Svar: Urolig nattesøvn PART 2

2. december 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :) Det er fint, at du skriver tilbage, jeg vil naturligvis gerne prøve at uddybe.

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din datter får både mad og mælk nok hele dagen igennem. Vær opmærksom på, om der er ekstra uro sidst på dagen, så hun der måske ikke helt spiser nok hos dig, fordi det er mere interessant at kikke på hvad far og storebror laver, end det er at die ved brystet. Mange børn vil i denne alder lade sig forstyrre og drikker derfor ikke helt deres behov og vil så søge det ekstra om natten.

Du skal også være opmærksom på, at hun nu skal lære at sove, uden at hun har brystet i munden. Hun skal stadig ammes, men det vil være rigtig godt, at hun lærer at blive puttet fra din favn og ned i sengen - og finder ud af at overgive sig til søvnen der, uden brystet. På samme måde skal hun også lære, at hun ikke behøver være i din favn for at falde i søvn. Det handler om søvnassociationer, som er de ritualer, hun forbinder med at skulle sove. Hvis hun er vant til at falde i søvn i din favn og med dit bryst og derefter flyttes i seng, så vil hun naturligt søge bryst og favn, hver gang hun har en af sine opvågninger. Hun vil græde, savne dig og være ked af det, indtil du tager hende op igen, lægger hende til brystet osv. som er det hun savner, fordi det er måden, at hun er faldet i søvn på.

Nogle gange kan det være lidt for voldsomt for børn i denne alder at blive flyttet fra favn og ned i seng - hun er begyndt at opfatte verden større, ser længere, opfatter rummet hun er i. Hun skelner mere og mere tydeligt mellem om hun er hjemme eller ude, om det er far, mor, eller en fremmed der taler til hende, hun protesterer måske hvis bedsteforældre eller andre prøver at holde hende... Det betyder at hun lige nu er ekstra tryghedssøgende. Derfor kan det nogle gange være en god idé, hvis du kunne lægge dig med hende og amme hende i din seng. Det betyder ikke, at du skal amme hende i søvn og at hun skal falde i søvn med brystet eller falde i søvn i din favn. Hun skal ligge ved siden af dig, mærke din nærhed, roen osv. og falder i søvn uden at du vugger hende i dine arme osv. Og når ud ammer hende, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at trække brystet til dig, før hun sover helt. Så hun ikke er afhængig er brystet i munden for at kunne overgive sig til søvnen.

Og du må her gerne lade hende ligge. Naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ud af din seng og komme til skade. Men lade hende falde i søvn ved siden af dig - og når du så selv går i seng sen aften, så ammer du hende igen og først derefter putter du hende så over i egen seng. Fordi hun lige nu godt kan reagere ekstra på det skift, der er fra din favn og ned i sengen og ...

Annonce

... derfor vågner op og bliver rigtigt ked af det efter et par timer.

Vær også opmærksom på om det hos jer virker bedst, at hun ligger ved siden af dig og ammes, eller om det vil hjælpe jer, hvis du sætter dig op, hjælper hende til at spise mere effektivt og derefter putter hende i seng igen. Når hun ligger tæt ved dig, så kan det nogle gange virke rigtig godt, fordi hun får nærheden og hele tiden kan mærke dig, andre gange kan det forstyrre, fordi hun kan dufte din mælk og derfor tror, at hun har behov for at spise hyppigere end hun egentlig har.

Hun vil naturligt med den alder hun har også kunne sove meget uroligt, småklynke, græde, ligge og virre med hovedet, sparke med benene, slå ud med armene osv. og hun kan her godt virke søgende, fordi det beroliger at få brystet - men igen ikke fordi hun nødvendigvis har brug for mælken. I stedet kan hun igen beroliges med dine hænder og nærhed, du kan evt. forsøge at samle hendes hænder over brystet og på den måde hjælpe hende til fysisk ro, ligesom du kan sige "shh-sshh" eller lignende og lade hende høre, at du er der:) Igen skal du altså være opmærksom på om det er et reelt behov for mælk, der gør at hun vågner og søger brystet eller om det vil være okay, at du forsøger at berolige og betrygge hende på anden vis og på den måde hjælpe hende videre i søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du nævnte i dit tidligere brev, at hun ikke var så glad for flaske, som du også havde forsøgt. Modermælkserstatning kan også være en idé, hvis du tænker, at hun reelt er sulten. Det kan mætte lidt mere end modermælk og nogle forældre synes derfor, at det har effekt. Du kan prøve med flaske igen eller du kan forsøge med lidt erstatning på en kop eller af et lille bæger, for at se om det kan gøre en forskel hos jer.

Det er naturligt, at hun har lyst til at die hyppigere ved brystet om aftenen. Din mælk er mere koncentreret om aftenen og ved at die hyppigt, får hun mange små slurke koncentreret mælk og dermed en bedre mæthed til natten. Der kan således være en god grund til, hvis hun melder sig hyppigt ved brystet om aftenen...

Og så skal du naturligvis også være opmærksom på, hvor meget grøntsagsmos hun spiser om aftenen. Det er vigtigt at hun får sin mos, men ikke i for store mængder. Det er f.eks. bedre, at hun spiser 3/4-1 dl. mos, drikker vand af kop og derefter tager godt imod brystet - end at hun spiser 1.5 dl. mos, drikker vand af kop og så afviser brystet eller ikke drikker nok ved dig. Netop for at sikre, at der er plads nok i maven til begge dele og dermed sikre, at hun ikke søger brystet ekstra om natten, fordi skemaden fylder for meget og er for svær for hende at nedbryde:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder