Svar: Undvære middagslur?

3. december 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære skattepigens forældre

Tak for jeres brev :)

Jeg forstår godt jeres udfordring, og jeg tænker et eller andet sted, at I måske er der, hvor hun nogle dage har behov for en lur og andre dage godt kan springe den over.

Det jeg er lidt imod er, at vuggestuen vil sætte dette i system, så hun kun får lov til at sove på bestemte dage og andre dage ikke. Det synes jeg er forkert. Jeg synes, det er vigtigt at tage udgangspunkt i de signaler, jeres datter sender og hendes behov - og hun skal ikke puttes, fordi det nu er tirsdag, men skal puttes, hvis og når hun virker til at have brug for det...

Det betyder at de dage, hvor jeres datter virker træt og til at have brug for sin lur, så synes jeg hun skal puttes. Her vil hun ofte også falde i søvn i løbet af 15 minutter og man skal ikke bruge halve timer på at putte hende. Og så vil hun måske skulle puttes lidt senere om aftenen - igen må I her putte hende, som hun så viser sig parat til. Og andre dage, vil hun ikke virke træt om dagen, men have masser af overskud til at lege, vil protestere mod at blive puttet osv. og her kan hun så springe luren over.

Det er generelt en god idé at tilbyde hende et middagshvil - og her fjerne presset om at hun "skal sove". Hun kan ligge og slappe af, få læst lidt historie osv., og hvis hun så ikke falder i ...

Annonce

... søvn, så er det okay. I kan også forsøge dette i weekenden. Men så får hun trods alt koblet lidt fra og får stadig lidt fornyet energi på denne måde - falder hun i søvn, så har hun tydeligvis brug for luren, falder hun ikke i søvn, så kan hun få lov til at lege videre efter sit lille hvil.

Jeg synes stadig det er bedre at hun får en kort middagslur, end at middagsluren springes helt over - men jeg kan godt høre, at vuggestuen, og I ikke er enige om, hvordan det skal fungere og derfor må I naturligvis gøre det, som I tænker kan være bedste under de givne omstændigheder:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der er ingen tvivl om, at det også er vigtigt at aftenerne ikke bliver til en kamp, hvor I alle tre bliver frygteligt frustrerede, for det er heller ikke gavnligt for jeres datters søvn og søvnvaner fremover. Det er vigtigt, at hun forbinder det at skulle i seng med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være en hyggestund, som hun ser frem til - og ikke noget der er forbundet med irritation og frustration hos mor og far:) Så hvis det hos jer giver virkeligt dårlige aftener, hvor I måske ender med at skælde ud, råbe osv. i afmagt over, at hun sover meget sent, så kan det godt være bedre, at hun så ikke sover om dagen, fordi aftenerne så er rare for jer alle...

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi