Brev:
Undvære middagslur?
3. december 2015
Alder:
2 år, 4 mdr.
Undvære middagslur?
Kære Helen
Tusind tak for dine hurtige svar og gode input, som har stor betydning for vores lille familie.
Som du nok kan fornemme, er søvnen virkelig et issue hos os. Vores datter har aldrig været den helt store syvsover, men vi har formået at finde nogle gode rutiner, der virker for os. Og når man tænker på, at hun som regel mangler en time eller to, er hun virkelig sød og stadig fræk og nysgerrig.
Efter skiftet til den nye vuggestue, hvor pædagogerne af princip ikke vækker børnene, har vi haft svært ved at finde en god rytme. I et forsøg på at løse problemet, bliver vores datter nu lagt til at sove udenfor i en krybbe (sammen med de helt små børn). På den måde kan de putte hende lidt tidligere, og hun falder typisk i søvn omkring kl. 11.30/12 i stedet for kl. 12.30/13.
Desværre ser vi ikke den store forskel om aftenen. Hun er rigtig god til at ligge i sin seng og slappe af, men efter halvanden til to timers lur midt på dagen ER hun bare ikke træt før kl. 21/22.
For nylig skrev du, at du mener, det er for tidligt for hende helt at undvære luren. Selv er jeg meget i tvivl. Hun får typisk 9 (enkelte gange 10) timer om natten og så halvanden til to timer om dagen. Men hvis vi dropper luren sover hun typisk 12 timer i træk (og allerede fra kl. 19).
Når jeg kigger på din liste over for og imod, synes jeg, hun falder under begge kategorier. For hun ER træt og ved at falde i søvn på vej hjem på cyklen, eller hvis vi kører i bil eller ser fjernsyn, når hun ikke får sin lur. Men jeg synes, hun holder højt humør dagen igennem og først bliver pylret ved puttetid. Og jeg synes også, hun klarer skift i hverdagen - gæster, besøg hos familie og venner, institution osv. uden at blive ked af det og mangle overskud (frem til omkring kl. 18).
Hun falder i søvn stort set hver gang, hun bliver lagt til lur. Men det kan tage pædagogerne 30-45 minutter at få hende til at sove. Og vi er typisk en time om at få hende til at sove om aftenen - hun sover tidligst kl. 21.
På os føles det med andre ord forkert, at både vi og pædagogerne skal kæmpe sådan for at få hende til at sove. Hun passer på flere af dine målepunkter for børn, der stadig har brug for luren, men er det ikke bedre, at hun sover på 5-10 minutter kl. 19 hver aften?
Jeg beklager, at vi stiller de samme spørgsmål igen, men det fylder meget :-)
Flere aftner sover hun først kl. 22, og man føler det så forkert, at hun altid sover så sent og derfor altid er lidt bagud på søvn. Vi savner selvsagt også vores aftner sammen, og det tærer lidt på overskuddet.
Vi håber, du kan nuancere yderligere.
På forhånd mange tak.
Kærlig hilsen
Skattepiges forældre