Utilfreds baby

26. november 2015

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Utilfreds baby

Kære Helen

Jeg ved egentlig ikke, hvor jeg skal starte, for jeg synes, at jeg oplever problemer på alle fronter med vores datter og min fornemmelse siger mig, at de hænger sammen.

Min datter blev født for 6 uger siden. Hun var en stor pige på 4 kg, og efterfølgende har hun taget fint på, så ud fra de parameter trives hun, som lægen siger. Derudover er hun en stærk pige og virker til at udvikle sig motorisk hurtigt. Men det er så stort set også det.

Min datter er en meget utilfreds baby og har været det fra starten af. Hun græder eller faktisk skriger virkelig meget i løbet af dagen. Hendes skrig er utroligt højt. Det lyder som om, at man slår hende, hun bliver tomatrød i hovedet og tårerne løber. Min sundhedsplejerske siger så pænt, at hun er god til at sige til. Men det er meget begrænsende for mig, for jeg er angst for at tage ud med min datter, hvis hun nu skal få en skrigetur. Der har været snak om kolik, men jeg er begyndt at tro, at det også handler om, at det er sådan hun siger til og fra. Men jeg ved det ikke.

Hun har da også maveproblemer. Hun får meget luft i maven og slår virkelig mange høje prutter og bøvser og trækker benene op. Jeg ved hun også skriger når hun har ondt, men hun skriger også på den måde når hun vil ammes, ikke gider lege, er træt osv. Vi har prøvet zoneterapeut, at skifte d-dråber til lactocare og at skære mælkeprodukter ud af min kost. Intet ser ud til at virke. Hun har stadig ondt. Jeg har også tænkt på, om hun kan have refluks, for jeg har lagt mærke til, at hun ofte bliver ked af det efter at have gylpet, og når hun har spist tager hun altid hovedet meget bagud.

Derudover kan min datter ikke sove alene. Hun kan for det meste kun sove ovenpå én eller helt op af. Hun vil hverken ligge i sin lift eller seng. Hun vil kun ligge i barnevognen, når den kører, der kan hun godt ligge i noget tid og ...

Annonce

... sove, indtil hun vågner og skriger. Det er så frustrerende, at selv når hun sover, så har man ikke ”fri”. Vi har prøvet svøb, at ligge hende inden hun falder i dyb søvn, og at ligge hende når hun har sovet i noget tid i vores arme. Kun nogle gange kan man være heldig, at hun kan tage en time eller to alene, men det er sjældent. Og det var kun lige da mælken løb til, at hun kunne sove alene i 3-4 timer for sig selv.

Hvis hun sover ovenpå én skal man ofte vugge hende lidt, fordi hun vågner hurtigt op. Om natten sover hun helt op af mig og der sover hun faktisk okay. Hun kan godt sove fra eks. 00 til 8-9 kun afbrudt af amning og at blive skiftet. Men for at falde i søvn skal hun altid vugges i ens arme eller ammes ellers overgiver hun sig ikke.

Min datter har et stort tryghedsbehov og vil gerne bæres rundt. Hun kan kun ligge alene og kigge meget meget kort tid. Hun vil gerne vugges hele tiden i ens arme. Hvis man leger med hende lidt, får hun lige pludselig nok og hun falder først ned, når hun falder i søvn i ens arme, eller når jeg ammer hende.

Hun elsker at blive ammet. Vil gerne ammes meget ofte. Om dagen går der for det meste tre timer (nogle gange kun 1-2). Om aftenen vil hun for det meste med 1-2 timers mellemrum. Hun har et kæmpe suttebehov og er født med suttevabler på hænderne, så det kan ofte være svært, at bedømme om hun er sulten eller vil trøstes ved brystet. Vi har givet hende sut, men det er kun kort tid hun vil tage den. Min læge foreslog jeg skulle prøve at afkorte hendes måltider, og min sundhedsplejesker har foreslået, at jeg skal prøve at trække den længere tid mellem amningerne, fordi de mistænkte, at hun overspiser. Men ingen af rådene hjælper, da hun bare bliver så ulykkelig og skriger og skriger.

Jeg håber, at du kan komme med nogle råd eller tanker til nogle af mine problemer.

Med venlige hilsner
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.