Svar: Korte søvnintervaller i dagstimerne

30. november 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte tvillingemor

Tak for dit brev - og velkommen til :) Og stort tillykke med dine dejlige piger, der lyder til at stortrives! Skønt:)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge - og hvad der kan lade sig gøre hos dig, når du er alene med pigerne i løbet af dagen.

Det lyder som om, at du har forsøgt rigtig meget, for at få pigerne til at sove nogle længere søvnstræk i løbet af dagen - og intet af det virker sådan rigtig godt. Nogle gange, så oplever man at børn sover mange små lure, og det kan være okay, så længe de samlet får deres søvnbehov dækket og generelt udvikler sig godt, men når det er sagt, så forstår jeg godt, at det ville være rigtig dejligt, hvis de kunne sove lidt længere, for med to børn, så er der rigeligt at se til og du har naturligt brug for lidt pause en gang imellem:)

De behøver ikke sove mange lange lure - det ville være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på at middagsluren var deres længste lur. Det vil give en god rytme for fremtiden og måske kan det hjælpe dig og give lidt ro, at du "kun" behøver arbejde på en længere lur midt på dagen.

Du kan putte dem i barnevognen og trille dem en tur. Det vil ofte gøre, at de holdes sovende, når vognen triller. Hvis det kun er en gang dagligt og du måske forsøger hver anden dag, så er det måske til at overskue, selvom I bor på anden sal...

Det kan nogle gange hjælpe at give dem et bad mellem formiddagslur og middagslur. Jeg forestiller mig, at dette bliver rigtigt svært at indføre hos jer, fordi du er alene med pigerne - men hvis du kan, ville det være godt. Om ikke andet, kunne I forsøge det i weekenden, hvor far er hjemme og kan hjælpe. Et bad stimulerer dem rigtig godt både motorisk og mentalt, det forlænger deres aktive vågenperiode og det sikrer ofte, at de så falder lettere i søvn og også sover længere derefter.

Når jeg ser din dagsplan - og jeg ved godt, at du har lavet den i samarbejde med din sundhedsplejerske, så synes jeg det er for lidt med 4 flasker i døgnet.. De får samlet 710 ml mme og jeg ved ikke, hvad de vejer, men jeg skønner, at de godt kunne have glæde af at få lidt mere mælk. Du skriver, at de om natten sover rigtig godt - "med mælk ca. kl 01 og nogen gange kl 5.30" hvis det betyder, at de nogle gange kun får 3 flasker i døgnet, så er det sandsynligvis en del af forklaringen på at de ikke sover særligt længe...

Det er vigtigt, at pigerne tilbydes mælk som en ...

Annonce

... fast del af deres putteritual. Det er rigtig fint, at du er begyndt med skemad, det må de gerne få lidt af - men mælken skal være deres hovedindtag. Når de tilbydes mælk før hver lur, så sikrer det, at de ikke vågner for hurtigt, fordi de reelt er sultne/tørstige. Hvis du giver dem mælk, når de vågner eller en time før de skal sove, så vil de naturligt ikke kunne sove så længe, som hvis de får mælk lige før luren...

Jeg kan se, at du giver dem grød om morgenen og det kan du naturligvis godt bibeholde. Jeg anbefaler normalt, at man bibeholder mælken morgen indtil 6 måneders alderen og så tilbyder grød til frokost med den alder, dine piger har. Det fordeler måltider bedre ud over døgnet synes jeg, men du skal naturligvis gøre, som du fornemmer fungerer bedst... Generelt er det dog en god idé at arbejde på en rytme, hvor pigerne tilbydes skemad, når de vågner og mælk før de skal sove.

Normalt vil jeg ikke anbefale 3 måltider dagligt med den alder dine piger har, jeg synes det er for tidligt - men du fortæller, at de ofte kan spise 1 dl skemad af gangen. Jeg tænker derfor, at det måske kunne hjælpe, hvis du skruede mængden af skemad ned, så de ikke får så stor en portion og så deler det ud på tre mindre måltider i stedet for, giver vand af kop og som sagt følger efter med en flaske.

Mit forslag til en dagsplan kunne derfor se således ud:

Tidlig morgen 05.30: Flaske og sover videre

Morgen 7.30: Tilbydes 1/2 dl. grød, varier gerne mellem de forskellige grødtyper, lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes 1/2 dl. grød eller grøntsagsmos, vand af kop

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad (når I har mulighed for det)

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12.30-13... Puttes evt. i barnevognen og trilles en tur for at blive holdt sovende.

Eftermiddag 16-17: Flaske og puttes til dagens 3 lur

Aften 18: Tilbydes 1/2 dl. grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til natten kl ca. 20

Sen aften eller først på natten 24-01 flaske og sover som nu til næste morgen tidlig.

Som du kan se, så er der i min plan 6 flasker - og det kan godt være, at du kan nøjes med 5 flasker.. Jeg tænker dog, at det kan være en idé at tilbyde en ekstra flaske for at se, om ikke det kan ændre lidt på pigernes søvn og gøre, at de sover lidt længere...

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker videre og som sagt, må du vælge til og fra, hvad du tænker kan hjælpe jer:)

Rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder