Svar: Trælse nætter
1. december 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Liv
Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig...
Der er ingen tvivl om, at jeres drengs alder spiller ind på søvnen lige nu. Han er i separationsfasen og dermed øver han sig i at være fysisk på afstand af dig. Samtidig med dette er han nu begyndt i dagpleje og det påvirker han naturligt. Det er svært at være adskilt fra dig, han er så lille, at han ikke forstår, hvor du går hen og han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, om du kommer igen om 3 minutter eller om 3 timer, når du går.
Det er derfor helt naturligt, at han søger ekstra fysisk kontakt, når I er sammen. Det er helt naturligt at han har ekstra meget behov for at være i din favn og at han om natten vågner og søger dig. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten og han drømmer derfor ekstra meget lige nu. Det gør også, at han kan sove ekstra uroligt, drømmer mere og i det hele taget sover mere uroligt.
Rent motorisk er han sandsynligvis også godt i gang - kryber, kravler, rejser sig ved tingene, øver sig i at stå selv, måske gå selv ved møblerne - han øver sig motorisk om dagen, men også om natten. Derfor får han let lagt sig i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra og her har han brug for din hjælp til at blive lagt ned igen, få dynen på, som han har sparket af osv. Han har brug for din hjælp til stillingskift og finde fysisk ro. De trælse nætter hænger derfor sammen med hans alder og den udvikling, som han går igennem lige nu.
Det er rigtig fint og godt, at du hjælper ham ved at vise ham, at du er der, trøster, beroliger, giver ham masser af nærhed osv. Det er også vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke bør falde i søvn med flasken i munden - og ikke bør falde i søvn i din favn. Hvis han falder i søvn i dine arme og flyttes sovende til sin seng, så vil han naturligt blive urolig, når han så vågner op og oplever, at han ligger et andet sted. Så vil han få svært ved at sove videre og vågne mere og mere op og vil også blive ked af det - indtil han kommer tilbage i din favn, fordi han forbinder din favn med stedet, hvor han skal sove.
Derfor vil det være godt, hvis du kan flytte ham fra din favn og over i sengen før han sover helt - og da du giver flaske kan du faktisk udnytte dette og give ham flasken i sengen, så han ikke oplever skiftet fra din favn og ned i sengen. Det er dog her vigtigt, at han stadig slipper flasken før han falder i søvn, så han ikke er afhængig af flasken i munden for at overgive sig til søvnen. Sørg for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, læg evt. en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Prøv at nå dertil, hvor han får flaske, slipper den, smiler til dig og triller om på siden og sover .
Sen aften, når han vågner og smågræder omkring kl 23, kan du med fordel tilbyde ham en flaske mere. Han må meget gerne få flasken her og det er tænkeligt, at du så måske kan undgå opvågningen kl 01... Det er et forsøg værd.
Du må også meget gerne med den alder han har nu, introducere en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Det kan være med til at sikre lidt ekstra mæthed før natten og kan også være med til at gøre, at han falder lettere i søvn og også sover mere sammenhængende. En grød kan med fordel serveres efter badet, så den er adskilt fra aftensmaden. Det vil sige, at I kunne have en aftenrutine, der så således ud:
17.30: Aftensmad
18-18.30 Bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og hvad han nu har behov for.
Godnatgrød tilbydes ca 18.45,får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 23: Flaske (eller hvornår han nu vågner op og virker til at have behov for den)
Da han har ekstra meget behov for nærheden lige i øjeblikket, så kan du også vælge at lægge dig med ham - det kan være fint at gøre i stedet for at du skal gå rundt med ham i dine arme om natten. Når du ligger med ham, så hjælper du ham til at sove, hvor han stadig lærer at ligge ned og hvor han lærer at sove uden at skulle være i bevægelse. Og han får stadig din nærhed og tætte kontakt - samtidig med, at du også får mulighed for selv at få sovet lidt:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske