Brev:
Korte søvnintervaller i dagstimerne
30. november 2015
Alder:
4 mdr.
Korte søvnintervaller i dagstimerne
Kære Helen,
Jeg er den stolte mor til to tvillingepiger på 4 måneder. De er nogle dejlige glade piger, som dog har en del besvær med at sove i dagstimerne.
De sov i samme tremmeseng til de var 3 1 /2 mdr. hvorefter vi var nødt til at dele dem i hver deres seng, fordi de forstyrrede hinanden. Dette er gået fint, og de virker ikke til at være præget af savn til søster.
Vi har altid haft problemer med at få dem til at sove længere søvnstræk om dagen. Vores mål er, at de får 3-4 lure i dagstimerne fordelt på formiddag, middag, eftermiddag og sen eftermiddag/aften. Men med deres korte søvnstræk ender vi ofte på 5-6 lure.
Vi har ikke problemer med at få dem til at sove. Dette foregår typisk ved, at vi lægger dem i seng, når de udviser træthedstegn (gaber, gnider sig i øjne osv.). De bliver svøbt i en stor stofble, får sut og en dyne over underkrop og ben. De sover med en lille nusseklud hver og en bamse. De lægger sig typisk til at sove indenfor 5-10 min, hvor vi skal ind og give sut 0-2 gange max.
Vi er selv rigtigt glade for denne rutine, som også udspilles, når de lægges til natten.
Problemet opstår dog ved, at de om dagen sover max. 40-50 min., hvorefter de vågner. Når de vågner virker de ikke udhvilede, men derimod pylrede. Jeg har forsøgt en lang række ting for at søvnforlænge (og flere i kombination):
- Lægge en stofble over øjne og vugge seng (virker nogle gange)
- Lægge hånd på mave og bryst og sch'se
- Tænde white noise eller lille godnatvise
- Lade dem sove i deres lifte for pivåbne vinduer (for at simulere en ude-lur)
- Lade dem sove i lifte og svinge disse, når de vågner
- Slyngevugger (som ikke var nogen succes)
- Gå en tur med barnevogn (virker nogen gange, men langt fra altid og vi bor på 2. sal i byen, så dette vil ikke være aktuelt at gøre 3-4 gange dagligt).
Når jeg vugger, svinger osv. gør jeg det typisk i 20 min. under stort skrigeri, hvorefter jeg "giver op". Skal jeg blive ved i længere tid, og i så fald hvor længe?
De sover flot om natten, hvor de lægges ca. kl. 19:30 og sover til 6:30-7:00 næste morgen (med mælk ca. kl. 1:00 og nogen gange kl. 5:30).
De sidste par dage har de dog haft lidt natteroderi imellem 03-07, men dette skyldes måske et spring.
Jeg er jo klart udfordret af, at jeg er alene med pigerne om dagen, hvor min kæreste er på arbejde, så jeg vil ikke kunne vugge dem i mine arme eller lignende for at søvnforlænge (de er så dejligt synkroniserede, at de både vågner, spiser osv. på samme tid :))
Jeg ved ikke om det er relevant, men de har fået flaske siden de var 3 uger og grød/mos siden de var 4 mdr. Deres madrytme ser nogenlunde således ud:
05:30: Flaske (ca. 170 ml. hver)
08:00: Majsgrød m/ frugtmos (ca. 1/2-1 del hver med lidt mælk til)
11:00: Flaske (ca. 170 ml. hver)
15:00: Flaske (ca. 170 ml. hver)
18:30: Grøntsagsmos (ca. 1 del. hver med lidt mælk til)
01:00: Flaske (ca. 200 ml. hver)
Mos/grød og mængde af dette er sket i samarbejde med egen sundhedsplejerske.
Jeg må ærligt indrømme, at de korte dagslure er en stor udfordring for mig, for de giver nærmest ingen tid til andre gøremål eller til mig selv (hvilket jo generelt er en mangelsvare med to skønne, aktive tvillinger).
Jeg håber, at du har nogle gode forslag.
Mange hilsner fra
En træt tvillingemor.