Svar: Aftenrutine

26. november 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og hans søvn:)

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2-2.5 år er 12.5-13 timers søvn i døgnet. At det er et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere. Jeg synes det er okay, hvis jeres dreng sover 11.5 time i døgnet - også selvom det er mindre end gennemsnittet. Lige nu er det vigtigste, at han bliver tryg ved at sove og forbinder det at skulle i seng og sove med noget hyggeligt og rart.

Jeg er helt klart tilhænger af, at I ikke putter ham for tidligt. Jo tidligere I putter ham, jo større risiko er der for at putningen trækker ud - og han vil stille og roligt begynde at forvente, at det er sådan det skal foregå. Han er meget bevidst med den alder han har nu - og lærer meget hurtigt, hvis putning skal vare en time, hvor han får læst historie, kalder flere gange, han skal have lidt at drikke, skal stige ud af sin seng, kravle rundt på jer osv.

Det han skal lære er, at når han bliver lagt i seng, så består ritualet i at lægge sig ned, få læst en historie, tale lidt om dagen, holde lidt i hånden, blive kysset godnat, puttet med dynen osv. Og det hele varer måske 15 minutter. Og for at han skal få denne fornemmelse, så er det vigtigt, at I ikke putter ham før han er træt nok til at sove.

Samtidig er det så vigtigt, at I stadig tager ham op til fast tid om morgenen, så han ikke forlænger sin nattesøvn der. Det er ikke om morgenen, han skal sove længere - det er om aftenen.

Det er derfor også vigtigt, at han ikke forlænger sin dagssøvn. Det er fint, at han sover 1.5 til max 2 timer til middag, herefter skal han vækkes, hvis han ikke vågner af sig selv.

Det betyder naturligt at han i en periode kommer lidt i søvnunderskud - men det er okay. Det skal netop være med til at gøre, at han så føler sig træt og parat til at sove, når han bliver puttet og måske stille og roligt selv begynder at bede om at komme i seng.

Og så kan I stille og roligt forsøge at rykke puttetidspunktet lidt frem. Det vil sige, at hvis I en periode først putter ham 21.00, så kan I putte ham 20.45, så 20.30, 20.15, 20.00. Indtil I ...

Annonce

... rammer det, som I fornemmer er hans puttetidspunkt og som passer til hans behov. Det tager tid - og kræver stor tålmodighed, ligesom der ikke skal ske en masse ændringer i hverdagen - I skal regne med 5-6 uger..

Der er ingen tvivl om at flytning, ny vuggestue - at skulle forholde sig til en helt ny verden, nye voksne, nye børn, nye rutiner, regler osv. naturligt påvirker ham og også påvirker hans søvn. Det er rigtig godt, at I har prioriteret at give ham nærhed og den åbne seng, som gør at han føler sig langt mere tryg:) Han kan sagtens være ked af det, selvom I er lige ved siden af ham - prøv om I kan tage ham på skødet, holde om ham, bruge jeres krop næsten som et tæppe, så han kan mærke jer fuldstændig. Han kan godt være bange for at I går fra ham eller have en følelse af at verden er alt for stor og overskuelig og så hjælper det ofte at være omsluttet fysisk af mor eller far:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han er naturligt rigtig træt sidst på dagen og kan sagtens være overtræt og derfor have svært ved at sove, når det bliver puttetid - samtidig er det også rigtig svært for ham at koble fra og slippe dagen, selvom han er træt - lidt ligesom, hvis I selv er lidt stressede og ligger og tænker på alt det der er sket og som skal ske i morgen - han har en naturlig uro og rastløshed i kroppen og svært ved at sove, selvom han er træt og har brug for søvnen.

Det lyder derfor rigtig fint, at I lige nu prioriterer at være hos ham og hjælpe ham til fysisk ro - men jeg vil som sagt foreslå, at I putter ham senere end I gør lige nu. Jeg ved godt, at du ønsker mere partid om aftenen, og at det vil være dejligt, hvis børnene sover tidligt - men måske er lillebror en lille ugle, der er mest frisk om aftenen og derfor generelt går lidt senere i seng. Og samtidig er der som sagt også tale om en periode lige nu. Jeg tænker, at når det er så svært at holde til, så er det jo fordi I lige nu bruger en time på at få ham til at sove og det er naturligt anstrengende at ligge på værelset i mørket og "kæmpe". Prøv derfor at lave lidt familietid om aftenen og gå på værelset senere, put ham senere:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor