Svar: Aftenrutine
26. november 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og hans søvn:)
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2-2.5 år er 12.5-13 timers søvn i døgnet. At det er et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere. Jeg synes det er okay, hvis jeres dreng sover 11.5 time i døgnet - også selvom det er mindre end gennemsnittet. Lige nu er det vigtigste, at han bliver tryg ved at sove og forbinder det at skulle i seng og sove med noget hyggeligt og rart.
Jeg er helt klart tilhænger af, at I ikke putter ham for tidligt. Jo tidligere I putter ham, jo større risiko er der for at putningen trækker ud - og han vil stille og roligt begynde at forvente, at det er sådan det skal foregå. Han er meget bevidst med den alder han har nu - og lærer meget hurtigt, hvis putning skal vare en time, hvor han får læst historie, kalder flere gange, han skal have lidt at drikke, skal stige ud af sin seng, kravle rundt på jer osv.
Det han skal lære er, at når han bliver lagt i seng, så består ritualet i at lægge sig ned, få læst en historie, tale lidt om dagen, holde lidt i hånden, blive kysset godnat, puttet med dynen osv. Og det hele varer måske 15 minutter. Og for at han skal få denne fornemmelse, så er det vigtigt, at I ikke putter ham før han er træt nok til at sove.
Samtidig er det så vigtigt, at I stadig tager ham op til fast tid om morgenen, så han ikke forlænger sin nattesøvn der. Det er ikke om morgenen, han skal sove længere - det er om aftenen.
Det er derfor også vigtigt, at han ikke forlænger sin dagssøvn. Det er fint, at han sover 1.5 til max 2 timer til middag, herefter skal han vækkes, hvis han ikke vågner af sig selv.
Det betyder naturligt at han i en periode kommer lidt i søvnunderskud - men det er okay. Det skal netop være med til at gøre, at han så føler sig træt og parat til at sove, når han bliver puttet og måske stille og roligt selv begynder at bede om at komme i seng.
Og så kan I stille og roligt forsøge at rykke puttetidspunktet lidt frem. Det vil sige, at hvis I en periode først putter ham 21.00, så kan I putte ham 20.45, så 20.30, 20.15, 20.00. Indtil I rammer det, som I fornemmer er hans puttetidspunkt og som passer til hans behov. Det tager tid - og kræver stor tålmodighed, ligesom der ikke skal ske en masse ændringer i hverdagen - I skal regne med 5-6 uger..
Der er ingen tvivl om at flytning, ny vuggestue - at skulle forholde sig til en helt ny verden, nye voksne, nye børn, nye rutiner, regler osv. naturligt påvirker ham og også påvirker hans søvn. Det er rigtig godt, at I har prioriteret at give ham nærhed og den åbne seng, som gør at han føler sig langt mere tryg:) Han kan sagtens være ked af det, selvom I er lige ved siden af ham - prøv om I kan tage ham på skødet, holde om ham, bruge jeres krop næsten som et tæppe, så han kan mærke jer fuldstændig. Han kan godt være bange for at I går fra ham eller have en følelse af at verden er alt for stor og overskuelig og så hjælper det ofte at være omsluttet fysisk af mor eller far:)
Han er naturligt rigtig træt sidst på dagen og kan sagtens være overtræt og derfor have svært ved at sove, når det bliver puttetid - samtidig er det også rigtig svært for ham at koble fra og slippe dagen, selvom han er træt - lidt ligesom, hvis I selv er lidt stressede og ligger og tænker på alt det der er sket og som skal ske i morgen - han har en naturlig uro og rastløshed i kroppen og svært ved at sove, selvom han er træt og har brug for søvnen.
Det lyder derfor rigtig fint, at I lige nu prioriterer at være hos ham og hjælpe ham til fysisk ro - men jeg vil som sagt foreslå, at I putter ham senere end I gør lige nu. Jeg ved godt, at du ønsker mere partid om aftenen, og at det vil være dejligt, hvis børnene sover tidligt - men måske er lillebror en lille ugle, der er mest frisk om aftenen og derfor generelt går lidt senere i seng. Og samtidig er der som sagt også tale om en periode lige nu. Jeg tænker, at når det er så svært at holde til, så er det jo fordi I lige nu bruger en time på at få ham til at sove og det er naturligt anstrengende at ligge på værelset i mørket og "kæmpe". Prøv derfor at lave lidt familietid om aftenen og gå på værelset senere, put ham senere:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske