Svar: Urolig nattesøvn PART 2
2. december 2015
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :) Det er fint, at du skriver tilbage, jeg vil naturligvis gerne prøve at uddybe.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din datter får både mad og mælk nok hele dagen igennem. Vær opmærksom på, om der er ekstra uro sidst på dagen, så hun der måske ikke helt spiser nok hos dig, fordi det er mere interessant at kikke på hvad far og storebror laver, end det er at die ved brystet. Mange børn vil i denne alder lade sig forstyrre og drikker derfor ikke helt deres behov og vil så søge det ekstra om natten.
Du skal også være opmærksom på, at hun nu skal lære at sove, uden at hun har brystet i munden. Hun skal stadig ammes, men det vil være rigtig godt, at hun lærer at blive puttet fra din favn og ned i sengen - og finder ud af at overgive sig til søvnen der, uden brystet. På samme måde skal hun også lære, at hun ikke behøver være i din favn for at falde i søvn. Det handler om søvnassociationer, som er de ritualer, hun forbinder med at skulle sove. Hvis hun er vant til at falde i søvn i din favn og med dit bryst og derefter flyttes i seng, så vil hun naturligt søge bryst og favn, hver gang hun har en af sine opvågninger. Hun vil græde, savne dig og være ked af det, indtil du tager hende op igen, lægger hende til brystet osv. som er det hun savner, fordi det er måden, at hun er faldet i søvn på.
Nogle gange kan det være lidt for voldsomt for børn i denne alder at blive flyttet fra favn og ned i seng - hun er begyndt at opfatte verden større, ser længere, opfatter rummet hun er i. Hun skelner mere og mere tydeligt mellem om hun er hjemme eller ude, om det er far, mor, eller en fremmed der taler til hende, hun protesterer måske hvis bedsteforældre eller andre prøver at holde hende... Det betyder at hun lige nu er ekstra tryghedssøgende. Derfor kan det nogle gange være en god idé, hvis du kunne lægge dig med hende og amme hende i din seng. Det betyder ikke, at du skal amme hende i søvn og at hun skal falde i søvn med brystet eller falde i søvn i din favn. Hun skal ligge ved siden af dig, mærke din nærhed, roen osv. og falder i søvn uden at du vugger hende i dine arme osv. Og når ud ammer hende, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at trække brystet til dig, før hun sover helt. Så hun ikke er afhængig er brystet i munden for at kunne overgive sig til søvnen.
Og du må her gerne lade hende ligge. Naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ud af din seng og komme til skade. Men lade hende falde i søvn ved siden af dig - og når du så selv går i seng sen aften, så ammer du hende igen og først derefter putter du hende så over i egen seng. Fordi hun lige nu godt kan reagere ekstra på det skift, der er fra din favn og ned i sengen og derfor vågner op og bliver rigtigt ked af det efter et par timer.
Vær også opmærksom på om det hos jer virker bedst, at hun ligger ved siden af dig og ammes, eller om det vil hjælpe jer, hvis du sætter dig op, hjælper hende til at spise mere effektivt og derefter putter hende i seng igen. Når hun ligger tæt ved dig, så kan det nogle gange virke rigtig godt, fordi hun får nærheden og hele tiden kan mærke dig, andre gange kan det forstyrre, fordi hun kan dufte din mælk og derfor tror, at hun har behov for at spise hyppigere end hun egentlig har.
Hun vil naturligt med den alder hun har også kunne sove meget uroligt, småklynke, græde, ligge og virre med hovedet, sparke med benene, slå ud med armene osv. og hun kan her godt virke søgende, fordi det beroliger at få brystet - men igen ikke fordi hun nødvendigvis har brug for mælken. I stedet kan hun igen beroliges med dine hænder og nærhed, du kan evt. forsøge at samle hendes hænder over brystet og på den måde hjælpe hende til fysisk ro, ligesom du kan sige "shh-sshh" eller lignende og lade hende høre, at du er der:) Igen skal du altså være opmærksom på om det er et reelt behov for mælk, der gør at hun vågner og søger brystet eller om det vil være okay, at du forsøger at berolige og betrygge hende på anden vis og på den måde hjælpe hende videre i søvnen.
Du nævnte i dit tidligere brev, at hun ikke var så glad for flaske, som du også havde forsøgt. Modermælkserstatning kan også være en idé, hvis du tænker, at hun reelt er sulten. Det kan mætte lidt mere end modermælk og nogle forældre synes derfor, at det har effekt. Du kan prøve med flaske igen eller du kan forsøge med lidt erstatning på en kop eller af et lille bæger, for at se om det kan gøre en forskel hos jer.
Det er naturligt, at hun har lyst til at die hyppigere ved brystet om aftenen. Din mælk er mere koncentreret om aftenen og ved at die hyppigt, får hun mange små slurke koncentreret mælk og dermed en bedre mæthed til natten. Der kan således være en god grund til, hvis hun melder sig hyppigt ved brystet om aftenen...
Og så skal du naturligvis også være opmærksom på, hvor meget grøntsagsmos hun spiser om aftenen. Det er vigtigt at hun får sin mos, men ikke i for store mængder. Det er f.eks. bedre, at hun spiser 3/4-1 dl. mos, drikker vand af kop og derefter tager godt imod brystet - end at hun spiser 1.5 dl. mos, drikker vand af kop og så afviser brystet eller ikke drikker nok ved dig. Netop for at sikre, at der er plads nok i maven til begge dele og dermed sikre, at hun ikke søger brystet ekstra om natten, fordi skemaden fylder for meget og er for svær for hende at nedbryde:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske