Brev:
Trælse nætter
1. december 2015
Alder:
9 mdr.
Trælse nætter
Kære Helen
Tak for dit seneste svar. Vi har nu igen nogle udfordringer med vores dreng, som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Vores dreng har store problemer med at falde i søvn i hans egen seng, og han vågner flere gange om natten og græder og sætter/stiller sig op i hans seng. Han vil ikke falde i søvn igen i sengen, men vil bæres rundt, eller sidde på skødet og putte, hvor han så falder i søvn. Han bliver helt vildt ked af det, når jeg ligger ham i hans seng, og bliver helt hysterisk, hvis jeg bliver ved med at lægge ham ned.
Jeg er sikker på, at vi har fået lavet nogle dårlige vaner for ham, for han får flaske til at sove på i en stol ved siden af sengen, og falder altid i søvn der på skødet, med flasken i munden. Tidligere sov han godt, og vågnede kun én gang om natten, hvor han så igen fik en flaske og faldt i søvn igen, men nu sover han meget uroligt, kommer til at sætte sig op i søvne, vågner og vil så ikke sove videre.
Han oplever også mange ting for tiden; han har været forkølet, er startet i dagpleje, (hvor vi har kørt ham langsom ind, og han elsker at være der), og hans far har været meget væk pga. arbejde, og jeg tænker derfor at det er naturligt at han vågner en del. Jeg er bare så ked af på hans vegne, at han ikke nemt vil sove videre igen, og at han skal blive så ked af det hver gang han vågner.
Jeg har nok også været for hurtigt til at tage ham op, men synes heller ikke at han skal græde. Jeg tager ham også med ind i vores seng, men det er også et problem at få ham til at sove der. Hver gang jeg prøver at lægge ham ned, græder han helt vildt.
Vores dag ser lige nu således ud:
Mellem 5.30 og 6.30 vågner og vi står op
Morgenmad
Mellem 8 og 9 afleveret i dagpleje
9 formiddags mad
11.15 Frokost
11.30 Lur (her sover han mellem 2-3 timer)
14 hentet fra dagpleje
15 eftermiddagsmad
17.30 aftensmad
18.30 bad
19 godnat med flaske 210 ml
23 vågner og er ked af det
1 vågner – får flaske 210 ml
5 vågner og er ked af det
Jeg ville egentlig gerne have at min dreng sov 2 lure om dagen, men det fungerer desværre ikke i dagplejen, og jeg synes egentlig at han klarer den fint nok. Han er glad derhenne, har ingen problemer med at sove der, da han jo sikkert også er helt færdig, når det er tid til luren. Om eftermiddagen er han også glad og egentlig ikke træt, men efter kl. 18, kan jeg godt mærke at han er færdig. Jeg prøver dog at trække ham til kl 19, da jeg håber han så kan sove til kl 7, for så bliver dagen i dagplejen meget bedre for ham.
Natten kan se meget forskellig ud, men han vågner ofte ca. 4 gange mellem kl 19 og kl 6/7 og er ked af det. Det er meget forskelligt hvor lang tid det tager at få ham til at sove, alt mellem 10 min og 1 time.
Jeg synes jeg har prøvet det meste. Har på det seneste gået rundt med ham eller siddet i en stol til han falder godt til ro, og prøver så at lægge ham ned i hans seng, men uden held. Har sunget for ham mens jeg bærer ham, og fortsætter med at synge, når jeg ligger ham ned, men uden held. Har prøvet at lægge en fast hånd på ham, og sige ”nu skal du sove”, mens jeg stryger ham over hovedet, men det vil han slet ikke finde sig i. Han er rimelig nem at få til at falde til ro hvis jeg tager ham op, men han bliver helt vildt sur, når jeg lægger ham. Jeg har overvejet om jeg skal lægge ham, sige godnat og gå ud, men det ved jeg ikke helt, om jeg selv synes er okay.
Da min mand som sagt har været en del væk pga. arbejde, vil vores dreng slet ikke have ham om natten, men kun mig. Han bliver helt hysterisk, hvis det er min mand der kommer ind til ham, men om dagen er de to bedste venner, og jeg er helt overflødig der.
Så som du kan læse er vores nætter trælse og jeg er helt brugt efter at have kæmpet sådan med vores dreng.
Håber du kan hjælpe os til at få nogle bedre rutiner og til at få nogle gode nætter igen.
Venlig hilsen
Liv