder til at løse de opgaver der nu engang er med hus og to børn. Og vi har INGEN voksentid. Dertil kan vi jo se, at han er så træt, så træt og vi vil så gerne hjælpe ham til at finde hvile og ro – og søvn.

Vi har prøvet at putte ham i sin seng vågen, og som med Marcus da han var lille, gå ind og trøste og putte kort og sige "nu skal du sove" og gå igen. Han har ligget til stille "hvid støj" eller godnatvise der skulle være speciel god til urolige børn (og som Marcus elskede i flere år). Være tæt på og lade ham vide at alt er trygt og godt. Det eskalerer i løbet af 2 min. til vild gråd, sparken og fægten med armene og meget lyd og "flitsbue".

Jeg har prøvet at lægge mig ind i sengen og amme ham derinde og lægge ham ned i sin egen tremmeseng når han sover. Samme resultat – han vågner efter kort tid.

Hans søvnmønster er generelt meget ustruktureret. Nogle dage sover han fint og ca 1½-2 timer, andre dage kan han måske sove samme længde lur, men så har jeg været ude at rulle/vugge barnevognen ca hver 10-15.min. Han forstyrres i sin søvn og vågner ekstremt let. På en dårlig dag sover han 2 x 30 min.

Jeg har tænkt udvikling, drømme m.m og tænker at der helt sikkert er noget dér – men det her har faktisk været billedet siden han var spæd. Han ammes natten igennem – på "gode" nætter: ca 3 x og på "dårlige" ca 6-7 gange imellem 23.30-07. 
Vi har prøvet at tilbyde vand i stedet for og der får han et uoverkommeligt raserianfald, som ingen af os kan overskue og som vækker Marcus – og så er der to grædende børn. Og vi har prøvet en 3-dages periode (hvor hans seng stod i Marcus værelse) hvor det konsekvent var far der tog ham og trøstede, medmindre det var tid til at give en tår mælk. Det fungerede ikke. Han skreg og skreg og far kunne ikke altid få ro på ham og jeg måtte til sidst overtage – også fordi min mand arbejder og står op kl.5.

Da han var lige over 6 mdr. flyttede vi hans seng ind til storebror (vi har kun 2 værelser på 1.salen), men det fungerede ikke (ugen inden blev jeg indlagt 1 nat med ham pga. en slem ...

Annonce

... omgang falsk strubehoste). Vi løb til ham hver 10.min. og han blev mere og mere tryghedssøgende. Efter en snak med en af Marcus pædagoger besluttede jeg, at rykke tremmesengen tilbage i soveværelset, men han sov mere eller mindre hele natten i vores seng ved siden af mig. Jeg vurderede, at det var hans behov og imødekom det, for at sikre ham noget søvn idet han må være frygtelig træt og humøret bærer præg af det i perioder.

Nu er jeg ved at vende bøtten, så han kommer op i sengen og ammes, og tilbage og puttes i sin tremmeseng igen med det samme. Det går ok. De første nætter tog han 2 timer før han vågnede og græd og gerne ville ammes. I nat er han ammet 4 gange på 6 timer.

Jeg ved, at det ikke er godt! Og jeg ved at hans lille mave aldrig får ro. Han døjer noget med maven og har kortvarigt været på lactolose, men er stoppet med det. Prøver at "presse på" med masser af vand i dagtimerne, sveske, vindrue, øllebrød, rugbrød, grøntsager m.m. Han spiser ikke meget pt.

Han er udviklingsmæssigt og motorisk langt fremme. Har i 2 mdr. Mavet sig frem, ligger på alle 4 og rokker, har 8 tænder, mestrer pincetgreb sikkert og vil gerne selv spise. Kan selv sætte sig op fra liggende og sidder fint.

Jeg går hos en Kranio-Sakral terapeut med ham, primært for at prøve at afhjælpe forstoppelsen. Hun siger han er meget spændt i ryg, nakke og skuldre og han græder ofte lidt, når hun forsigtigt behandler omkring skuldre og brystryg.

Grundet hussalg/huskøb da han var spæd, var der desværre ikke den ro omkring ham og sovetider som vi ønskede. Vi er naturligvis klar over, at omvæltningen og uroen har påvirket ham. Vi har haft, og har, stort fokus på at hans søvn er "fredet" og aflyst/aflyser alt, hvis det griber ind i hans søvn. Simpelthen for at prøve at få ro og fast rutine.

Han sover ok i dagtimerne (måske med aktiv indsats fra mig med at vugge ham) men om aftnen er det umuligt. Vi ved simpelthen ikke hvordan vi skal gribe det an!

Jeg starter job i februar og Matti starter Vuggestue 4/1- måske noget løses der, men vi vil rigtig gerne have en plan for hvordan vi gør herhjemme og jeg trænger til lidt sammenhængende søvn.

Vi har prøvet at putte han i barnevognen og lade han sove dér. Og det fungerer – lige indtil den holder stille, så vågner han. Har båret han i Ergobaby bæresele og det kan fungere, men ikke ret længe og vågner op så snart jeg forsigtigt prøver at lægge ham.

Normal og ukompliceret fødsel. Fødte ambulant og tog hjem 5 timer efter fødslen. Amning kørte fra 1 forsøg og han suttede fint 1 time efter fødslen. Trods mange forsøg, har han aldrig ville tage en sut og ej heller flaske - heller ikke med modermælk (han vil slet ikke sutte). Dette betyder også, at jeg ikke har været meget væk fra ham og kun kortvarrigt er passet af mine forældre og sjældent.

Vi håber virkelig du har en god ide og kan hjælpe.

De bedste hilsner
Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor