Brev:
Aftenrutine
26. november 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Aftenrutine
Kære Helen.
Jeg har tidligere skrevet til dig angående vores søns sovemønster. Han er nu lidt over 2 år og han er ellers en glad og skøn dreng.
Hans mønster er: han bliver vækket hver morgen kl. 6.30 og vi starter dagen med morgenmad og at gøre ham klar til vuggestue. Han er typisk i vuggestuen cirka 6 timer mand-fred. Der er aldrig nogle problemer med at putte ham i vuggestuen, de siger at han falder i søvn med det samme (sover 12-13.30). Han sover udendørs i hans vogn. Her har han indtil for 3 dage siden sovet 2 timer og skal vækkes af pædagogerne fordi at han sover så tungt.
For 3 dage siden bad vi pædagogerne prøve at vække ham efter halvanden time fordi at han er så utrolig svær at få til at sove om aftenen. Han er så svær at få til a sove om aftenen og vi gruer for soveseancen hver dag. Vi har ihvertfald ingen ”lade-op-voksen-tid” og vi er så udmattede.
Det skal siges at han aldrig har været nem at få til at sove om aftenen, om dagen har der stort set aldrig været problemer med at sove. Vi har puttet ham fast kl. 19 tidligere, men det kan tage op til 2 timer at få ham til at sove. Så vi har nu, efter dine råd til andre, prøvet at putte ham senere så vi ved at han er træt. Vi har så puttet ham kl. 20 og han er faldet i søvn kl. 20.40. Hvilket er okay i forhold til tidligere.
Rutinen har vi også ændret på, tidligere har han ligget i sin tremmeseng, men den er byttet ud med en juniorseng da det virkede som om at han følte sg fanget i den anden. Men han skreg og græd så ulykkeligt da han lå i sin seng, også selvom vi lå på gulvet ved siden af ham og holdt ham i hånden. Det har simpelthen været for hårdt for ham og os med al den skrigeri og vi forstår ikke helt hvorfor han er så ulykkelig når vi er lige ved siden af ham?
Det har eskaleret her efter at vi er flyttet og vi tænker dette kan være årsagen. Han er flyttet i nyt hjem og ny vuggestue for 1 måned siden. Vi kunne slet ikke have at han var så ulykkelig og derfor har vi faktisk i 1 uge måtte trille ham i søvn i hans klapvogn udenfor. Dette kunne dog også tage 45 minutter. Men det er jo ikke holdbart at trille ham ude og han begyndte også at vågne om natten, måske fordi at vognen ikke trillede? Nu læser vi for ham og siger godnat og ligger os selv i sengen, med lyset slukket (lille lampe tændt) og han græder indimellem men slet ikke som før.
I starten pegede han mod døren og ville ud så vi lod døren stå åben, men han går bare ud og leger i mørket og det er jo ikke sikkert for ham. Så vi har den lukket nu sådan at han er sammen med os. En lille madras og hans pude og bamse samt dyne ligger ved siden af vores seng. Han bruger cirka 1 time på at kravle henover os, gå lidt på gulvet, slå os i hovedet, græde lidt og han falder simpelhen i søvn af udmattelse (føler vi). Han er ikke så glad om dagen som han plejer og vores aftener er rigtig hårde. Han er utilfreds med alt og der skal intet til før han græder. Han får alt for lidt søvn til hans behov. Han har altid sovet 11-12 timer om natten og nu er det 10 timer om natten og halvanden om dagen.
Her til aften var han meget utilfreds over middagsbordet over små ting som han aldrig har reageret på før, han virkede så træt, gned sig i øjnene osv så vi puttede ham kl. 18.45 og først her kl. 20.35 sov han. Det positive er at han ikke skriger/græder (kun lidt småklynk hist og her) men slet ikke som før.
Synes du at vi skal holde fast i metoden, men stadig putte ham senere måske kl. 20.30, velvidende at han bliver rigtig træt om dagen og særligt om aftenen? Vi synes jo at det er lidt mærkeligt at han viser træthedstegn allerede fra kl. 17.30 , men alligevel først sover 20.30-21-.00 fordi at han ikke kan overgive sig søvnen.
Det er i øvrigt gået super godt med overgangen til den nye vuggestue og han er meget glad for at være der og virker ellers glad for hans nye hjem.
Hilsen