Svar: Undvære middagslur?
3. december 2015
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære skattepigens forældre
Tak for jeres brev :)
Jeg forstår godt jeres udfordring, og jeg tænker et eller andet sted, at I måske er der, hvor hun nogle dage har behov for en lur og andre dage godt kan springe den over.
Det jeg er lidt imod er, at vuggestuen vil sætte dette i system, så hun kun får lov til at sove på bestemte dage og andre dage ikke. Det synes jeg er forkert. Jeg synes, det er vigtigt at tage udgangspunkt i de signaler, jeres datter sender og hendes behov - og hun skal ikke puttes, fordi det nu er tirsdag, men skal puttes, hvis og når hun virker til at have brug for det...
Det betyder at de dage, hvor jeres datter virker træt og til at have brug for sin lur, så synes jeg hun skal puttes. Her vil hun ofte også falde i søvn i løbet af 15 minutter og man skal ikke bruge halve timer på at putte hende. Og så vil hun måske skulle puttes lidt senere om aftenen - igen må I her putte hende, som hun så viser sig parat til. Og andre dage, vil hun ikke virke træt om dagen, men have masser af overskud til at lege, vil protestere mod at blive puttet osv. og her kan hun så springe luren over.
Det er generelt en god idé at tilbyde hende et middagshvil - og her fjerne presset om at hun "skal sove". Hun kan ligge og slappe af, få læst lidt historie osv., og hvis hun så ikke falder i søvn, så er det okay. I kan også forsøge dette i weekenden. Men så får hun trods alt koblet lidt fra og får stadig lidt fornyet energi på denne måde - falder hun i søvn, så har hun tydeligvis brug for luren, falder hun ikke i søvn, så kan hun få lov til at lege videre efter sit lille hvil.
Jeg synes stadig det er bedre at hun får en kort middagslur, end at middagsluren springes helt over - men jeg kan godt høre, at vuggestuen, og I ikke er enige om, hvordan det skal fungere og derfor må I naturligvis gøre det, som I tænker kan være bedste under de givne omstændigheder:)
Der er ingen tvivl om, at det også er vigtigt at aftenerne ikke bliver til en kamp, hvor I alle tre bliver frygteligt frustrerede, for det er heller ikke gavnligt for jeres datters søvn og søvnvaner fremover. Det er vigtigt, at hun forbinder det at skulle i seng med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være en hyggestund, som hun ser frem til - og ikke noget der er forbundet med irritation og frustration hos mor og far:) Så hvis det hos jer giver virkeligt dårlige aftener, hvor I måske ender med at skælde ud, råbe osv. i afmagt over, at hun sover meget sent, så kan det godt være bedre, at hun så ikke sover om dagen, fordi aftenerne så er rare for jer alle...
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske